JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Jobben overtas av svenske lokførere

Skiftekonduktør Jørn Eivind Aronsen og en kollega er oppsagt fra terminalen i Narvik. Han mener dette er et eksempel på sosial dumping. Saken ligger nå hos LOs juridiske avdeling.
KONFLIKT: Oppsigelsen av Jørn Eivind Aronsen og en kollega kan ende i retten.

KONFLIKT: Oppsigelsen av Jørn Eivind Aronsen og en kollega kan ende i retten.

Nina Hanssen

nina.hanssen@lomedia.no

– I fire år har jeg gledet meg til å gå på jobben, sier terminalarbeider Jørn Eivind Aronsen.

Fire andre i tilsvarende jobb ble, sammen med seks lokførere, permittert da gruveselskapet Northland gikk konkurs i desember 2014. De skulle sende malm via Kiruna til Narvik.

Ekspress

Som NJF-tillitsvalgt synes Aronsen det var tungt å gi beskjed at alle, inkludert han selv, ville miste jobben som følge av at Green Cargo, svensk, statseid selskap, sa opp deler av avtalen med norske Cargolink. To norske terminalarbeidere, Aronsen og Henrik Andreassen, mistet jobben. Green Cargo kjører North Rail Express, kalt NRE-tog, mellom Oslo og Narvik. Når togene kommer inn på godsterminalen i Narvik, tar privateide Cargolink over, men nå skal svenske lokomotivførere håndtere godset.

– Nå skal altså svenskene komme hit, gå ut av lokomotivene sine, og så utføre min jobb. Hvis de forventer også at jeg skal være med på å gi dem den nødvendige sikkerhetsopplæring tar de grundig feil, sier Aronsen.

– Det er vi som kjenner terminalen godt og har lang erfaring med dette arbeidet. Vi kan ikke sitte stille og se at vi mister jobben vår. Det var lettere som tillitsvalgt å sette seg inn i hvordan folk hadde det da jeg selv fikk sparken, og kjente det i hele kroppen, sier Aronsen, som ikke vet hva fremtiden vil bringe.

Til vurdering

NJF har sendt saken til LOs juridiske avdeling (se undersak).

– Jeg er fortsatt kraftig forbanna, men er glad for støtten vi har fått fra Norsk Jernbaneforbunds nestleder Jane Sæthre i denne striden. Hun har stilt opp og vært oppe her flere ganger, sier han. Selv mener han at oppsigelsene er usaklig.

– Jeg mener dette er et eksempel på sosial dumping på jernbanen. Hvis de lykkes med å si opp oss, så kan dette bety at mange flere arbeidsplasser i Norge forsvinner. Det er en prinsipiell sak, sier han.

Innsparing

– Da vi fikk høre at Green Cargo ønsker å ta over terminalarbeidet, med lokomotivførere ansatt i svensk selskap, med svensk lov og avtaleverk, ble jeg forbanna. For oss var det usmakelig og urettferdig at vi skulle lære opp svenskene som skulle ta jobben fra oss. Vi hadde hørt at våre svenske kollegaer skulle komme over hit og få opplæring, men vi nektet å gi dem det. For det første har vi ikke kompetanse til å lære bort, og for det andre virket det direkte provoserende. Det er en reell konflikt her, sier Aronsen.

Også nestlederen i Norsk Jernbaneforbund, Jane Sæthre har kalt det som skjer sosial dumping. Hun sier at de har hatt et møte der de ansatte ble forespeilet en måneds oppsigelsestid og mistenker at motivet for arbeidsgiverne var å spare penger. Det er ingen hemmelighet at svenske arbeidstakere er billigere enn de norske. Hun mener det er snakk om en virksomhetsoverdragelse, og at de to har rett til å beholde jobbene.

Rettssak

NJF har kontakt med advokaten i LOs juridiske avdeling.

– Det er ikke inngått ny avtale mellom Cargolink og Green Cargo. Alle de ansatte i Cargolink fikk derimot avskjed fra 1. mars. To jobber med NRE-tog, bekrefter Sæthre.

Hun mener at disse to medarbeiderne har krav på virksomhetsoverdragelse til nytt firma når og hvis det inngås ny kontrakt.

– Jeg håper selvsagt at vi vinner fram og at jeg får beholde jobben. For meg er det en drømmejobb som jeg ikke vil forlate, sier Aronsen.

Det blir nye samtaler også med deres medlemmer der oppe.

– Det kan godt hende at vi er nødt til å gå rettens vei, men med LO i ryggen føler vi oss trygge. Når dette skjer i Narvik, ja så kan tilsvarende også skje ved andre terminaler, for eksempel på Alnabru, sier Jørn Eivind Aronsen.

Hvis de lykkes
med å si opp oss, kan det bety at mange
flere arbeidsplasser
forsvinner. Jørn Eivind Aronsen

Usikkerhet

Saken vurderes nå av LOs juridiske avdeling. Reglene om virksomhetsoverdragelse står sentralt.

ØYSTEIN BRÅTHEN (teskt)

oystein.braathen@lomedia.no

– Dette er en prinsipiell sak. Her er det snakk om samme arbeidsplass, samme utstyr og de samme kundene. Spørsmålet er om paragrafene i arbeidsmiljøloven er gode nok i forhold til en underleverandør med kontrakt, sier Jane Brekkhus Sæthre.

Det er lyst ut to stillinger som har fått mange søkere, inkludert de to oppsagte.

– Mye foregår gjennom kontrakter med underleverandører i det som utgjør en helhet innenfor jernbanen. Når kontrakten gjelder ett år blir det stor usikkerhet, sier Brekkhus Sæthre.

De to oppsagte ble ikke forespeilet at kontrakten, og ansettelsen, kunne bli så kortvarig.

– Spørsmålet er om arbeidsmiljølovens regler gjelder her, sier advokat Lornts Nagelhus i LO.

– EU-domstolen har stilt kriterier for hva som er en virksomhetsoverdragelse som vi må forholde oss til, sier Nagelhus.

Han skal ha møte med NJF for å få flere opplysninger rundt oppsigelsene i Narvik.

Cargolink sier at de som leverandør ikke kan kommentere i forhold til sin kunde, Green Cargo, i media. De påpeker at når det gjelder personellmessige forhold vil lover og regler selvsagt bli fulgt.

– Ytterlige kommentar har vi ikke, sier Karl Ivar Nilsen, administrerende direktør i Cargolink.

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse