JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

– Tryggere å være bilist i Sverige

Frps Bård Hoksrud mener det er farligere å være bilist i Norge sammenlignet med nabolandet Sverige.

bjorn.erik.dahl@anb.no

– Foreløpige tall viser at Norge igjen sakker akterut sammenlignet med Sverige når det gjelder antall personer som mister livet i trafikken, i forhold til folketallet, sier stortingsrepresentant Bård Hoksrud (Frp) til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Til sammen 81 personer mistet livet på norske veier i første halvår 2012. Dette var to færre enn første halvår i fjor. I Sverige var nedgangen større, fra 151 til 127 trafikkdrepte.

– Les også: Negative til piggdekkdato

– Dette viser med all tydelighet at trafikksikkerhetsarbeidet må intensiveres ytterligere og at det går for sent. I år ferdigstilles kun 11 kilometer motorvei og 17 kilometer med midtdelere i Norge, noe som er altfor lite. Til sammenligning bygger Sverige over 200 kilometer møtefri vei i år og det har de gjort hvert år i mange år, sier Hoksrud, som også er 2. nestleder i transportkomiteen på Stortinget.

– Vi må derfor sørge for å bevilge mer penger til å bygge veier som reduserer antall ulykker, og ikke minst i størst mulig grad forhindrer at folk blir hardt skadd og drept i trafikken, legger han til.

– Les også: Bilfolket vil ha sykkelveier

Organisasjonen Nei til Frontkollisjoner konstaterer at det i første halvår har omkommet 34 personer i frontkollisjoner på svenske veier, mot 42 på norske veier.

– Justert for folketallet er det nå nesten 75 prosent større sjanse for å omkomme på norske veier i en frontkollisjon enn på svenske. Tallet viser helt klart at svenske myndigheter har tatt sin del av nullvisjonen på alvor når det gjelder å sikre veimiljøet mot menneskelige feil, sier daglig leder i Nei til Frontkollisjoner, Geirr Tangstad-Holdal.

Organisasjonen peker på at det i 2006 omkom 65 personer i frontkollisjoner mellom januar og juni i Sverige, mens de i år altså har redusert antallet omkomne til 34 personer.

– I mellomtiden har de bygd ut og sikret over 1.300 kilometer med vei, sier Tangstad-Holdal.

Færre dør i trafikken

Men det går uansett riktig vei med antall trafikkdrepte, sett år for år, og også for sommermånedene i år. Totalt 170 drepte i 2011-trafikken er 38 færre enn i 2010. I 1950 mistet 133 livet, mens både vegtrafikken og dødsulykkene økte markant til 1970 da det omkom 560 mennesker i trafikken. De siste 40 årene har nedgangen vært jevnt nedadgående – fram til fjorårets 170, som er det laveste siden 1953 med sine 163 drepte.

Foreløpige tall viser dessuten at 26 personer mistet livet i trafikken i juni og juli. Dette er langt færre enn i 2010 og 2011. I samme periode i 2010 og 2011 omkom henholdsvis 57 og 37 personer i trafikken. (ANB)

Annonse
Annonse