JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

– Tryggere å være bilist i Sverige

Frps Bård Hoksrud mener det er farligere å være bilist i Norge sammenlignet med nabolandet Sverige.



09.08.2012
07:01
16.12.2013 19:48

bjorn.erik.dahl@anb.no

– Foreløpige tall viser at Norge igjen sakker akterut sammenlignet med Sverige når det gjelder antall personer som mister livet i trafikken, i forhold til folketallet, sier stortingsrepresentant Bård Hoksrud (Frp) til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Til sammen 81 personer mistet livet på norske veier i første halvår 2012. Dette var to færre enn første halvår i fjor. I Sverige var nedgangen større, fra 151 til 127 trafikkdrepte.

– Les også: Negative til piggdekkdato

– Dette viser med all tydelighet at trafikksikkerhetsarbeidet må intensiveres ytterligere og at det går for sent. I år ferdigstilles kun 11 kilometer motorvei og 17 kilometer med midtdelere i Norge, noe som er altfor lite. Til sammenligning bygger Sverige over 200 kilometer møtefri vei i år og det har de gjort hvert år i mange år, sier Hoksrud, som også er 2. nestleder i transportkomiteen på Stortinget.

– Vi må derfor sørge for å bevilge mer penger til å bygge veier som reduserer antall ulykker, og ikke minst i størst mulig grad forhindrer at folk blir hardt skadd og drept i trafikken, legger han til.

– Les også: Bilfolket vil ha sykkelveier

Organisasjonen Nei til Frontkollisjoner konstaterer at det i første halvår har omkommet 34 personer i frontkollisjoner på svenske veier, mot 42 på norske veier.

– Justert for folketallet er det nå nesten 75 prosent større sjanse for å omkomme på norske veier i en frontkollisjon enn på svenske. Tallet viser helt klart at svenske myndigheter har tatt sin del av nullvisjonen på alvor når det gjelder å sikre veimiljøet mot menneskelige feil, sier daglig leder i Nei til Frontkollisjoner, Geirr Tangstad-Holdal.

Organisasjonen peker på at det i 2006 omkom 65 personer i frontkollisjoner mellom januar og juni i Sverige, mens de i år altså har redusert antallet omkomne til 34 personer.

– I mellomtiden har de bygd ut og sikret over 1.300 kilometer med vei, sier Tangstad-Holdal.

Færre dør i trafikken

Men det går uansett riktig vei med antall trafikkdrepte, sett år for år, og også for sommermånedene i år. Totalt 170 drepte i 2011-trafikken er 38 færre enn i 2010. I 1950 mistet 133 livet, mens både vegtrafikken og dødsulykkene økte markant til 1970 da det omkom 560 mennesker i trafikken. De siste 40 årene har nedgangen vært jevnt nedadgående – fram til fjorårets 170, som er det laveste siden 1953 med sine 163 drepte.

Foreløpige tall viser dessuten at 26 personer mistet livet i trafikken i juni og juli. Dette er langt færre enn i 2010 og 2011. I samme periode i 2010 og 2011 omkom henholdsvis 57 og 37 personer i trafikken. (ANB)

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
09.08.2012
07:01
16.12.2013 19:48



Mest lest

Håvard Sæbø

Slik vil Støre-regjeringa endre Nav

ULØNNET: For at Rebekka Kronstad Henriksen skal kunne amme datteren Sarah, må hun ta ulønnet permisjon fra jobben. Det går ut over økonomi og rettigheter.

ULØNNET: For at Rebekka Kronstad Henriksen skal kunne amme datteren Sarah, må hun ta ulønnet permisjon fra jobben. Det går ut over økonomi og rettigheter.

Cathrine Kahrs

Rebekka (33) må ta ulønnet permisjon for å kunne amme datteren

MINDRE Å RUTTE MED: De høye strømprisene etter sommeren er hovedårsaken til at prisveksten har skutt i været og øker mer enn lønnsveksten i 2021.

MINDRE Å RUTTE MED: De høye strømprisene etter sommeren er hovedårsaken til at prisveksten har skutt i været og øker mer enn lønnsveksten i 2021.

Emmie Olivia Kristiansen

Folk flest får dårligere råd: Prisene øker mer enn lønna

RØRT: – Jeg er nesten stum av glede, sier forbundsleder Johnny Hansen i Norsk Sjømannsforbund. I regjeringsplattformen blir det slått fast at sjøfolk skal ha norsk lønn i Norge. Arkivfoto

RØRT: – Jeg er nesten stum av glede, sier forbundsleder Johnny Hansen i Norsk Sjømannsforbund. I regjeringsplattformen blir det slått fast at sjøfolk skal ha norsk lønn i Norge. Arkivfoto

Tri Nguyen Dinh

Sjøfolket har kjempet i 13 år: Nå blir det norsk lønn i Norge

Martin Guttormsen Slørdal

Støre holder løftet om å doble fagforeningsfradraget

Debatt

Per Flakstad

«Vi trenger en bred debatt om pengebruken i Rødt», skriver Rødt-medlem Erik

Colourbox

Disse får minimum 10.000 kroner i lønnsøkning

Regjeringen Støre møter kongen og kronprinsen i sitt første statsråd på Slottet torsdag.

Regjeringen Støre møter kongen og kronprinsen i sitt første statsråd på Slottet torsdag.

Håkon Mosvold Larsen / NTB

Den nye regjeringen er klar – Støre presenterer et ungt og kvinnesterkt lag

FORUS: 68 ansatte vil miste jobben på skjærelinjene til Nortura i Stavanger.

FORUS: 68 ansatte vil miste jobben på skjærelinjene til Nortura i Stavanger.

Erlend Angelo

Nortura sier opp 147 ansatte: – Siste ord er ikke sagt

Terje Pedersen / NTB

Alle AAP-mottakere får beholde stønaden ut året

Jan-Erik Østlie

Henrik Asheim er redd LO skal få for stor makt

PÅ VEI MOT FAGBREV: Det blir mange biler å shine fram mot fagbrev i 2023 for Robin Sharma. Den 1. august startet han som lærling i bilpleiefaget.

PÅ VEI MOT FAGBREV: Det blir mange biler å shine fram mot fagbrev i 2023 for Robin Sharma. Den 1. august startet han som lærling i bilpleiefaget.

Tormod Ytrehus

Robin (17) er Norges første bilpleie-lærling

Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre og Senterparti-leder Trygve Slagsvold Vedum la onsdag fram regjeringsplattformen de skal styre på.

Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre og Senterparti-leder Trygve Slagsvold Vedum la onsdag fram regjeringsplattformen de skal styre på.

Tri Nguyen Dinh

Dette ønsker Støre-regjeringa å gjøre med arbeidslivet. Se hele oversikten

NY ARBEIDSGIVER: De siste fem årene har renholderne  Nina Karlsen (f.v.), Lise Paulsen og Cecilie Myrland jobbet i ISS, men vasket for Forsvaret. Nå har den påtroppende regjeringen vedtatt at de skal bli ansatt i staten.

NY ARBEIDSGIVER: De siste fem årene har renholderne Nina Karlsen (f.v.), Lise Paulsen og Cecilie Myrland jobbet i ISS, men vasket for Forsvaret. Nå har den påtroppende regjeringen vedtatt at de skal bli ansatt i staten.

Katharina Dale Håkonsen

400 renholdere kan få staten som arbeidsgiver: – Vill gjetting om vi får det bedre

Børge Sandnes/Colourbox

Flere permitterte eldre må tilbakebetale dagpenger

REAGERER: Forbundsleder i Industri Energi, Frode Alfheim (t.h.) liker dårlig forslaget fra Rødt og Mimir Kristjansson om å stoppe å gi ut letelisenser.

REAGERER: Forbundsleder i Industri Energi, Frode Alfheim (t.h.) liker dårlig forslaget fra Rødt og Mimir Kristjansson om å stoppe å gi ut letelisenser.

Leif Martin Kirknes

MDG, Rødt og SV fremmer forslag om stans i tildeling av letelisenser på norsk sokkel

Torbjørn Røe Isaksen fikk boka Streik av den påtroppende arbeidsministeren Hadia Tajik da hun overtok ledelsen av Arbeids- og integreringsdepartementet.

Torbjørn Røe Isaksen fikk boka Streik av den påtroppende arbeidsministeren Hadia Tajik da hun overtok ledelsen av Arbeids- og integreringsdepartementet.

Brian Cliff Olguin

Hadia Tajik er åpen for innleieforbud i Oslo-området

Jan-Erik Østlie

Ny måling: KrF i krise. Nå tviler også egne velgere på partiet

Jan-Erik Østlie

Dette er fagbevegelsens største seirer i regjeringas plattform

Helge Rønning Birkelund

Hadia Tajiks første offisielle oppdrag som arbeidsminister: – Naturlig å starte hos LO


Flere saker