JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Jernbanereformen: – Feil medisin og dårlig timing

Leder av Narvik Fellesorganisasjon, Fred Roger Sivertsen og stortingsrepresentant Ingvild Kjerkol (Ap) er sterkt kritiske til regjeringens jernbanereform.
Stortingspolitiker Ingvild Kjerkol (Ap) og Leder av Narvik Fellesorganisasjon, Fred Roger Sivertsen mener regjeringen bør ha full fart på investering og vedlikehold, framfor privatisering av jernbanesektoren

Stortingspolitiker Ingvild Kjerkol (Ap) og Leder av Narvik Fellesorganisasjon, Fred Roger Sivertsen mener regjeringen bør ha full fart på investering og vedlikehold, framfor privatisering av jernbanesektoren

Nina Hanssen

nina.hanssen@lomedia.no

– Dette er feil medisin og dårlig timing, sier Kjerkol og får støtte fra NJFs tillitsvalgte i Narvik.

Vi møter jernbanepolitikerne i pausen på en stor samferdselskonferanse i Narvik under vinterfestuka. Her er mange opptatt av jernbanen - og særlig Ofotbanens fremtid.

Stortingsrepresentant Ingvild Kjerkol besøker byen for første gang og er imponert over naturen. Hun og flere andre kolleger i samferdselskomiteen har fått bli med på tur med Robeltralle mellom Straumsnes, Katterat og Narvik.

Leder av Narvik Fellesorganisasjon, Fred Roger Sivertsen, er glad for at Kjerkol liker Ofotbanen og håper at stortingsrepresentanten tar til motmæle mot regjeringens forslag til ny jernbanereform. Den bekymrer mange ansatte.

Jernbanereformen kommer som stortingsmelding i vårsesjonen. Når den er diskutert og vedtatt av Stortinget skal det jobbes videre med detaljene.

Store endringer

Drift, vedlikehold og persontrafikk konkurranseutsettes. Eiendommene, Nettbuss og gods skilles ut av NSB. Det er noen av forslagene som regjeringen kommer med før Stortinget tar sommerferie.

Les også: Vil kvitte seg med NSBs eiendommer, busser og godstrafikk

– Det overrasker meg at regjeringen kommer med dette nå. De borgerlige politikerne har vært på de samme studiereisene som oss. Hvorfor ønsker de nå å innføre dette, som vi har sett ikke fungerte i blant annet Storbritannia og i Sverige, spør Kjerkol.

Hun minner om at jernbanen i Storbritannia ble en skandale etter at de borgerlige privatiserte jernbanen.

Mye av drift og vedlikehold på jernbanen er alt satt ut til private. Hvis regjeringen får flertall for forslagene i ny jernbanereform, vil det skje store endringer i jernbanesektoren i Norge.

– Dette er ideologisk baserte forslag og jeg ser ikke at de borgerlige har noe vektige argumenter for å utlyse konkurranse på banelegeme vi har vi dag. Jeg tror heller ikke at det blir bedre togtilbud av dette, sier hun.

Fred Roger Sivertsen er redd for at sikkerheten på jernbanen vil svekkes, dersom flere private aktører slipper til.

– Nylig var vi på besøk i Stockholm, der vi blant annet fikk høre at flere jernbaneulykker i Sverige kan skyldes at en rekke selskaper har oppdrag på infrastrukturen, sier han.

Han er glad for at Norsk Jernbaneforbund nå jobber sammen med Fafo om et forslag til ny organisering av jernbanen.

– Der ser vi på andre løsninger. Ikke oppsplitting, men mer samordning slik de har gjort i suksessland som Sveits, Tyskland og Frankrike, sier han.

Infrastruktur og vedlikehold

– Det virker som regjeringen har det travelt nå. Hadde jeg delt regjeringens ideologi, ville jeg i stedet satset på å bygge ut infrastruktur, sier Ingvild Kjerkol

– Jernbanen i Norge består i dag av enkeltspor med altfor få krysningsmuligheter på de fleste togstrekningene. Nå ligger det en storstilt plan i Nasjonal transportsplan. I dag har vi 250 km med dobbeltspor, men vi satser på at vi i 2025 har 450 km med dobbeltspor. Det er dette regjeringen burde fokusere på, fortsetter hun.

– I stedet går regjeringen nå hardt inn for å få mer konkurranse om all jernbanetrafikk og legger opp til at det blir 6-8 forskjellige selskaper som skal kjøre tog i Norge.

– Jeg mener at jernbanen trenger et løft og fortsette satsingen for å lykkes med miljøvennlige transportsystemer der befolkningen vil øke. Regjeringen snakker også om et grønt skifte men skal de lykkes med det er det dumt å gi fra seg styringen. I stedet for å prate om privatisering så bør de ha full fart på investering og vedlikehold, sier Kjerkol.

Fred Roger Sivertsen er helt enig med Ap-representanten, men er ikke spesielt optimistisk.

Solberg følger Bondevik

I motsetning til Kjerkol, ble ikke jernbanetillitsvalgt Sivertsen overrasket over at den borgerlige regjeringen ønsker mer anbud og privatisering.

Han minner om Bondevik II-regjeringen, som besluttet å konkurranseutsatte Jernbaneverkets produksjonsvirksomhet, utenom signal og tele.

– Nedbemanningen startet, med tilbud om sluttvederlag, etablerings- og studiestøtte. Hele 1000 ansatte fikk oppsigelsesvarsel. Heldigvis ble videre konkurranseutsetting stanset da den rødgrønne regjeringen overtok regjeringsmakten, sier han.

Sivertsen tror de borgerlige vil lykkes denne gang og merker allerede presset fra bekymrede kolleger som er redd for å miste jobben.

Jernbanen har vært kjennetegnet av ordnede forhold og skikkelig organisering. Men nå står jernbaneansatte ovenfor store utfordringer.

Også stortingsrepresentant Sverre Myrli (Ap) er bekymret

– Hvis det nå åpnes for mange nye aktører med alle slags selskap er det ingen tvil om at dette vil legge press på arbeidsfolks lønns- og arbeidsforhold. Det samme har skjedd i luftfarten, lastebilnæringa, rutebilnæringa og drosjenæringa. Dette er bare trist for jernbanen, sier han.

Ansatte merker presset

Fred Roger Sivertsen bekrefter at de ansatte i Narvik allerede merker presset på lønns og arbeidsforhold.

– Jeg tror privatiseringen er ideologisk begrunnet og at Høyreregjeringen vil privatisere for privatiseringens skyld. De bryr seg ikke om at det kun er dårlige erfaringer fra andre land. Vi er grunnleggende bekymret, sier Sivertsen. Og får nikk fra Kjerkol.

– Ja, og denne gangen gjør de det tidlig i perioden sin, slik at de har mulighet for å få gjennomført det raskere, sier hun.

Slutten for NSB

– NSB er i dag et stort konsern som har mange bein å stå på - persontrafikk, godstrafikk, busstrafikk og eiendom. Det kan virke som om regjeringen vil strippe NSB for gods, buss og eiendom og at det bare skal være et persontransportselskap som skal konkurrere på lik linje med alle andre. Det er langt fra sikkert at NSB vinner noen av disse anbudene, så i verste fall er NSB ferdig som selskap. Uansett blir det noe helt annet enn det NSB har vært, tror Kjerkol.

Hun mener vi står foran en endring som mangler sidestykke i norsk jernbanehistorie. Jernbaneverket er nødt til å endre seg for å tilpasse seg denne utfordringen og vi trenger en ny organisering.

Selv vil Kjerkol kjempe videre for å få gode togtilbud på pendlerstrekninger der det bor mange mennesker og er også opptatt av å få til flere kollektiv knutepunkter. Blant annet mener hun at det i Trondheim er svært gode forutsetninger for å få integrert jernbanen i kollektivtilbudet.

Da må man ikke selge ut eiendommer som kan skape slike trafikknutepunkt, mener hun.

– Løsningen som regjeringen nå legger opp til, bidrar til stengsler, fremfor å utnytte potensiale. Ved å sette persontogtilbud på siden, vil mer fleksibilitet og samhandling forsvinne.

Eget direktorat

I forslaget fra regjeringen kan Jernbaneverket bli et trafikkdirektorat med ansvar for ruteplaner, offentlig kjøp av transporttjenester, anbudene i persontrafikken og langtidsplanlegging.

Jernbaneverkets øvrige oppgaver legges til en forvaltningsbedrift, der drift og vedlikehold skal ut til private. Dette liker ikke Kjerkol og Sivertsen.

De tror begge at det blir administrasjon og mer papirflytting av dette.

Se også: Flere saker om jernbanereformen

Annonse
Annonse