JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Nei til sympatistreik blir ikke forstått

Kranførerne på Yilport i Oslo havn har sagt nei til sympatistreik. Det er dumt, ikke minst for dem selv.

torgny@lomedia.no

Det blir ikke noen sympatistreik i Oslo havn. Kranførerne i Parat vil ikke, og Fagforbundet vil ikke gjennomføre streik på egen hånd.

Blant havnearbeideraktivistene har forbannelsen vært stor. Sinnet har blitt forsterket av at det er fagforbundet Parat som organiserer kranførerne. Det er ikke lenge siden Parat selv mottok mengder av sympati fra resten av fagbevegelsen i forbindelse med Norwegian-streiken.

– Vi synes det er sterkt beklagelig at vi ikke får støtte fra fagforbundet Parat når vi har bedt om sympatistreik. Vi har tidligere stilt opp for Parat, senest i forbindelse med streiken i Norwegian. Vi er derfor skuffet over at Parat ikke gjør det samme når vi ber om deres støtte, uttalte forbundsleder Roger Hansen i Transportarbeiderforbundet.

Parats hovedstyre har vedtatt å støtte havnearbeiderne og deres kamp for tariffavtale. Grunnen til at de ikke går inn for sympatistreik er et prinsipp i deres forbund om at sympatistreik ikke er noe som kan pålegges medlemmene. Det må grunnplanet selv bestemme. I dette tilfellet har Parats medlemmer ved Yilports terminal ved uravstemning vedtatt å ikke gå til streik.

Siden YS-forbundet Parat har vedtatt å ikke gå til streik, har LO-forbundet Fagforbundet vedtatt å følge dem. Parat har flest medlemmer.

En streik blant kranførerne ville lagt et stort press på Yilport for å få opprettet en tariffavtale for havnearbeiderne med Norsk Transportarbeiderforbund.

Sympatistreik er lovlig. I havnearbeiderkonflikten er havnene i Tromsø og Mosjøen tatt ut i sympatistreik for at Norsk Transportarbeiderforbund skal få tariffavtale ved Risavika terminal.

Sist sympatistreik ble brukt i noe omfang var i forbindelse med Atea-konflikten. Da tok EL & IT Forbundet ut medlemmer i bedriftene Skagerak Energi, BKK, Troms Kraft, Relacom og Eidsiva vannkraft for å få på plass en tariffavtale i IKT-bedriften Atea. Da sympatistreiken ble trappet opp svarte regjeringa med tvungen voldgift.

Det er ingen hemmelighet at det var en del motstand mot å bli tatt ut i sympatistreik.

Sympatistreik og blokade er lite brukt i Norge til tross for at det er en lovlig aksjonsform. Fordi sympatistreik er lite brukt, er fagorganiserte også usikre når det blir snakk om en slik aksjonsform.

Årsaken til at sympatistreik er lite brukt, er at vi har hatt et forholdsvis fredelig arbeidsliv, partene har stort sett klart å ordne opp.

Sympatistreik og blokade var viktig for å bygge fagbevegelsen. Det var de sterkes håndsrekning til de svakere delene av arbeiderklassen.

Men det er viktig at sympatistreiken har godt grunnlag blant dem som blir tatt ut. En sympatistreik hvor de streikende begynner å opponere mot streikeuttaket og streikegrunnlaget er direkte skadelig. Derfor er det et klokt trekk av Parat å forsikre seg at grunnplanet er med.

Men det framstår som særdeles dårlig timing for en organisasjon som har blitt overøst med så mye sympati som Parat fikk under Norwegian-streiken, å si nei når andre ber om en håndsrekning.

En annen sak er at kranførerne antagelig selv også ville ha tjent på å oppdra arbeidsgiverne sine. Yilport sier nei til havnearbeiderne nå, hvem sier de nei til neste gang? Det kan bli vanskelig for kranførerne å få medfølelse hvis Yilport en dag bestemmer seg for å omorganisere krandriften og kranførerne blir uten jobb.

Les også: Parat-kranførere vil ikke sympatistreike for havnearbeiderne (24.04.15)

Dette er en sak fra

Vi skriver for tillitsvalgte i alle LO-forbund.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse