Norske terminalarbeidere erstattes av svenske lokførere
På godsterminalen Fagernes i Narvik kan terminalarbeiderne for Schenkers NRE-tog stå i fare for å miste jobbene sine etter at Green Cargo har sagt opp deler av avtalen sin med Cargolink.
Jane Brekkhus Sæthre, nestleder i Norsk Jernbaneforbund (NJF)
Kristian Brustad
silje.momb.seterseter@lomedia.no
– Jeg kaller det her sosial dumping, sier nestlederen i Norsk Jernbaneforbund, Jane Sæthre.
Green Cargo er et statseid og svensk selskap som kjører NRE-tog mellom Oslo og Narvik. Når togene kommer inn på godsterminalen i Narvik, tar det norske og privateide jernbaneselskapet, Cargolink over.
– Vi har hatt et 15-1-møte hvor de ansatte ble forespeilet en måneds oppsigelsestid. Green Cargo planlegger nå å bruke de svenske lokførerne som terminalarbeidere inne på stasjonen. Dette er en klassisk sak for å spare penger, opplyser Sæthre.
Holder tilbake informasjon
Hun sier det er et stort press på priser, og at det gjerne spares inn der det kan, noe som igjen går utover de ansatte. Den svenske arbeidskraften er billigere enn den norske, men Sæthre mener de står overfor en virksomhetsoverdragelse, og at de ansatte har derfor rett til å beholde jobbene sine.
– Noe av det som er mest kritikkverdig i den saken her, er at Cargolink holder tilbake informasjon. Jeg har nå bedt om et møte den 24. februar som skal omhandle hvilke fremtidsplaner selskapet har, informerer nestlederen.
– Lover og regler vil bli fulgt
Cargolink sier at de som leverandør ikke kan kommentere i forhold til deres kunde i media, men påpeker at når det gjelder personellmessige forhold vil lover og regler selvsagt bli fulgt.
– Ytterlige kommentar har vi ikke, sier Karl Ivar Nilsen, administrerende direktør i Cargolink.
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.