JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Jernbanereformen



22.05.2015
12:00
21.08.2023 17:14

Mandag 11. mai ble vi orientert om hva regjeringen vil gjøre med jernbanen. Statsråden malte et rosenrødt bilde, der han la vekt på at endringen vil føre til en mer optimal organisering med bedre utnyttelse av bevilgningene og klarere ansvarsfordeling. Kundene skal få en bedre hverdag. De ansattes rettigheter skal videreføres. Målet er ikke å spare penger på de ansatte, ble det sagt.

Tirsdag 12. mai kom stortingsmeldingen, som de blå-blå kaller «På rett spor». Dette «rette sporet» inneholder full privatisering av drifts- og vedlikeholdspersonalet i Jernbaneverket. Det peker spesielt på at ansatte som skilles ut i nye selskaper ikke skal ha ordningene fra Statens pensjonskasse, men må få pensjonsordninger fastsatt av de nye selskapene. De pålegger det nye Jernbaneforetaket å ikke bruke SPK for nytilsatte.

De konkurranseutsetter all persontrafikk, med Sørlandsbanen/Jærbanen, Trønderbanen og en pakke i Oslo området som åpningsstrekninger, og fratar NSB personvogn, materiell, verksteder, eiendommer og billettsystemer. Enhetene skal enten legges til Jernbaneforetaket, Jernbanedirektoratet eller i egne selskaper, en fullstendig oppsplitting av NSB og Jernbaneverket med flere statlige selskaper, foretak og direktorat. Det legges til rette for at private og statlige utenlandske selskaper skal få monopol på persontrafikk på strekninger over hele landet. Jeg vil kalle dette mer byråkrati, mer administrasjon, politisk ansvarspulverisering og uklare ansvarsforhold.

Det er en kombinasjon av svensk og engelsk modell. I Sverige ble det en stor debatt etter alle forsinkelser og innstillinger som rammet kundene for et par år siden. I diskusjonen kom det tydelig fram at ingen visste hvem som hadde ansvar når togene sto. Alle skyldte på hverandre, og kundene ble stående på stasjonene.

England har Europas høyeste billettpriser. Hvis en bor 10 mil utenfor London koster en månedsbillett 5 200 kroner. Tar man den samme distansen i Norge, eksempelvis Tønsberg-Oslo, koster månedsbilletten 3 255 kroner. Legger vi inn forskjell på lønnsnivået i Norge og England, måtte pendleren fra Tønsberg betalt over 10 000 kroner for sitt månedskort.

Skal organiseringen endres må en se til de landene som har lykkes. I den siste komparative analysen som Boston Consulting Group gjennomførte var det Sveits som sto øverst på pallen, med sølv og bronse til Frankrike og Tyskland. Kjennetegnene ved disse landene er at de har en integrert jernbane med liten grad av konkurranseutsetting. Det er en slik jernbane vi ønsker. En jernbane som tar hensyn til kundenes behov og ikke FrP og Høyres ideologiske standpunkter. Vi får håpe Venstre og KrF under behandlingen blir mer opptatt av kundene, og ikke lar seg slepe med i Frps og Høyres ideologiske standpunkter.

– Dette er den største jernbanereformen på 100 år. Vi vil bruke lang tid på behandlingen, og alle skal bli hørt, sa samferdselsministeren.

Dagen etter bestemte de seg for å behandle reformen i ekspressfart, på tvers av vanlig kutyme i Stortinget. Opposisjonspartiene protesterte, og krevde behandlingen utsatt til høsten. Det ble ikke tatt til følge.

Forslagene er et så alvorlig angrep på jernbanen at vi og Lokomotivmannsforbundet har funnet det nødvendig å gå til politisk streik 15. juni. Vi har full støtte i LO, og henstiller våre medlemmer å slutte fullt opp om streiken.

22.05.2015
12:00
21.08.2023 17:14



Mest lest

TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.

TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.

Kai Hovden

Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt

Brian Cliff Olguin

Butikkansatte får ny lønn

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

Erlend Angelo

Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

Jan-Erik Østlie

Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Eirik Dahl Viggen

Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg

Roy Ervin Solstad

Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

Leif Martin Kirknes

Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Leif Martin Kirknes

Økt kokainbruk blant unge elektrikere

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Erlend Angelo

Potetmangel gir permitteringer i Bama

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

Colourbox.com

Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke

Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.

Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.

Leif Martin Kirknes

Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør

Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).

Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).

Jan-Erik Østlie

Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

Eirik Dahl Viggen

Jørgen (29) overlever på overtidstimer

Heiko Junge / NTB

Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska

NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.

NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.

Rodrigo Freitas / NTB

Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Jonas Fagereng Jacobsen

Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

Herman Bjørnson Hagen

Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

Brian Cliff Olguin

Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben

Knut Viggen

Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger

Debatt

Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.

Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.

Agenda Magasin

Ikke mas om at jeg skal føde flere barn for å sikre din alderdom


Flere saker