JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Utfordringer i godstransportbransjen

Lav lønn blant østeuropeiske sjåfører skaper press på norske transportvirksomheter og sjåfører. Et klart flertall av arbeidsgiverne mener konkurransen har hardnet til de siste to-tre årene.

Roy Ervin Solstad

Av Ragnhild Steen Jensen, Fafo, og Kåre H. Skollerud, Transportøkonomisk institutt

Et integrert europeisk marked, med liberalisering og deregulering, skaper utfordringer. Ikke minst er dette knyttet til store variasjoner i lønns- og arbeidsvilkår mellom de europeiske landene. For transportnæringen har åpningen av det europeiske markedet vært en avgjørende faktor. Dette gjelder både måten godstransporsektoren er organisert og strukturert på, men og for hvordan og til hvilke kostnader tjenestene tilbys. Forskjeller i velferdsnivå og i lønns- og arbeidsvilkår kan bidra til å utvikle praksiser som er uforenlige med et seriøst og anstendig arbeidsliv. Dette gjelder særlig transportbransjen som per definisjon er mobil og grensekryssende.

Dette er bakgrunnen for studien av arbeidsforholdene innenfor gods og turbil som Fafo og Transportøkonomisk institutt gjennomførte i 2014 på oppdrag fra Arbeids- og sosialdepartementet. Undersøkelsen er en del av kunnskapsgrunnlaget for bransjeprogrammet i transport.

Kabotasje vekker bekymring

Mens andelen av eksporterte varer på norske lastebiler har vært forholdsvis konstant fra 2005 til 2012, har importen med norske lastebiler blitt redusert med 15 prosent. I løpet av samme periode har, ifølge Statistisk sentralbyrå, importen med utenlandske lastebiler økt med 41 prosent. Dette har ført til et økt antall utenlandskregistrerte lastebiler i Norge.

Utenlandske lastebiler som har transportert varer til Norge, kan utføre opptil tre innenlands oppdrag mens de er i landet, såkalt kabotasjekjøring. Kabotasjekjøring utgjør altså en direkte konkurranse i det norske markedet. Det er vanskelig å si noe sikkert om omfanget av slik kjøring. I vår studie uttrykte både arbeidsgiverne og sjåførene at de opplever kabotasjekjøring som en utfordring. 76 av arbeidsgiverne og 81 prosent av sjåførene sier at de er helt enig i en slik beskrivelse.

Få organiserte

Til tross for økt konkurranse fra utenlandske aktører finner vi ikke store endringer når det gjelder antall transportbedrifter og ansatte i Norge, i hvert fall ikke frem til 2012. I 2011 var det i overkant av 9 000 foretak som til sammen sysselsatte over 29 000 personer.

Godstransport i Norge er kjennetegnet av mange små aktører. I 2011 hadde hele 86 prosent av virksomhetene færre enn fem sysselsatte. Når vi ser på organisasjonsformen blant virksomhetene, er enkeltpersonforetak dominerende. Nærmere to tredjedeler er enkeltpersonforetak, og disse sysselsetter én av fire arbeidstakere i bransjen.

Med en bedriftsstruktur dominert av små foretak og mange selvstendig næringsdrivende er det ikke overraskende at organisasjonsgraden er lav. Blant langtransportsjåførene er den på bare mellom 10 og 20 prosent.

Lav lønnsvekst

De siste årene har deler av godsbransjen vært preget av lav lønnsvekst. Mens lønningene til ansatte i privat sektor med videregående skole som høyeste utdanning økte med 12,6 prosent fra 2008 til 2012, økte sjåførlønningene med 6,5 prosent.

I vår undersøkelse var det bekymring for lønnsforholdene i de delene av bransjen som er mest utsatt for internasjonal konkurranse. En rasteplassundersøkelse blant utenlandske sjåfører bekreftet lønnsforskjellene mellom utenlandske og norske sjåfører. Sjåførene fra de østeuropeiske landene har betydelig lavere lønninger enn norske sjåfører. Dette begrenser sjåførens handlefrihet i Norge, samtidig som det har stor betydning for konkurranseforholdet mellom norske og utenlandske sjåfører. Ut fra sjåførenes lave lønnsvekst de senere årene kan det se ut til at tilgangen på utenlandske sjåfører presser lønningene i innenlands transport.

Hardere konkurranse

Arbeidsgiverne ble spurt om hvordan de har opplevd endringer i konkurransesituasjonen de siste to-tre årene. 35 prosent svarte at konkurransen er blitt betydelig hardere, 27 prosent at den er blitt noe hardere og 36 prosent at konkurransen er omtrent uendret. 85 prosent av arbeidsgiverne var helt eller delvis enige i at useriøse selskaper, som ikke følger lov- og avtaleverket, gjør konkurransesituasjonen vanskelig.

Useriøsitet i transportbransjen

Hvordan useriøsitet kommer til utrykk, varierer mellom bransjer. Utfordringer i transportbransjen er i stor grad knyttet til at dette er en mobil virksomhet, noe som skiller den fra andre bransjer som for eksempel bygg og anlegg, renhold og uteliv. Godstransport er også mobil på tvers av landegrenser. Denne iboende mobiliteten betyr at utenlandske transportører, med utenlandske lønns- og arbeidsvilkår, opererer lovlig innenfor Norges grenser, om enn i regulert omfang (jamfør kabotasjeregelverket).

Våre undersøkelser omfatter i hovedsak den seriøse delen av bransjen. Men enkelte funn indikerer at det finnes useriøse innslag. For eksempel tyder opplysninger fra rasteplassintervjuene på at utenlandske sjåfører som jobber for norske bedrifter har vesentlig lavere lønn enn sine norske kolleger. Dette er i samsvar med funn om lønnsforskjeller fra en tidligere studie utført av Yrkestrafikkforbundet i 2014.

Mer utenlandsk transport på norske veier skaper bekymring for en økende lavlønnskonkurranse og et press på norske transportører og norske arbeidsavtaler. En situasjon der de utenlandske aktører opererer med helt andre lønns- og kostnadsrammer, forutsetter at bransjen følges nøye. Hvis ikke, kan de seriøse aktørene presses ut på grunn av en skjev konkurransesituasjon.

Tilgangen på utenlandske sjåfører presser lønningene i innenlands transport.

Annonse
Annonse