JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Forbannet på EFTA-dom

SVs Hallgeir Langeland er forbannet over at EFTA-domstolen slår fast at Hurtigruten har fått ulovlig statsstøtte.

bjorn.erik.dahl@anb.no

– Jeg ser på denne dommen som en provokasjon og nok en grunn til å ta EØS-avtalen opp til revisjon, tordner SVs transportpolitiske talsperson Hallgeir H. Langeland overfor Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Mandag ble det kjent at EFTA-domstolen opprettholder ESAs vedtak om at Hurtigruten har fått ulovlig statsstøtte. Men det er ifølge NTB fortsatt uklart hvor mye Hurtigruten må tilbakebetale til staten. Utgangspunktet for EFTA-dommen er en tilleggsavtale som ble inngått mellom staten og Hurtigruten i 2008 etter at det ble klart at Hurtigruten var i økonomiske problemer. EØS-avtalens tilsynsorgan ESA vedtok i fjor at avtalen innebar ulovlig statsstøtte, og EFTA-domstolen har nå avgjort at dette vedtaket blir stående.

– Vi er selvsagt skuffet over EFTA-domstolens avgjørelse, sier Hurtigrutens kommunikasjonssjef Ragnar Norum til NTB.

– Les også: Norge får vannscooter-kjeft

– Hurtigruten skaper store verdier for kysten og er et flaggskip for norsk reiseliv. Hurtigruten betyr mye for stedene som anløpes langs kysten vår. Ikke minst utgjør Hurtigruten et viktig tilbud for frakt av gods og passasjerer i Nord-Norge. Jeg er glad for at vi berget Hurtigruten fra konkurs i 2008. Når Hurtigruten nå igjen taper i EU-systemet viser det hvor håpløs EØS-avtalen er, mener SV-representanten Langeland.

Stortingets transport- og kommunikasjonskomité skulle tirsdag ettermiddag drøfte utviklingen i saken om bord på nettopp en av hurtigrutene.

– EU skal ikke få fjerne de gode ringvirkninger langs kysten som Hurtigruten skaper, ikke minst for reiselivet i vår nordlige landsdel, legger Langeland til.

Vil ha mer debatt

– Fagbevegelsen og Nei til EU har utredet alternativer til dagens EØS-avtale. De har funnet flere løsninger som kan ivareta norske handelsinteresser og arbeidsplasser, uten som i dag å måtte akseptere et tog av direktiver og forordninger fra EU-kommisjonen. I Ap og Høyre er rapporten møtt med øredøvende taushet fra partiledelsen. Fordi ingen tør si at de vil ha norsk EU-medlemskap. Og fordi de vet at velgerne ikke vil det. Jeg ønsker mer debatt om EU og EØS i Norge. For Hurtigrutens skyld og ikke minst for å sikre arbeidsfolks rettigheter, avrunder Langeland. (ANB)

Annonse

Flere saker

Annonse