JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

NTF til kamp mot YTF i Nordland

Polarsirkelen Transportarbeiderforeningen vraker "fredsavtale" og iverksetter massiv vervekampanje.
- Målet er å bli minst like store som Yrkestransportforbundet, sier leder i Polarsirkelen Transportarbeiderforening, Bjørn Tore Bråten.

- Målet er å bli minst like store som Yrkestransportforbundet, sier leder i Polarsirkelen Transportarbeiderforening, Bjørn Tore Bråten.

Marcel Tiedje

res@lomedia.no

– Vi har nok vært litt for snille gutter og ikke tatt debatten med Yrkestrafikkforbundet når de har vervet medlemmer med påstander om at NTF både har dyrere kontingent og at vi nærmest har vært et Arbeiderparti-lag, sier Bjørn Tore Bråten, leder i Polarsirkelen Transportarbeiderforening.

Fredsavtale

Ifølge Bråten var det rundt årtusenskiftet nærmest full krig mellom de to store fagforeningene på mange arbeidsplasser. Det gikk så langt at Bråten som den gang var tilitsvalgt og bussjåfør, ble innkalt sammen med tillitsvalgt for YTF til et møte med busselskapet som var enerådende i regionen.

– Det ble inngått en slags muntlig avtale om at det ikke skulle drives aktiv verving i åpne rom på arbeidsplassene, og at nyansatte skulle få møte representanter for begge forbund før de meldte seg inn, men det ble aldri signert noen "fredsavtale", forklarer han.

Myter

I ettertid har NTF klubbene innsett at de nok har vært flinkere til å etterleve den muntlige avtalen enn konkurrenten.

– Hvis du spør en YTFer i dag om hvorfor han er medlem der og ikke hos oss, er det to myter som går igjen, nemlig kontingenten og Ap-tilknytningen. Det har gjort at YTF har vokst, men nå sier vi at nok er nok. Heretter vil vi ta til motmæle for å få avlivet disse mytene, sier Bråten.

Selvkritikk

Den 18. mai sparker Polarsirkelen Transportarbeiderforening i gang en vervekampanje som vil vare ut hele måneden. Det er første gang foreningen gjør noe slikt, og kampanjen kommer i tillegg til verveukene som hele Transportarbeiderforbundet kjører hver høst.

– Vi må innrømme at vi har vært altfor dårlige til å fortelle at påstandene fra YTF ikke er riktige, men nå skal vi ut å snakke med både YTFere og uorganiserte og møte dem der de er. Vi kommer til å være minst to mann ute hver eneste dag i minst to uker, der vi skal møte folk på arbeidsplassene sine, samt ha åpne møter på kveldstid, sier han.

Tre bransjer

Foreninga har siktet seg inn på bransjene buss, gods og renovasjon under kampanjen i mai. Det er ikke tilfeldig.

– Vervepotensialet er kjempestort. Bare innenfor buss er det i allefall 300 sjåfører som ikke er medlem hos oss, og i godsbransjen er organisasjonsgraden ekstremt lav over hele landet. Ikke har vi hatt noen kampanjer mot YTF-medlemmer heller. Derfor gjør vi denne vervekampanjen så målretta, sier han.

Selvtillit

Å ta kampen mot YTF bekymrer han lite.

– Selv om vi har fått flere medlemmer på noe avdelinger, har vi tapt terreng på flere avdelinger mot YTF på grunn av den skjulte avtalen. Vi er såpass selvsikre at vi skal tørre å gå inn i løvens hule. Jeg tror de fleste som har meldt seg inn i YTF i de siste ti årene hadde meldt seg inn til oss, hvis de hadde fått fakta om medlemskapet og den faglige kompetansen, sier han.

Bråten forteller videre at foreninga ikke har satt seg noe konkret mål på hvor mange nye medlemmer som skal verves i løpet av kampanjen i mai.

– Men målet er på sikt å bli større enn YTF på alle avdelingene til bussselskapet, sier Bjørn Tore Bråten selvsikkert.

Ingen krig

Leder i YTF i Nordland, Svein Roger Skoglund, sier til Transportarbeideren at det nok har vært episoder mellom YTF og NTF, uten at han ser på dem som alvorlige.

– Vi hadde en åpen dag det det kanskje ble reagert på, mens vi har reagert på at opplæringslederen på Mo, har drevet aktiv verving til NTF. Det er likevel langt fra noen krig mellom YTF og NTF her oppe, sier Skoglund.

Ifølge regionlederen i YTF har NTF flest medlemmer av de to forbundene i Mo i Rana, mens YTF er størst i Bodø. At YTF har beskyldt NTF for å ha den høyeste kontingenten, forklarer han slik:

– NTF-medlemmene betaler i tillegg til sentral kontingent og foreningskontingent, direkte til streikekassa. Derfor mener vi at NTF har høyere kontingent, sier Svein Roger Skoglund i YTF i Nordland.

Avviser opplæringsverving

Bjørn Tore Bråten har vært i kontakt med opplæringslederen i Mo i Rana, og han stiller seg uforstående til påstanden fra Skoglund i YTF.

– For sikkerhets skyld tok jeg en sjekk i medlemsregisteret vårt, og det er ikke et eneste medlem i Transportarbeiderforbundet som er blitt vervet av opplæringslederen, sier Bjørn Tore Bråten.

Kontingent-forskjeller

• YTF-medlemmer betaler 1,8 prosent, maksimalt kr. 450 per måned i sentral kontingent. I tillegg kommer 0,2 prosent lokal medlemskontingent. Kontingenten inkluderer grunnforsikring. Det er også tilbud om innboforsikring som koster mellom 97 og 131 kroner måneden avhengig av hvor man bor.

• NTF-medlemmer betaler 1,1 prosent, inkludert 0,1 prosent til kampfond, maksimalt ca kr. 420,- per måned. I tillegg kommer minst 0,4 prosent foreningskontingent, og innbo, grunn- og fritid- og advokatforsikring på totalt 146 kroner måneden.

Vervepotensialet er kjempestort. Bare innenfor buss er det i allefall 300 sjåfører som ikke er medlem hos oss.

Bjørn Tore Bråten, leder i Polarsirkelen Transportarbeiderforening

Annonse
Annonse

Kontingent-forskjeller

• YTF-medlemmer betaler 1,8 prosent, maksimalt kr. 450 per måned i sentral kontingent. I tillegg kommer 0,2 prosent lokal medlemskontingent. Kontingenten inkluderer grunnforsikring. Det er også tilbud om innboforsikring som koster mellom 97 og 131 kroner måneden avhengig av hvor man bor.

• NTF-medlemmer betaler 1,1 prosent, inkludert 0,1 prosent til kampfond, maksimalt ca kr. 420,- per måned. I tillegg kommer minst 0,4 prosent foreningskontingent, og innbo, grunn- og fritid- og advokatforsikring på totalt 146 kroner måneden.