JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Cargolink tar en Norwegian

Godstogfirmaet Cargolink flytter lokomotivførerne over i et eget selskap som igjen skal leie dem ut til Cargolink.
SAKENS KJERNE: – Et jernbaneselskap uten lokomotivførere blir som et elektrikerfirma uten elektrikere eller et flyselskap uten piloter. Da er vi ved sakens kjerne. Pilotene i Norwegian førte en viktig streik som handlet om å være ansatt i den bedriften som er den reelle arbeidsgiveren, sier leder i Norsk Lokomotivmannsforbund, Rolf Jørgensen.

SAKENS KJERNE: – Et jernbaneselskap uten lokomotivførere blir som et elektrikerfirma uten elektrikere eller et flyselskap uten piloter. Da er vi ved sakens kjerne. Pilotene i Norwegian førte en viktig streik som handlet om å være ansatt i den bedriften som er den reelle arbeidsgiveren, sier leder i Norsk Lokomotivmannsforbund, Rolf Jørgensen.

Sissel M. Rasmussen

yngvil@lomedia.no

Cargolink vil ha ut de rundt 50 lokomotivførerne sine og tilbyr dem ansettelse i det nye selskapet Trainlink. Dette selskapet blir i praksis et bemanningsbyrå som skal leie ut lokomotivførerne til Cargolink - slik Norwegian gjorde med pilotene sine.

De ansatte i Cargolink fikk nyheten om dette tidlig på vårparten.

Risikerer oppsigelse

«Et betydelig flertall» av lokførerne har valgt å bruke reservasjonsretten, opplyser hovedtillitsvalgt i Cargolink, Cato Berg.

Det betyr at de ikke blir med over i det nye selskapet og høyst sannsynlig vil bli sagt opp.

– Vi vil jobbe i det reelle togselskapet, sier Berg.

Krever fortsatt ansettelse i Cargolink

Norsk Lokomotivmannsforbund som organiserer lokomotivførerne krever at lokførerne fremdeles skal være ansatt i Cargolink.

– Hvis denne utviklingen fortsetter, vil det bli uryddige avtaleforhold fordi tariffavtalene ikke vil bli inngått med den reelle arbeidsgiveren. Det vil også svekke de ansattes medbestemmelse, HMS-arbeidet vil bli pulverisert og faglige rettigheter vil bli undergravd, sier forbundsleder Rolf Jørgensen.

– LO må bruke sin makt

Dette handler om hele den norske modellen, fastholder Jørgensen.

– Nå rammer det et godstogselskap. Neste gang er det innen persontog eller i industrien dette blir forsøkt. Hvis ikke blir alt snakk om den «norske modellen» bare tomme ord, sier Jørgensen.

Norsk Lokomotivmannsforbund ber LO-ledelsen om å utarbeide en strategi for å stoppe denne utviklingen.

– Fagforeningsknusing

Rolf Jørgensen mener omorganiseringen av driften i Cargolink er et forsøk på fagforeningsknusing.

– I tilfelle en streik, vårt kampvåpen, vil det bli undergravd fordi streiken ikke vil være der den reelle arbeidsgiveren er. Cargolink vil kunne leie inn lokførere fra et annet firma og si at det ikke er streikebryteri, sier Jørgensen.

– Trainlink har formelt andre eiere enn Cargolink, men til syvende og sist samles trådene hos de samme folka på toppen, sier Jørgensen.

Fri Fagbevegelse har ikke lyktes med å komme i kontakt med Karl Ivar Nilsen, som er daglig leder i Cargolink. Han blir etter det Fri Fagbevegelse erfarer den nye sjefen i Trainlink.

Dette er saken:

Godstogselskapet Cargolink vil flytte alle sine rundt 50 lokomotivførere over i et nytt selskap, Trainlink.

Cargolink skal deretter leie lokomotivførerne av Trainlink.

Norsk Lokomotivmannsforbund fastholder at det vil føre til uryddige avtaleforhold fordi tariffavtalene ikke vil bli inngått med den reelle arbeidsgiveren.

 Nå rammer det et godstogselskap. Neste gang er det innen persontog eller i industrien dette blir forsøkt. Hvis ikke blir alt snakk om den «norske modellen» bare tomme ord.

Rolf Jørgensen, leder i Norsk Lokomotivmannsforbund

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

Dette er saken:

Godstogselskapet Cargolink vil flytte alle sine rundt 50 lokomotivførere over i et nytt selskap, Trainlink.

Cargolink skal deretter leie lokomotivførerne av Trainlink.

Norsk Lokomotivmannsforbund fastholder at det vil føre til uryddige avtaleforhold fordi tariffavtalene ikke vil bli inngått med den reelle arbeidsgiveren.