JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

EUs jernbanedirektiv skremmer politikere

Debatten om den kommende jernbanepakke IV i full gang. EU-kommisjonen vil før jul i år komme med et forslag om full privatisering av persontrafikken på jernbanen. Dette bekymrer flere norske politikere.

oystein@lomedia.no

nina.hanssen@lomedia.no

Tone Sønsterud (Ap), medlem av Stortingets transport- og kommunikasjonskomité, vil ta dette opp med samferdselsminister Marit Arnstad denne uka.

– Veien videre blir å behandle dette i partiet, noe jeg regner med at SV og Senterpartiet også vil gjøre, sier stortingsrepresentanten med lang fartstid fra LO Stat.

Sønsterud mener det er for tidlig å si noen om hvorvidt dette blir problematisk sak i valgkampen for de rødgrønne, men har merket seg Norsk Jernbaneforbunds protester mot dette direktivet.

Til nå har det vært opp til hvert enkelt land å avgjøre om de vil konkurranseutsette innenlands persontrafikk med tog. Slik ønsker forbundsleder Kjell Atle Brunborg i Norsk Jernbaneforbund (NJF) å ha det videre.

LO-forbundet har i samarbeid med Den europeiske transportarbeiderføderasjonen (ETF) og den nordiske avdelingen av ETF jobbet mye med dette.

Hensikten med et felles regelverk er å gjøre jernbanen mer konkurransedyktig.

* Les også: Slik er runddansen i EU

EØS-debatt

Tone Sønsterud sier at jernbanedirektivet kan bli en del av EØS-debatten.

– Personlig er jeg imot EU-medlemskap, men for EØS-avtalen, da det er ingen som har kommet opp med noe alternativ som er bedre.

– EØS-avtalen har stort sett tjent oss bra, og er viktig for blant annet eksportnæringene våre. For å kunne videreføre og videreutvikle velferdsstaten vår, er vi avhengig av at vi får eksportere, presiserer hun.

SVs stortingsrepresentant Hallgeir Langeland er opprørt over EUs 4. jernbanedirektiv og mener dette er nok et eksempel på at EU og EØS ikke fungerer.

– EØS-avtalen betyr import av privatisering- og høyrepolitikk. Denne saken er nok et eksempel på det, sier han.

Langeland er ikke overrasket om Høyrepartiene omfavner forslaget om mer konkurranse på jernbanen.

– For Høyre er jo det helt topp, sier han.

Langeland presiserer at SV vil at folkestyret og selvstyret skal gjelde i Norge, og sier nei til EØS og til dette direktivet.

– SV vil ha et nasjonalt togselskap, eid av det norske folk - som i dag, sier han.

Feil utvikling

Også Kjell Atle Brunborg vil ha et statlig togselskap. Han sier at det nye jernbanedirektivet vil bety en helt annen kurs enn det den rødgrønne regjeringen ønsker.

– Regjeringen har som mål å få gods fra vei til bane. Innen gods er det åpent for alle, men konkurransen har ikke gitt positive resultater. Utviklingen har snudd. Det er mer gods på veiene, og økonomien i selskapene er dårlig. Utviklingen kan fort bli den samme i persontrafikken. Erfaringene fra Storbritannia viser at en slik situasjon ikke har noen fordeler, verken for kundene eller operatørene, sier Brunborg. I Storbritannia har trafikken på flere strekninger blitt overtatt av staten i overgangsperioder. Selskaper har gått konkurs eller brutt kontrakten fordi de tjener for lite på anbudet de vant.

Les også: – God høyrepolitikk

EU-kommisjonen la i september 2010 fram et forslag om en sammenslåing av de tre eksisterende jernbanedirektiver og senere endringer av dette. Bakgrunnen er at EU-kommisjonen mener at det fortsatt gjenstår mange problemer på jernbaneområdet som må løses før jernbanen kan bli konkurransedyktig.

Når forslaget til jernbanepakke IV legges fram av EU-kommisjonen, vil Samferdselsdepartementet i Norge behandle forslaget ved å be om innspill fra berørte parter og utarbeide norske posisjoner på vanlig måte.

Norsk Jernbaneforbund er svært kritisk til en rekke av punktene. Blant annet mener forbundet at dette vil svekke nasjonalstatens politiske og økonomiske kontroll over jernbanemarkedet, samt innskrenke streikeretten.

Det er forventet at EU-kommisjonen kommer med et forslag til Jernbanepakke IV som blant annet inneholder forslag til liberalisering av nasjonal persontrafikk før jul ( 11. desember).

Et annet forslag som sannsynnligvis ligger i jernbanepakke IV er at det ikke lenger skal være tillatt å direktedele kontrakter.

Annonse

Flere saker

Annonse

EU-kommisjonen la i september 2010 fram et forslag om en sammenslåing av de tre eksisterende jernbanedirektiver og senere endringer av dette. Bakgrunnen er at EU-kommisjonen mener at det fortsatt gjenstår mange problemer på jernbaneområdet som må løses før jernbanen kan bli konkurransedyktig.

Når forslaget til jernbanepakke IV legges fram av EU-kommisjonen, vil Samferdselsdepartementet i Norge behandle forslaget ved å be om innspill fra berørte parter og utarbeide norske posisjoner på vanlig måte.

Norsk Jernbaneforbund er svært kritisk til en rekke av punktene. Blant annet mener forbundet at dette vil svekke nasjonalstatens politiske og økonomiske kontroll over jernbanemarkedet, samt innskrenke streikeretten.

Det er forventet at EU-kommisjonen kommer med et forslag til Jernbanepakke IV som blant annet inneholder forslag til liberalisering av nasjonal persontrafikk før jul ( 11. desember).

Et annet forslag som sannsynnligvis ligger i jernbanepakke IV er at det ikke lenger skal være tillatt å direktedele kontrakter.