JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

40 ordførere tok toget – for toget

Nærmere 40 ordførere, fra hele Østlandet, tok toget til Oslo mandag. De vil fortelle stortingspolitikerne hvor viktig det er å få dobbeltspor på hele Inter-City-triangelet.

morten.hansen@lomedia.no

– Det er på høy tid at vi får bygd ut disse jernbanestrekningene inn og ut av Oslo. Det er nok et bevis på at vi trenger fortgang i utbygningen av jernbanen.

Geir Arild Tønnessen (V), varaordfører i Skien, kom en snau time senere enn planlagt til Oslo. Sammen med sine ordførerkollegaer fra de andre kommunene i det planlagte InterCity-triangelet, møttes de i Oslo for å fortelle Stortingspolitikerne at ventetiden allerede har vært for lang.

Nå vil de ha fastsatt en tid for når dobbeltsporene skal være på plass.

– Dobbeltspor er det eneste som gjelder for framtiden. Denne gangen var det signalfeil, som var problemet. Men forsinkelsen ble mye større enn nødvendig, på grunn av møtende tog, sier Tønnessen.

Uholdbart for pendlerne

Han mener situasjonen er uholdbar. Varaordføreren mener reisen i utgangspunktet tar for lang tid.

Forsinkelser gjør det enda verre.

– For oss var dette en reise. Jeg tenker mer på dagpendlerne som opplever dette oftere, og som kommer for sent på jobb. Jeg har snakket med pendlere som velger å ta bilen inn til Oslo, fordi det er mer forutsigbart - og gjør det enklere for dem å holde tidsskjemaet sitt, sier Tønnessen.

100 år gammel trasé

Heller ikke Espen Granberg Johnsen, er imponert over utbygningstempoet. Lillehammerordføreren vil ha dobbeltspor i hele traseen, så raskt som overhode mulig.

– Det er 100 år siden Dovrebanen ble bygd. Fortsatt kjører toget i traseen. Det er på høy tid at vi får en ny bane. Og den må bygges med dobbeltspor helt fram til ytterpunktene – ikke bare i de indre delene, sier Johnsen.

Han mener det er god økonomi – både lokalt og nasjonalt.

– Vi får mer effektiv godstransport, det vil løse hovedstadsområdets behov arbeidskraft, og det vil løse mye av dagpendlerproblemet inn og ut av Oslo, sier Johnsen.

Annonse
Annonse