JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Tror på havne-løsning i Risavika

NTF og NHO enige om ny omfangsbestemmelse for en ny havneterminaloverenskomst om Risavika.
Konflikten mellom arbeidsgiverne og Transportarbeiderforbundet om Risavika kan gå mot slutten. Foto:

Konflikten mellom arbeidsgiverne og Transportarbeiderforbundet om Risavika kan gå mot slutten. Foto:

Roy Ervin Solstad

res@lomedia.no

Det er klart etter at LO-sekretariatet godkjente et forslag til ny omfangsbestemmelse i ny Havneterminaloverenskomst på sitt møte i februar. Den nye omfangsbestemmelsen (se faktaboks) innebærer at Transportarbeiderforbundet skal organisere samtlige arbeidere som gjør lossing, lasting og annet terminalarbeid på havneterminalen.

Pakkeløsning

Leder i Transportarbeiderforbundet, Roger Hansen, understreker overfor Transportarbeideren, at selv om partene er enige om omfangsbestemmelsen, gjenstår det fremdeles mye arbeid før partene kan sette signaturen på en ny Havneterminaloverenskomst.

– Det er bare omfangsbestemmelsen vi er enige om. Alt det andre gjenstår. Likevel både håper og tror jeg vi kommer i mål, men vi må få en løsning på hele pakka. Det inkluderer også konfliktene i Mosjøen og Tromsø der havnearbeiderne ble tatt ut i sympatistreiker, sier Hansen.

– Betyr det at dersom NTF ikke hadde tatt ut Mosjøen og Tromsø til sympatistreiker, hadde man vært i mål i forhold til hovedkonflikten i Risavika?

– Det ønsker jeg ikke å si noe om, annet enn at vi må få på plass hele pakka, sier han.

LES OGSÅ: NHO-tro på avtale i Risavika

God dialog

Hansen avslører samtidig at det nå foregår samtaler for å finne løsninger på konfliktene både i Tromsø og Mosjøen, men han holder kortene tett til brystet, både i forhold til hva man konkret diskuterer, hvordan forhandlingene går, og når han tror de kan avsluttes.

– Jeg kan si så mye at vi har en god dialog med NHO Logistikk og Transport. Da vi tok ut Mosjøen og Tromsø i sympatistreik sa jeg at det kunne gå både ett og to år før vi kom i mål. Vi er fortsatt innenfor det tidsperspektivet, smiler han.

Boikott av Yilport

Mens det er framgang i konfliktene i Risavika, Tromsø og Mosjøen, er situasjonen fullstendig fastlåst i Oslo. Der nekter fremdeles containeroperatøren Yilport å forhandle med NTF om en ny tariffavtale. Den 4. februar ble det startet en boikott av selskapet, og ved flere europeiske havner har det allerede blitt iverksatt aksjoner, enten ved å forsinke lasting av skip som skal til Yilport i Oslo, eller fullstendig nekte å laste skipene.

LES DAGENS KOMMENTAR: RISAVIK-KONFLIKTEN

Roger Hansen bekrefter at forbundet har vært i kontakt med havnearbeidernes organisasjoner i hele Norden, samt Tyskland, Nederland og Belgia og forespurt om de kan hjelpe til med å gjøre boikotten effektiv.

– Det er åpenbart at rådene Yilport har fått om at man ikke skal skrive tariffavtale med oss, har rammet dem. Overgangen til Yilport ville gått mye enklere om de hadde benyttet seg av folk som kan systemene her i Oslo, framfor å utelukke de nesten 40 havnearbeiderne, sier Hansen.

Klare på timen

De sympatiaksjonene som har vært iverksatt mot skip som kommer fra eller skal til Yilports containerhavn i Oslo, har alle vært i utlandet. Roger Hansen avviser at det er feighet som gjør at man overlater aksjonene til andre enn de norske havnearbeiderne.

– Målet er å ramme Yilport i Oslo, ikke de selskapene som skal ha varer eller sender varer. Vi har allerede sett at siden rederiene vet at skip som går til Yilport blir boikottet, velger de å gå til andre norske havner i stedet. Da må vi ha havnearbeidere der som kan losse og laste båtene. Nå er det først og fremst Yilport som blir rammet, påpeker han.

Skal boikotten avsluttes må det på plass en avtale. startet har det ikke vært noen kontakt med partene, men NTF-bossen sier det ikke står på dem.

– Jeg tror nok ikke Yilport kommer til forhandlingsbordet før de merker effekten av boikotten. Det kan ta en uke eller to, men om de ønsker å forhandle med oss, er vi klare på timen, avslutter Roger Hansen.

Les også:

Kommentar: Gir seg aldri (05.02.2015)

Starter bøtefondstafett (04.12.2014)

Havnearbeiderne anker dommen (01.12.2014)

Havnedemonstrantene dømt (20.11.2014)

Kommentar: Sandes solidaritet (04.11.2014)

Omfangsbestemmelsen

• Overenskomsten gjelder for Risavika Terminal AS som er medlem av NHO/NHO Logistikk og Transport som opererer havneterminaler og/eller utfører terminalvirksomhet eller skipsekspedisjonsvirksomhet i Risavika, og LO og Norsk Transportarbeiderforbunds medlemmer som er ansatt hos terminaloperatøren/ekspedisjonen for å utføre alt operativt arbeid på havneterminalen, omfattende blant annet terminal- og lagerarbeid, terminalkoordinator, kjøring av kran, gaffeltruck og terminaltraktor, samt lossing og lasting av skip.

• Overenskomsten kommer til anvendelse ved Risavika Terminal AS som har sin aktivitet i offentlige og/eller private havner. Overenskomsten kommer også til anvendelse ved "dry-ports" i tilknytning til havneterminalen.

• Ved behov for innleie skal Risavika Terminal AS henvende seg til Stavanger Losse- og Lastekontor, SLLK. Ved konkurransedyktighet på pris og kvalitet, skal bedriften benytte arbeidstakere fra SLLK.

Protokolltilførsel

På forespørsel fra NTF erklærte representantene fra NHO LT at de ikke ville medvirke til at eventuelle losse- og lasteklausuler som inntas i tariffavtalene for ITF-tilsluttede sjømannsorganisasjoner brytes.

– Jeg tror nok ikke Yilport kommer til forhandlingsbordet før de merker effekten av boikotten. Det kan ta en uke eller to, men om de ønsker å forhandle med oss, er vi klare på timen.

Roger Hansen, leder i Transportarbeiderforbundet

Annonse
Annonse

Omfangsbestemmelsen

• Overenskomsten gjelder for Risavika Terminal AS som er medlem av NHO/NHO Logistikk og Transport som opererer havneterminaler og/eller utfører terminalvirksomhet eller skipsekspedisjonsvirksomhet i Risavika, og LO og Norsk Transportarbeiderforbunds medlemmer som er ansatt hos terminaloperatøren/ekspedisjonen for å utføre alt operativt arbeid på havneterminalen, omfattende blant annet terminal- og lagerarbeid, terminalkoordinator, kjøring av kran, gaffeltruck og terminaltraktor, samt lossing og lasting av skip.

• Overenskomsten kommer til anvendelse ved Risavika Terminal AS som har sin aktivitet i offentlige og/eller private havner. Overenskomsten kommer også til anvendelse ved "dry-ports" i tilknytning til havneterminalen.

• Ved behov for innleie skal Risavika Terminal AS henvende seg til Stavanger Losse- og Lastekontor, SLLK. Ved konkurransedyktighet på pris og kvalitet, skal bedriften benytte arbeidstakere fra SLLK.

Protokolltilførsel

På forespørsel fra NTF erklærte representantene fra NHO LT at de ikke ville medvirke til at eventuelle losse- og lasteklausuler som inntas i tariffavtalene for ITF-tilsluttede sjømannsorganisasjoner brytes.