JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Nytt veiselskap fra neste år

1. januar 2016 skal det lenge bebudede veiselskapet til regjeringen være på plass. Regjeringen, sammen med Venstre og KrF, legger 130 milliarder kroner på bordet.
– Dette er en ny måte å bygge vei på; ikke stykkevis og delt, men strekningsvist og helt, var budskapet da det nye statlige veibyggingsselsdkapet ble lansert i dag. Fra v : Samferdselspolitisk talsperson Abid Q. Raja (V),  samferdselspolitisk talsperson Hans Fredrik Grøvan (KrF) , leder av transportkomiteen Linda Hofstad Helleland (H), og samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (FrP).

– Dette er en ny måte å bygge vei på; ikke stykkevis og delt, men strekningsvist og helt, var budskapet da det nye statlige veibyggingsselsdkapet ble lansert i dag. Fra v : Samferdselspolitisk talsperson Abid Q. Raja (V), samferdselspolitisk talsperson Hans Fredrik Grøvan (KrF) , leder av transportkomiteen Linda Hofstad Helleland (H), og samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (FrP).

Terje Bendiksby / NTB scanpix

ane.borrud@lomedia.no

I regjeringsplattformen fra oktober 2013 sto det at Solbergregjeringen ville «etablere et eget utbyggingsselskap som skal løfte flere veiprosjekter og gjennomføre veibyggingen mer effektivt». Sammen med støttepartiene Venstre og KrF presenterte regjeringen det nye veiselskapet på en pressekonferanse i dag.

LES OGSÅ: De ansatte bekymret for framtida til Statens vegvesen

130 milliarder

Sju veiprosjekter skal i første omgang over fra Statens vegvesen til det nye veiselskapet:

• E39 Lyngdal - Ålgård

• E18/E39 Kristiansand - Lyngdal

• E18 Langangen - Grimstad

• E6 Kolomoen - Moelv

• E6 Moelv - Ensby

• E6 Ulsberg - Melhus

• E6 Ranheim – Åsen

Med seg får de 130 milliarder fra statskassen. Samt lovnad om rundt 5 milliarder i årlige bevilgninger.

– Da vet de hva de kan forholde seg til, og kan planlegge utfra det. Dermed får vi den langsiktigheten vi har manglet i veibyggingen i Norge, sa samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen på pressekonferansen der det nye selskapet ble presentert.

Ikke stykkevis og delt

Representantene fra de fire samarbeidspartiene la alle vekt på at det nye veiselskapet, sammen med en ny OPS-strategi (OPS = offentlig- privat samarbeid red.amn.), vil gi er mer effektiv veibygging.

– Dette er en ny offensiv samferdselspolitikk. Det er en ny måte å bygge vei på; ikke stykkevis og delt, men strekningsvist og helt, sa Linda Hofstad Helleland (H), leder i Transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget.

– En finansiering som gjør at vi har faste beløp hvert år, gjør veibygging mer effektivt. Vi vil få kortere planleggingsperiode og veiene raskere ferdig. Det har vært et problem at planlegging har tatt svært lang tid, sa samferdselspolitiske talsmann i KrF, Hans Fredrik Grøvan.

Mer OPS

Samarbeidspartiene vil også utvide ordningen med veibygging gjennom OPS - offentlig-privat samarbeid. Med OPS får private aktører ansvar for både å planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde veier.

I første omgang skal følgende strekninger vurderes for OPS, i tillegg til de tre som ligger inne i statsbudsjettet: • E16 Oppheim - Skulestadmo i Hordaland

• E134 Haukelitunnelene i Telemark og Hordaland

• E6 Sørfoldtunnelene i Nordland

• Veistrekninger og fjordkryssinger på E39.

Statens vegvesen fortsatt viktig

Samferdselsministeren understreket at Statens vegvesen fortsatt vil være den store sentrale aktøren på veibygging.

– Statens vegvesen og veiselskapet vil skape en ny dynamikk i veibyggingen. Veiselskapet skal håndtere veiselskap som er samfunnsmessige lønnsomme. Veiprosjekter som er politisk viktige, men ikke samfunnsmessig lønnsomme skal ligge i Statens vegvesen.

– Det er dyktige folk i Statens vegvesen. Det skjer mye der også. Det er prosjekter som egner seg bedre til å være hos Statens vegvesen. Med veiselskapet, OPS og Statens vegvesen får norsk vegpolitikk et helt annet utgangspunkt, sa hun.

Dette er en sak fra

Vi skriver om og for arbeidsfolk i blant annet anlegg, vakt, renhold, asfalt og bergverk.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse