JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Ap og SV vedgår å ha gjort for lite

Ap og SV erkjenner at de har gjort for lite for å begrense markedstenkingen i offentlig sektor.

anders.hauge-eltvik@lomedia.no

NTL-leder John Leirvaag uttaler i Klassekampen mandag at målstyringa i staten har tatt overhånd, og fører til en svakere statsforvaltning.

Politiet har blitt kritisert av 22- juli-kommisjonen for å måle det som er enkelt å måle, mens viktige områder blir nedprioritert. En slik konsekvens av markedsstyring har NTL advart mot i lang tid.

I Klassekampen erkjenner rødgrønne politikere at de har gjort for lite for å begrense markedsstenkinga i staten.

– Vi må nok erkjenne at det har vært lagt for mye vekt på krimstatistikk og mindre på de grunnleggende utfordringene i politiet. Også generelt i offentlig sektor har det nok blitt lagt for lite vekt på det som er vanskelig å måle, uttaler Ap-representant Håkon Haugli til avisa.

Han sier at selv om de kunne har gjort mer med saken, tror han det ville vært mer markedsstyring med en regjering fra høyresida.

SV's Aksel Hagen ønsker også å få gjort noe med målstyringa.

– Vi har gjort alt for lite. Dette er det rådende paradigmet i all forvaltning, og veldig vanskelig å ta tak i. Målstyring i seg selv er ikke problemet, men det kan bli det når vi tror vi kan kvantifisere alt, sier Hagen.

Høyres Michael Tetzschner mener problemet med detaljstyring handler om dårlig ledelse, heller enn markedsstyring.

NTL-rapport

NTL la i vår fram sin rapport om markedsstyringa i staten. Noe av det de fant ut der, er at markedsstyringa svekker den norske modellen. NTL utarbeidet en rekke tiltak for å motvirke denne utviklinga. Se også: Markedsstyring i staten. Utfordringer - og NTLs forslag til tiltak

New Public Management [NPM] er et begrep brukt til å beskrive bølgen av reformer i offentlig sektor som har preget store deler av verden siden 80-tallet.

Tanken bak NPM er at mer marked og profesjonell ledelse i offentlig sektor vil føre til mer kostnadseffektivitet.

Blant virkemidlene som er blitt benyttet er konkurranseutsetting, privatisering, internprissetting, stykkprisfinansiering, resultatenheter, offentlig privat samarbeid.

Kritikk mot NPM kommer særlig fra statsvitere og jurister. Statsvitere vil ofte hevde at økonomiske organisasjonsmodeller kan fungere vel og bra i det private næringsliv, der organisasjonens mål er enkle (tjene mest mulig penger). Men i offentlige organisasjoner derimot, er målene langt mer flertydige og kan ikke tallfestes. (f.eks «skape læring», «sørge for omsorg» etc). NPM vil derfor føre til målkonflikter og kontrollbyråkrati, hevdes det (f.eks. at et sykehus behandler de pasienter de får best betalt for å behandle, ikke de som legene mener trenger behandling mest).

Fra ideologisk hold argumenteres det mot NPM at offentlig sektor ikke har effektivitet som overordnet mål, men er ment å være et fellesskap der økonomiske interesser i minst mulig grad bør spille en rolle i vurderingene. KILDE: WIKIPEDIA

Annonse
Annonse

New Public Management [NPM] er et begrep brukt til å beskrive bølgen av reformer i offentlig sektor som har preget store deler av verden siden 80-tallet.

Tanken bak NPM er at mer marked og profesjonell ledelse i offentlig sektor vil føre til mer kostnadseffektivitet.

Blant virkemidlene som er blitt benyttet er konkurranseutsetting, privatisering, internprissetting, stykkprisfinansiering, resultatenheter, offentlig privat samarbeid.

Kritikk mot NPM kommer særlig fra statsvitere og jurister. Statsvitere vil ofte hevde at økonomiske organisasjonsmodeller kan fungere vel og bra i det private næringsliv, der organisasjonens mål er enkle (tjene mest mulig penger). Men i offentlige organisasjoner derimot, er målene langt mer flertydige og kan ikke tallfestes. (f.eks «skape læring», «sørge for omsorg» etc). NPM vil derfor føre til målkonflikter og kontrollbyråkrati, hevdes det (f.eks. at et sykehus behandler de pasienter de får best betalt for å behandle, ikke de som legene mener trenger behandling mest).

Fra ideologisk hold argumenteres det mot NPM at offentlig sektor ikke har effektivitet som overordnet mål, men er ment å være et fellesskap der økonomiske interesser i minst mulig grad bør spille en rolle i vurderingene. KILDE: WIKIPEDIA