JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Baneservice varsler masseoppsigelse

Jernbaneverket utsetter deler av vedlikeholdet på skinnegangen fra 2013 til 2014. Det får store konsekvenser for entreprenørfirmaet Baneservice, som har varslet oppsigelse av mellom 30 og 50 av rundt 300 ansatte.

oystein@lomedia.no

Den viktigste årsaken til vanskene, er at Jernbaneverket mangler bevilgninger til vedlikehold og fornyelse og ikke kan overholde inngåtte kontrakter for 2013.

Situasjonen er verst for de som jobber med rensing av sporene.

Baneservice er eneste norske firma med en maskinpark som fornyer pukken og justerer skinnene, en prosess som gir mer stabile spor, bedre punktlighet i trafikken og mindre risting og støy for passasjerene.

En kontrakt for fornyelse av kjøreledning, blir også utsatt.

Norsk Jernbaneforbund mener det trengs 100 millioner kroner i tillegg til det som alt er foreslått i statsbudsjettet for 2013, og har skrevet brev til samferdselsminister Marit Arnstad.

Da forbundsleder Kjell Atle Brunborg deltok i Stortingets høring om statsbudsjettet, understreket han at tilstanden på infrastrukturen er dårligere enn gjeldende Nasjonal transportplan tok høyde for da den ble lagt fram i 2009.

Etterslep på vedlikehold

– Etterslepet skyldes for lave bevilgninger over flere tiår. Nå har regjeringen klart å overoppfylle transportplanen, men det er nødvendig å ta igjen noe av etterslepet på vedlikeholdet, sa Brunborg til Transportkomiteen.

NJF mener konsekvensen av å bygge ned Baneservice blir en redusert maskinpark. Norge blir avhengige av at utenlandske selskaper finner det attraktivt å utføre arbeid her.

– Vi ser på dette som svært uheldig, og oppfordrer statsråden til å vurdere om saken kan utsettes og tas opp til ny vurdering. At ett år med reduserte bevilgninger til fornyelse og vedlikehold skal resultere i masseoppsigelser og salg av en tiltrengt maskinpark, vil vi fraråde på det sterkeste, skriver NJF i brevet til Arnstad.

I et brev til selskapets styreleder, ber forbundet om at prosessen utsettes til statsbudsjettet for 2013 er vedtatt av Stortinget. Forbundet ber selskapet redegjøre for hvorfor permitteringer ikke er vurdert som virkemiddel.

– Den anstrengte situasjonen kan være av midlertidig karakter, og er i hovedsak basert på manglende bevilgninger for 2013, skriver NJF.

Baneservice har 296 ansatte. Med virksomheten i Sverige, teller staben totalt 391 personer.

Baneservice ble en selvstendig forretningsenhet i 1996, da infrastrukturen ble lagt til Jernbaneverket, mens NSB fikk ansvar for tog og buss. I 2005 ble det aksjeselskap med Samferdselsdepartementet som eneste eier. I 2009 ble Baneservice Skandinavia etablert.

Annonse

Flere saker

Annonse