JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

EU vil ha mer konkurranse på jernbanen

All persontrafikk med tog i EU- og EØS-området skal ut på anbud. Dette, i tillegg til felles regelverk og standarder for materiell, blir sentralt i Jernbanepakke IV.

oystein@lomedia.no

Etter lang behandlingstid i EUs organer, ble et kompromiss vedtatt denne uken.

Fritt marked

Blant forslagene er konkurranse både om og på sporet innenlands.

Den første varianten ble benyttet i Norge da persontrafikken på Gjøvikbanen ble lagt ut på anbud, og kun ett selskap kunne vinne kontrakten.

Det siste er for eksempel innført mellom Stockholm og Göteborg, der SJ og andre operatører slåss om passasjerene med virkemidler som reisetid, komfort og billettpriser.

EU-pakken kommer antakelig til å kreve bruk av anbud ved alt offentlig kjøp, og en slutt på direkte tildeling.

Sier nei

Utkastet ble sendt på høring i 2010. Det kom 19 uttalelser, 15 av disse hadde merknader.

Norsk Jernbaneforbund er kritisk til en rekke av punktene.

Forbundet mener forslaget vil svekke nasjonalstatens politiske og økonomiske kontroll over jernbanemarkedet, og at et punkt fører til en innskrenkning av streikeretten og må avvises.

Blir pakken vedtatt, blir dominerende togoperatører pålagt å skille ut egne servicetjenester i aksjeselskaper.

– Det vil øke kostnadene fordi begrensede personalressurser må økes og spres på flere selskaper, mener NJF.

Uenighet

Kommissær for transport, Siim Kallas, holdt tidligere i høst en tale på en konferanse der han beklaget at jernbanen i EU er en oppsplittet sektor med forskjellige regler, standarder og beskyttede nasjonale markeder.

Kallas, som tidligere har vært både stats-, finans- og utenriksminister i Estland, mener mangel på konkurranse fører til dårligere kvalitet og lavere effektivitet.

Fagbevegelsen, forbrukerorganisasjonene og togselskapenes organisasjon CER uttrykte både skepsis til og motstand mot forslagene som ble presentert av transportkommissæren.

I Europaparlamentet følger uenigheten nasjonalitet og partitilhørighet.

I de 27 medlemslandene er det store forskjeller når det gjelder liberalisering og eierskap til jernbanen.

LES OGSÅ: Etablering av et felles europeisk jernbaneområde

Annonse
Annonse