Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (t.h.) presenterer styret i det nye veiselskapet: Fra venstre Harald V. Nikolaisen, Eli Giske, Dag Morten Dalen og Rolf G. Roverud (styreleder).
May Berg
Samferdselsministeren på nye veier
Nå skal det bli fart på norsk veibygging, ifølge samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. I dag presenterte han regjeringens nye veiselskap og styret som skal få selskapet opp og stå.
may.berg@lomedia.no
Regjeringen har tro på at et vegselskap løsrevet fra Statens vegvesen skal øke farten og effektiviteten i norsk veiutbygging. Allerede i regjeringsplattformen fra 2013 bebudet regjeringen at man ville "etablere et eget utbyggingsselskap som skal løfte flere veiprosjekter og gjennomføre veibyggingen mer effektivt". I april i år presenterte regjeringen planene for et veiselskap, som får med seg 130 milliarder fra statskassen samt løfter om rundt 5 milliarder i årllige bevilgninger. Sju veiprosjekter skal i første omgang overføres fra Statens vegvesen til det nye veiselskapet.
Se også: Nytt veiselskap fra neste år
Uavhengig stilling
Samferdselsdepartementet tar sikte på at selskapet skal være operativt fra 1. januar 2016. I dag presenterte samferdselsministeren interimselskapet og styret som får i oppgave å forberede etableringen av selskapet, som har fått arbeidsnavnet Nye veier AS.
– Selskapet skal ha stor uavhengighet i forhold til Samferdselsdepartementet, i motsetning til Statens vegvesen. Selskapet får en forutsigbar finansiering og stor frihet i forhold til hvordan prosjekter skal løses ut fra faglige vurderinger. Suksesskriteriet vil være hva man oppnår på lang sikt, sa Solvik-Olsen da han presenterte styret for pressen i formiddag.
Styreleder med NSB-bakgrunn
Styreleder blir Rolf G. Roverud. Han har bred ledererfaring fra flere sektorer, blant annet som visekonsernsjef i NSB. Roverud driver i dag egen rådgivnings- og konsulentvirksomhet. Øvrige styremedlemmer er professor i samfunnsøkonomi og prorektor ved BI Dag Morten Dalen, Eli Giske, som blant annet har erfaring som finansdirekktør i både delstatlige og børsnoterte selskaper, administrerende direktør i Statsbygg Harald V. Nikolaisen, og Siri B. Hatlen, tidligere adm. dir. for Oslo Universitetssykehus.
– Dette er et styre som i sum har svært mye ledererefaring og erfaring med styrearbeid både i privat og offentlig sektor, sa Solvik- Olsen, og poengterte at han ikke har fylt opp styret med Høyre- og Frp-folk.
Roverud påpekte at styrets første oppgave blir å etablere selskapet og få på plass en ledelse, samt å få i stand en god dialog med Statens vegvesen.
Utenfor Oslo
Samferdselsministeren kunne ikke si noe nærmere om verken lokalisering eller antall ansatte i selskapet.
– Så få som mulig. Men om antallet ansatte blir tosifret eller tresifret får selskapet stor frihet til å avgjøre, sa Solvik-Olsen.
Lokaliseringen er det departementet som avgjør. Det eneste samferdselsministeren ville si, var at avgjørelsen skal tas raskt, og at det blir utenfor Oslo, et sted med mulighet for å rerkruttere gode fagfolk.
Ifølge Solvik-Olsen er spørsmålet om rettigheter og pensjon for ansatte som overføres fra Statens vegvesen til selskapet ennå ikke avklart.
– Spørsmålet om virksomhetsoverdragelse er ennå ikke endelig avgjort. Det jeg kan si, er at vi ikke har som mål å spare penger ved å forringe ansattes rettigheter og pensjonordninger, sa Solvik-Olsen.
Statens vegvesen har etter hvert kommet langt i arbeidet med å bekjempe sosial dumping, blant annet gjennom kontroll med underleverandører. Både samferdselsministeren og styrelederen understreket at dette blir en prioritert oppgave også i det nye selskapet.
– Målet er å bygge billigere og bedre veier, men ikke på bekostning av sikkerhet og gode arbeidsplasser, sa Solvik-Olsen.
– Arbeidet mot sosial dumping blir en av oppgavene vi skal ivareta i oppbygningen av selskapet, sa Roverud.
Regjeringen går motsatt vei
NTL-foreningen i Statens vegvesen stiller spørsmål ved at regjeringen oppretter et nytt vegselskap for å spare penger.
– Vanligvis slår man sammen enheter for å effektivisere, i Statens vegvesen velger regjeringen å opprette et nytt selskap. Det nye med dette selskapet er at man bevilger penger til lengre strekninger, og gir selskapet større frihet til å drive prosjektene. Det kunne man like gjerne gjort overfor Statens vegvesen, og så kunne vi fortsatt hatt en organisasjon som drev med veibygging i Norge, sier Kåre Herland, leder i NTL Veg.
Herland er redd for at regjeringen spiller Svarteper med Statens vegvesen.
– Vi har en del oppgaver som vi ikke vet om veiselskapet skal utføre på strekningene de skal bygge ut, og vi regner med at Statens vegvesen blir sittende med en del forvaltningsoppgaver. Vi er bekymret for at selskapet skal få de enkle jobbene, mens de vanskelige bitene blir igjen i Statens vegvesen. Så kan det brukes mot oss ved en senere anledning at vi ikke er effektive nok, for å privatisere en større del av Statens vegvesen.
Herland ser ikke at ansatte i Statens vegvesen kommer til å bli overført til det nye selskapet.
– Statens vegvesen skal drive med det samme som vi har gjort, så vi ser det ikke som naturlig at ansatte blir overført, sier Herland.
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin