JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Lys i enden av skipstunnelen

Samferdselsdepartementet har bedt Kystverket om å utarbeide et forprosjekt om Stad skipstunnel, basert på det største tunnelalternativet. – En gledelig overraskelse, sier leder av LOs samferdselspolitiske utvalg, Helge Haukland.
 Med simulator er det laget både skipstunell, finvær, storm og havari. Max bølgehøyde her er 4-5 meter, mens i virkeligheten kan bølgene bli 20 -30 meter høye på Stad.

Med simulator er det laget både skipstunell, finvær, storm og havari. Max bølgehøyde her er 4-5 meter, mens i virkeligheten kan bølgene bli 20 -30 meter høye på Stad.

Sissel M. Rasmussen

ane.borrud@lomedia.no

Stadhavet er et av de mest værharde områdene langs norskekysten. I mange år har krefter jobbet for å få en skipstunnel mellom Kjødepollen og Moldefjorden. I går kom nyheten mange har ventet på. Samferdselsdepartementet har bedt Kystverket om å utarbeide et forprosjekt om Stad skipstunnel.

– Dette er en del av arbeidet med et forslag som kan legges fram for Stortinget, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i en pressemelding.

Han kunne også fortelle at på bakgrunn av tidligere forundersøkelser går departementet videre med det største tunnelalternativet i forprosjektfasen.

– Det betyr at hurtigruteskipet MS Midnattssol og tilsvarende fartøy skal kunne seile gjennom tunnelen, sier samferdselsministeren.

Forprosjektet skal gjennom ekstern kvalitetssikring fase 2. Når kvalitetssikringen foreligger, kan det legges fram en beslutningssak for Stortinget. Prosjektet ligger an til tidligst å kunne starte opp i neste stortingsperiode.

Fra frustrasjon til fryd

Hittil har det vært 18 utredninger om skipstunnelen.

– Den siste skulle sjekke vind og strømforhold inne i fjorden, for å se om båtene ville treffe tunnelåpningen. Da ble folk veldig frustrerte. Manøvreringsmulighetene på båtene i dag er veldig gode. Å treffe tunnelen er ikke noe problem, sier leder i LOs samferdselspolitiske utvalg, og nestleder i Arbeidsmandsforbundet, Helge Haukland.

Gårsdagens nyhet var en gledelig overraskelse for Haukeland.

– Jeg hadde ikke forventet at det skulle komme så fort.

I november var han på en konferanse om skipstunnelen på Hurtigruten. Da oppfattet han departementet som noe nølende.

– Men når departementet og Kystverket, og alle de politiske partiene er positive, da skal det litt til for at tunnelen ikke blir noe av.

Tøffere stormer

At departementet går for den store utgaven av tunnelen er en god nyhet.

– Det er svært positivt for fiskeflåten og Hurtigruten at det er den store tunnelen som er utgangspunktet for forprosjektet. Det blir tøffere og tøffere stormer der ute, og den lille tunnelen ville fått en begrenset verdi.

Kampen for skipstunnelen har vart nesten i en mannsalder.

– De siste to stortingsperiodene har LO vært en viktig stemme for skipstunnelen inn til departementet. Det at forrige og nåværende LO-leder også har engasjert seg sterkt i saken har gitt den en vesentlig styrke. Dette er en sak det har vært kjekt å være med og sette trykk på, avslutter Helge Haukeland.

Om tunnelen:

•1,7 km lang tunnel mellom Kjødepollen og Moldefjorden.

•Stor nok for hurtigrutene.

•Kostnadsregnet til 1,7 milliarder kroner.

•Kapasitet på inntil 90 fartøy i døgnet.

•Alt i 1870 var det planer for bygging av en skipstunnel gjennom Stadlandet.

•Vil øke sikkerheten til sjøs og redusere ventetida for båtene.

•Vil gi nytt hurtigbåtsamband fra Bergen til Ålesund og videre til Trondheim.

•Skal overføre gods fra vei til sjø og gi mer effektiv transport.

Dette er en sak fra

Vi skriver om og for arbeidsfolk i blant annet anlegg, vakt, renhold, asfalt og bergverk.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

Om tunnelen:

•1,7 km lang tunnel mellom Kjødepollen og Moldefjorden.

•Stor nok for hurtigrutene.

•Kostnadsregnet til 1,7 milliarder kroner.

•Kapasitet på inntil 90 fartøy i døgnet.

•Alt i 1870 var det planer for bygging av en skipstunnel gjennom Stadlandet.

•Vil øke sikkerheten til sjøs og redusere ventetida for båtene.

•Vil gi nytt hurtigbåtsamband fra Bergen til Ålesund og videre til Trondheim.

•Skal overføre gods fra vei til sjø og gi mer effektiv transport.