JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

– Offentlig sektor er en naiv kunde

Sju av ti statlige virksomheter mangler en strategi for kjøp og bruk av konsulenttjenester. Hadia Tajik, Stortingsrepresentant for Ap, mener at offentlig sektor altfor ofte er en naiv kunde i møte med konsulentbransjen.

nina.hanssen@lomedia.no

– Dette vil vi ha slutt på. Det er ikke alltid feil å bruke konsulenttjenester, men det er alltid feil å ikke ha en strategi bak det, sier hun til Aktuell.

Ap-politikeren sitter i Arbeiderpartiets velferdsutvalg som i går lanserte forslaget om å lage bedre rutiner og strategier for kjøp og bruk av konsulenttjenester i offentlig sektor. De mener også ved kjøp og bruk av konsulenttjenester til virksomheter i offentlig sektor, i hovedregelen også skal avtales kompetanseoverføring til den offentlige virksomheten.

Støtte fra NTL

Hadia Tajik, som til daglig sitter i Stortingets kirke-, utdannings- og forskningskomité får støtte fra NTLs forbundsleder John Leirvaag.

– Det er veldig bra at Tajik tar opp dette, sier forbundsleder Leirvaag. Han ser fram til diskusjonen om en strategi på dette området.

– Våre undersøkelser bekrefter at det kan utvikle seg et avhengighetsforhold til konsulentene. Et annet problem er jo at virksomhetene ikke selv sørger for å ha god nok kompetanse på viktige områder. Dette gjelder jo spesielt innen IKT, men også på andre områder, sier han.

Leirvaag påpeker at et annet problem er bruken av omorganiseringskonsulenter som ikke kjenner virksomheten, lov- eller avtaleverk.

– De har ikke noe ansvar idet de går ut døra, sier han.

Leirvaag mener det er avgjørende for offentlig sektor at ansattes erfaring og kompetanse trekkes inn i omorganiserings- og utviklingsprosesser. Da kan organisasjonsutvikling skje innenfra og opp, ikke utenfra og ned, sier han.

Mange undersøkelser

Tadia Hajik sier at det finnes flere undersøkelser som viser denne utviklingen. Blant annet gjorde Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi) en undersøkelse blant 113 statlige virksomheter i 2010 som viser at den viktigste begrunnelsen for konsulentbruk er at den nødvendige kompetansen mangler internt.

– Da blir en mer systematisk kompetanseoverføring desto viktigere, sier Tajik.

Hun tror det offentlige hvert år har utgifter i milliardklassen på konsulenter. Blant annet viste Difi-undersøkelsen at 72 prosent var uten en strategi for kjøp av konsulenttjenester.

De få som hadde en slik strategi, hadde i de fleste tilfeller bare en skriftlig anskaffelsesstrategi.

Hele 77 prosent var uten en strategi for bruk av konsulenttjenester og litt over halvparten har ikke retningslinjer for kjøp og bruk av konsulenttjenester. Bare tre prosent avtalte alltid kompetanseoverføring.

En kvalitativ undersøkelse av Fafo i Arbeidstilsynet og Nav i 2010 konkluderte med at bare NAV hadde strategi for konsulentbruk.

En av konklusjonene i rapporten var at kompetanseoverføringen bør bli rutine.

Annonse
Annonse