JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Reagerer på Postkoms Altinn-kritikk

Ansatte ved Brønnøysundregistrene reagerer på Postkoms kritikk mot Altinn.

anders.hauge-eltvik@lomedia.no

NTL Brønnøysundregistrene opplever Postkom-leder Odd Christian Øverlands uttalelser om Altinn som et angrep på sine medlemmer.

NTL-avdelingen organiserer ansatte som jobber med Altinn, og liker ikke uttalelsen Øverland kom med da regjeringen varslet at Altinn skal få konkurranse om å være det offentliges digitale postkasse

Øverland uttalte blant annet:

«Jeg har en kaosopplevelse av Altinn, og hvis denne løsningen beholdes som den digitale meldingsformidleren, tror jeg vi fortsatt vil ha en stor utfordring selv med en ny digital postkasse.» og at «Altinn er laget i den digitale steinalderen». Mathisen mener den siste uttalelsen er stikk i strid med det Cap Geminis rapport sier, som ble laget på oppdrag av Nærings- og handelsdepartementet. Rapporten konkluderer derimot med at Altinn er bygget på en moderne og god teknologi.

* Les saken: Postkom ikke helt fornøyd – ennå

– Vi blir selvsagt skuffet når det spres informasjon som ikke har rot i virkeligheten. Men det stikker ekstra når kommentarer fra andre LO-forbund rammer våre medlemmer og resten av Brønnøysundregistrenes ansatte. Arbeidet med å fremme interessene til egne medlemmer, må ikke gjøres ved å angripe arbeidstakerne, skriver avdelingen ved leder Kjetil Mathisen og styremedlem Grethe Strømsnes i et brev.

Altinn fikk stor oppmerksomhet da skatteoppgjøret ble lagt ut i vår og løsningen ikke maktet å ta unna pågangen. Det ble også reist kritikk mot Altinn da personopplysninger til en enkeltperson var synlig for andre som logget seg inn.

NTL avdelingen erkjenner og beklager at det har vært problemer med Altinn, men forsikrer om at alle ansatte i Brønnøysundregistrene gjør det de kan for at Altinn til enhver tid skal fungere problemfritt.

– Det er da også bred konsensus, både i næringslivet og regjeringen, om at Altinn totalt sett har vært en stor suksess, uttaler de.

I statsbudsjettet for 2013 bevilger regjeringen 100 millioner kroner ekstra til Altinn, slik at totalt 258 millioner kroner skal brukes på tjenesten. Næringsminister Trond Giske uttalte da statsbudsjettet ble lagt fram at økningen kommer for å sikre at Altinn blir mer robust og brukervennlig.

Leder Odd Christian Øverland i Postkom sier at han har kontaktet Mathisen i NTL Brønnøysundregistrene, og understreket at han aldri har ment å kritisere de ansatte som jobber med Altinn.

– Jeg har verken sagt eller ment å angripe arbeidstagerne. Når du fremmer kritikk mot noe, er det alltid noen som har gjort jobben og føler seg ramma av det som er sagt. Det har aldri vært min intensjon å peke på de som har ansvar for eller har utført arbeid knytta til Altinn, sier han.

Det at han har sagt «kaosopplevelse» om Altinn, sier Øverland har sammenheng med mediedekningen rundt problemene ved forrige ligningsoppgjør.

– Når det gjelder den tekniske løsningen, har jeg prøvd å orientere meg i Altinn. Og selv om jeg regner meg selv som en relativt garva nettbruker, så er ikke Altinn det aller enkleste landskapet å manøvrere i. Men det var aldri meningen å ha et innlegg hvor medlemmene i et annet forbund, eller mitt eget for den saks skyld, følte seg støtt av det som ble sagt, sier han.

Annonse
Annonse