JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

LO Stat har startet valgkampen

Det betyr noe for LO Stats tillitsvalgte hvem som vinner valget neste år. På Sørmarka i går fortalte mange av dem hvorfor.

jan.erik@lomedia.no

På Landskonferansen til LO Stat på Sørmarka i går ble deltakerne invitert til gruppearbeid og diskusjon om arbeidsliv og valgkamp. Hvor trykker skoen og hvordan påvirker vi best? – det var spørsmålet arrangøren stilte. Flere av gruppene etterlyste samtalene rundt middagsbordet og i pauserommene på arbeidsplassene. For der skapes det holdninger, og skapes holdninger forårsaker det aktivitet.

Motivasjon

En av utfordringene de åtte gruppene på Sørmarka fikk til drøfting var hva som må til for å få tillitsvalgte og medlemmer aktive i valgkampen sånn at den enkelte skal bruke stemmeretten. Svarene var mange, blant annet disse:

– Konkret synligjøre hva et eventuelt regjeringsskifte betyr for din arbeidsplass

– Kommunikasjon mellom grasrota i LO og politikere må bli tydeligere

– Gode resultater må bli bedre

– Fagbevegelsen må bli lyttet til under hele valgperioden

– Tilstedeværelse skaper trygghet og nærhet på jobben og i nærmiljøet

– Sakene må fremmes i et enkelt språk

– Bli flinkere til å dele ut informasjon

– Sette fokus på saker medlemmene er opptatte av

– Flere medlemsdebatter og medlemsmøter på arbeidsplassene

– Få fram at offentlig sektor er sterk og at de ansatte gjør en viktig jobb

– Gjenvinne tilliten til politikerne

– Få fram hva det betyr for samfunnets fellesgoder å betale skatt

– Kjøre stemmerettskampanjer

– Arbeidsplassbesøk

– Delta i den offentlige debatten med leserinnlegg og lignende

– Vise lokale eksempler på hva regjeringen har gjort som er bra

Viktige saker

Et annet diskusjonstema var hvilke saker det er viktig å fokusere på for å påvirke arbeidstakere til å engasjere seg i valgkampen. Også her var svarene mange – skjønt en av gruppene understreket at det ikke burde være for mange saker heller.

– Arbeidslivsspørsmål

– Helse og sykehus, skole, tannhelse

– EU-direktiver (f.eks Postdirektivet og Vikarbyrådirektivet)

– Arbeidsmiljøloven

– Privatiseringsproblematikken

– NRK-lisens, Kystverket, Husbanken, studentboliger, unge funksjonshemmede

– Stillingsvern

– Hovedtariffavtalen og Hovedavtalen

– Permisjonsreglementet

– Midlertidig/faste tilsettinger

– Sosial dumping

– Styring av offentlig sektor – New Public Management

– Velferdsstatens utfordringer

– Se hva som har skjedd i Sverige

– Arbeid til alle

– Infrastruktur

– Samferdsels-, jordbruks- og boligpolitikk

– Pensjonsfondet

Politisk påvirkning

I dag, torsdag, etter lunsj kommer Raymond Johansen, partisekretæren i Arbeiderpartiet for å foredra om dagens politiske situasjon og utsiktene for neste stortingsperiode. I debatten etterpå vil han bli møtt med de ovenstående resultatene fra gårsdagens gruppearbeid. For det gjelder å smi mens jernet er varmt.

Annonse

Flere saker

Annonse