I godt humør av Flirt
– For oss ansatte på toget, har Flirt samme virkning som solen på oss. Vi blir i godt humør, sier konduktør Anne Gro Sivertsen.
nina.hanssen@lomedia.no
Sivertsen er en av de mange ansatte og passasjerer vi møter på Flirttoget mellom Oslo og Tønsberg.
Det nye Flirt-toget til NSB kan minne litt om japanske Shinkansen, men er ikke så raskt som vidunderet fra Japan. Topphastigheten er 200 kilometer i timen, selv om det på bedre skinner hadde kunnet kommet opp i en fart på 250.
Mesteparten av turen går i langsom fart.
– Det skyldes dårlig infrastruktur, sier Arne Drabløs, som sammen med nestleder i Norsk Jernbaneforbund, Jane Sæthre, er med på Flirt-toget på Vestfoldbanen i dag.
Turen tar de samme dag som NSB scorer veldig lavt på omdømmebarometeret.
God prosess
Toget er i rute og på Vestfoldbanen møter vi mange blide passasjerer og ansatte.
Det er satt inn 50 nye togsett, men de faglige tillitsvalgte mener NSB bør sette inn enda flere Flirt-tog på flere strekninger.
Det er konduktørene Hakan Suruklu fra Porsgrunn og Per Syvertsen, som er på vakt enige i. Begge stortrives med Flirt på jobben.
– Flirt-togene har gjort noe med oss og arbeidsmiljøet. Jeg gleder meg til å gå på jobben hver dag og synes det er blitt en lettere hverdag, sier Syversen.
Han mener NSB, med disse togene, flirter både med passasjerene og de ansatte.
På toget er det plass til 263 reisende, men det er rundt 100 passasjerer i dag.
Blide passasjerer
Greta Sørli (76) og ekteparet Karin (68) og Arne Kristensen (79) er positivt overrasket over at de fikk kjøre Flirt fra Sandefjord til Lillestrøm i dag.
– Vi visste ikke at NSB hadde så flotte togsett. Det er både lyst og trivelig her, sier Sørli.
De tre passasjerene tror NSB scorer så lavt på omdømme fordi de ikke er til å stole på i forhold til tiden.
– Å passe tiden er nok det viktigste, sier Karin Kristensen.
De tre vennene fra Aurskog har vært på besøk i Sandefjord og er på vei hjem.
Konduktør Jan Ragnar Nervik, som til vanlig er stasjonert i Skien, er også veldig fornøyd der han sitter i sitt nye konduktør-avlukke.
Han har jobbet på jernbanen i 12 år, men bare fem år som konduktør.
– Jeg syntes det var litt uvant med trappetrinn opp til toget, men vi blir jo vant til det.
Lyden av fremtiden
De to tillitsvalgte i NJF er glad for å høre at medlemmene og passasjerene er fornøyde. De er mest fornøyd med at ledelsen har lyttet til råd fra fagbevegelsen denne gang.
– Innkjøpsprosessen med disse togene har vært veldig god. Vi føler de ansatte har vært med å påvirke interiør og skape et godt arbeidsmiljø, sier Arne Drabløs.
Han er mest imponert over hvor stille disse togene går.
– Hør. Det er lyden av fremtiden, sier Drabløs.
– Flirt er råkult. Jeg føler meg nyforelsket i tog etter at Flirt-togene kom, sier Jane Sæthre.
De NJF-tillitsvalgte håper også at dette vil føre til at flere velger tog fremfor bil og fly i fremtiden.
– Servicen om bord scorer alltid høyt. Det er infrastrukturen som forsinker togene som gjør at NSBs omdømme er dårlig. Vi trenger klart flere dobbeltspor på flere strekninger, sier Drabløs.
Landets eldste forbund
Flere dobbeltspor på flere strekninger er ett av kravene som kommer til å bli debattert på Jernbaneforbundets landsmøte 18-21.november. Samtidig skal de feire at de er landets eldste forbund på 120 år.
– Både statsministeren, samferdselsstatsråden og flere sentrale politikere kommer på landsmøtet vårt i år. Da skal vi kreve flere investeringer, sier Drabløs.
Kanskje bør Norsk Jernbaneforbund også sørge for at flere konduktører blir kurset for å jobbe på de nye togene. For noen medlemmer kom Flirt-toget litt brått på.
Manglet kurs
Konduktør Bård Solvoll, opprinnelig fra Vesterålen, står klar for å ta sin arbeidsøkt mellom Oslo og Lillehammer. Det er en tur han gleder seg til.
Han har jobbet på jernbanen i 31 år og reiser mest på strekningen mellom Oslo og Gøteborg. Han er stasjonert i Oslo og har ikke noe imot å jobbe turnus.
Denne ettermiddagen har han rammevakt og kan da få hva som helst. Når Flirt ruller inn, blir han lang i maska.
– Flirt? Dette kom brått på. Jeg liker jo å ha kompetanse på alt, men har altså ikke kurs på disse togene, så da kan jeg ikke være med, forteller han, mens han lusker slukøret over perrongen og vinker til kollegene som fortsetter mot Lillehammer.
Han må likevel ha vakt til klokken 23, men hadde gledet seg til denne turen.
– Vi kan ikke ta vakter på tog hvis vi ikke kjenner materiellet godt, men heldigvis var det en kollega som kunne ta dette på sparket, sier han.
Det var et tog av denne typen som sporet av under testkjøring på Vestfoldbanen tidligere i år, men nå virker det som togene er oppe og går . Og alle hjerter gleder seg.
Mest lest
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.
Privat
Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben
Brian Cliff Olguin
Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene
Håvard Sæbø
Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt
LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.
Eirik Dahl Viggen
Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene
Per Backer
Fikk stoppet søndagsåpen butikk i Vinje
Næringsminister Jan Christian Vestre er svært fornøyd med den nye handelsavtalen som EFTA-landene har forhandlet fram med India.
Erlend Angelo
Nå skal norsk laks erobre India: – En «game changer»
Kathrine Geard