Bekymret for utviklingen med billige sjåfører
Anne Marit Bjørnflaten (Ap) karakteriserer bruken av billige utenlandske sjåfører i transportbransjen som ganske alvorlig. Nå vil hun ha oversikt over sosial dumping i bransjen.
morten.hansen@lomedia.no
– Det er ingen ukjent problemstilling, men det er ganske alvorlig det som skjer, sier Bjørnflaten.
Hun er første nestleder i Transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget, og vil i første omgang ta opp problemet i et møte mellom arbeiderpartiets politikere i transportkomiteen og arbeidskomiteen.
– Vi skal ha et møte allerede til uken, hvor vi skal drøfte hvilke grep som må gjøres. Samferdselsministeren og arbeidsministeren bør sette i gang en gjennomgang av det som skjer i transportnæringen. Det bør settes i gang tiltak for å få bukt med sosial dumping i denne næringen, på samme måte som det er gjort i byggebransjen, sier Bjørnflaten.
Selv om problemene først og fremst er knyttet opp til kabotasje - hvor en transportør fra et land driver innenriks transport i et annet land, for eksempel Norge – er Bjørnflaten bekymret utviklingen i hele bransjen.
– Vi må ansvarliggjøre hele bransjen. Selv om noen av problemstillingene er knyttet opp mot EØS-regelverket, er det mye som kan gjøres. Blant annet kan norske oppdragsgivere stille krav til sikkerheten, sier Bjørnflaten.
Stortingspolitikeren fra Troms har med selvsyn sett utenlandske trailere sperre trafikken i timevis fordi de var for dårlig skodd.
– Et av tiltakene kan for eksempel være at transportørene selv må betale for bergingen, sier transportpolitikeren.
Bjørnflaten er enig med forbundsleder i Norsk Transportarbeiderforbund, Roger Hansen, som mener det allerede eksisterende lovverket må følges bedre opp.
– Statens vegvesen har allerede økt antallet kontroller. Men vi må antakeligvis vurdere å trappe opp enda mer. Jeg vil ta opp dette med de aktuelle statsrådene, sier Bjørnflaten.