JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Bekymret for utviklingen med billige sjåfører

Anne Marit Bjørnflaten (Ap) karakteriserer bruken av billige utenlandske sjåfører i transportbransjen som ganske alvorlig. Nå vil hun ha oversikt over sosial dumping i bransjen.

morten.hansen@lomedia.no

– Det er ingen ukjent problemstilling, men det er ganske alvorlig det som skjer, sier Bjørnflaten.

Hun er første nestleder i Transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget, og vil i første omgang ta opp problemet i et møte mellom arbeiderpartiets politikere i transportkomiteen og arbeidskomiteen.

– Vi skal ha et møte allerede til uken, hvor vi skal drøfte hvilke grep som må gjøres. Samferdselsministeren og arbeidsministeren bør sette i gang en gjennomgang av det som skjer i transportnæringen. Det bør settes i gang tiltak for å få bukt med sosial dumping i denne næringen, på samme måte som det er gjort i byggebransjen, sier Bjørnflaten.

Selv om problemene først og fremst er knyttet opp til kabotasje - hvor en transportør fra et land driver innenriks transport i et annet land, for eksempel Norge – er Bjørnflaten bekymret utviklingen i hele bransjen.

– Vi må ansvarliggjøre hele bransjen. Selv om noen av problemstillingene er knyttet opp mot EØS-regelverket, er det mye som kan gjøres. Blant annet kan norske oppdragsgivere stille krav til sikkerheten, sier Bjørnflaten.

Stortingspolitikeren fra Troms har med selvsyn sett utenlandske trailere sperre trafikken i timevis fordi de var for dårlig skodd.

– Et av tiltakene kan for eksempel være at transportørene selv må betale for bergingen, sier transportpolitikeren.

Bjørnflaten er enig med forbundsleder i Norsk Transportarbeiderforbund, Roger Hansen, som mener det allerede eksisterende lovverket må følges bedre opp.

– Statens vegvesen har allerede økt antallet kontroller. Men vi må antakeligvis vurdere å trappe opp enda mer. Jeg vil ta opp dette med de aktuelle statsrådene, sier Bjørnflaten.

Annonse
Annonse