JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Lokførerne slutter heller, enn å være med på Cargolinks Norwegian-vri

Erik Røthe Klette er en av rundt 50 lokførere som ikke vil være med på Cargolinks bemanningspolitikk.
SIER NEI: Avtroppende lokfører i Cargolink, Erik Røthe Klette, vil ikke være med på Cargolinks bemanningspolitikk.

SIER NEI: Avtroppende lokfører i Cargolink, Erik Røthe Klette, vil ikke være med på Cargolinks bemanningspolitikk.

privat

yngvil@lomedia.no

Han har jobbet i Cargolink siden de startet i 2008. Før det kjørte han lokomotiv på Ofotbanen. Nå er jobbframtiden hans usikker.

Cargolink vil ha ut de rundt 50 lokomotivførerne sine og tilbyr dem ansettelse i det nye selskapet Trainlink. Dette selskapet blir i praksis et bemanningsbyrå som skal leie ut lokomotivførerne til Cargolink - slik Norwegian gjorde med pilotene sine.

Lokomotivmannsforbundet er i harnisk.

Lokførerne mister medbestemmelse

6. mai leverte Erik Røthe Klette inn sitt svar til Cargolink. Lokføreren, som tidligere var tillitsvalgt i Cargolink for Norsk Lokomotivmannsforbund, sier nei til å bli med over til Trainlink.

Den viktigste grunnen til at han slutter er at lokførerne mister en reell medbestemmelse over arbeidsplassen. Arbeidsplassen, det er først og fremst lokomotivet.

– Jernbaneselskap uten fagfolk

Røthe Klette ser for seg hvordan det ville vært å være ansatt i Trainlink:

– Jeg vil ikke får være med på å avgjøre hvilke lokomotiv vi har. Det vil være Cargolinks lokomotiv og togsett vi bruker, ikke våre egne. Det er ikke det selskapet jeg vil være ansatt i som bestemmer over min arbeidsplass lenger.

Han påpeker at når Cargolink setter ut lokførerne i et eget selskap, flytter de den tekniske kunnskapen og erfaringen ut, kompetanske som han mener ledelsen i Cargolink ikke har. Det kan gå ut over sikkerheten, mener Røthe Klette.

Han forteller om et eksempel, da ledelsen leide inn vogner med skivebremser, ikke bremseklosser.

– Det fungerer greit under gitte forhold, men skivebremser er veldig sensitive om vinteren og kunne ført til tap av bremsekraft. Vi tok det opp med ledelsen og vognene forsvant, men det kostet selskapet mye penger.

– Hele utdanningen vår handler om å føre toget sikkert fram. Det er ikke bare å dra i bremsespaken. Når jeg kjører Bergensbanen og skal ned til Voss, da er det 8 mil med kontinuerlig fall. Har du ikke brems fra toppen av, vil det gå galt til slutt, sier han.

Det er jobber å få

Erik Røthe Klette har søkt på jobb og sier det er jobber å få for lokførere.

– Akkurat nå er arbeidsmarkedet bra. Det går i bølger og nå er det få ledige lokførere. Jeg tror det er få av oss rundt 50 i Cargolink som ikke vil få seg jobb.

Usikker prosess

– Hvordan er det å være i en sånn prosess som dere er i nå i Cargolink?

– Det er spennende med negativt fortegn, svarer han.

– Jeg har unger som gjerne vil til Legoland, men det er umulig å planlegge sommerferien. I tillegg har vi vært redde for å måtte slutte uansett fordi Cargolink har hele året lurt på om de skal melde seg konkurs. Da ville jeg vært fri til å gå i ny jobb dagen etter. Nå kan jeg ha sommerferie, men vi vet ikke helt når fordi jeg ikke vet når jeg får en ny jobb. Kanskje før, kanskje etter sommer.

Dette er saken:

Godstogselskapet Cargolink vil flytte alle sine rundt 50 lokomotivførere over i et nytt selskap, Trainlink.

Cargolink skal deretter leie lokomotivførerne av Trainlink.

Norsk Lokomotivmannsforbund fastholder at det vil føre til uryddige avtaleforhold fordi tariffavtalene ikke vil bli inngått med den reelle arbeidsgiveren

Annonse

Flere saker

Annonse

Dette er saken:

Godstogselskapet Cargolink vil flytte alle sine rundt 50 lokomotivførere over i et nytt selskap, Trainlink.

Cargolink skal deretter leie lokomotivførerne av Trainlink.

Norsk Lokomotivmannsforbund fastholder at det vil føre til uryddige avtaleforhold fordi tariffavtalene ikke vil bli inngått med den reelle arbeidsgiveren