FORBANNET: Regjeringens beslutning om å la Color Line få bruke utenlandsk arbeidskraft på Kiel-fergene, opprører Sjømannsforbundets hovedtillitsvalgt Ronny Øksnes.
Sissel M. Rasmussen
700 kan miste jobben i Color Line
Regjeringen åpner for utenlandske lønninger på Kiel-fergene Color Fantasy og Color Magic.
ragnhild@lomedia.no
Sjømannsorganisasjonene i Norge er svært skuffet over regjeringens nye maritime strategi, som ble lagt fram i dag. For Ronny Øksnes, Sjømannsforbundets hovedtillitsvalgt i Color Line, var innholdet i strategien et slag i ansiktet.
– Jeg er forbannet. 700 mann risikerer nå å bli oppsagt, var hans umiddelbare reaksjon etter at næringsminister Monica Mæland (H) og finansminister Siv Jensen (FrP) hadde skissert hovedpunktene i strategien på en pressekonferanse i Oslo.
Kan dumpe lønningene
Regjeringen har i all hovedsak fulgt anbefalingene til det såkalte fartsområdeutvalget, som skulle se på hva som kunne gjøres for å stanse utflaggingen av norske skip. En av utvalgets anbefalinger var at Color Lines to Kiel-ferger kan registreres i Norsk Internasjonalt Skipsregister (NIS). Denne anbefalingen har regjeringen fulgt. I praksis betyr det at Color Line står fritt til å bruke utenlandsk arbeidskraft på lønninger langt under hva som er akseptabelt i Norge, på disse rutene.
LES OGSÅ: EN SJØMANN GÅR I LAND (28.04.2015)
– Vi er veldig redde for at rederiet nå vil velge å flagge fergene til NIS-registeret, sier Øksnes til LO-Aktuelt.
Særlig skuffet er han over Fremskrittspartiet.
– De har lovet og lovet at de vil sikre norske sjøfolk. Nå har de solgt oss ut, sier den hovedtillitsvalgte.
– Regjeringen er passiv
Forbundsleder Johnny Hansen i Norsk Sjømannsforbund mener regjeringen har vist liten vilje til å sikre norske lønns- og arbeidsvilkår til sjøs. Han påpeker at fartsområdeutvalget anbefalte å utrede mulighetene for å stille krav om norske lønns- og arbeidsvilkår i norsk farvann. Det har regjeringen ikke tatt initiativ til.
– Ingen annen næring har så skjev konkurransevridning som skipsfarten. Norsk kyst og sokkel er del av norsk innlandsøkonomi, men ligger uregulert og vidåpen for rederier som bruker arbeidskraft på internasjonale minimumslønninger. Det rett og slett uhørt, sier lederne i de tre sjømannsorganisasjonene Norsk Sjømannsforbund, Det norske maskinistforbund og Norsk Sjøoffisersforbund i en felles pressemelding.
Vil ser på alternativer
De tre organisasjonen vil nå sende en invitasjon til ledelsen i Color Line for å diskutere alternative løsninger til en utflagging til NIS-registeret.
Color Line har tidligere signalisert at de vil flagge alle selskapets skip til Danmark dersom ikke rammebetingelsene i Norge endres. Rederiet har selv beregnet sin konkurranseulempe ved å seile under norsk flagg til 150 millioner kroner. Sjømannsforbundet foreslår derfor et spleiselag mellom staten, rederiet og de ansatte for å dekke inn denne konkurranseulempen. Staten har med den nye strategien allerede lagt penger på bordet, blant annet ved å fjerne taket på tilskuddsordningen for skip registrert i Norsk ordinært skipsregister, den såkalte nettolønnsordningen.
– Vi må sette oss ned sammen og se på effektivisering og organisering, sier forbundsleder Johnny Hansen.
– Betyr det at dere kan være villige til å gå ned i lønn for å hindre en utflagging til NIS?
– Dette må vi diskutere i fellesskap, men ett av tiltakene kan være å gå ned i lønn, svarer Hansen.
– Sikrer langsiktighet
Helge Otto Mathisen, konserndirektør for informasjon og samfunnskontakt i Color Line, er på sin side svært fornøyd med strategien regjeringen har lagt fram.
– Det er grunn til å gi honnør, både til regjeringen og til alle som har lagt grunnlaget for denne strategien. Dette vil sikre langsiktighet for oss.
– De ansatte på Kiel-fergene frykter for jobbene sine. Hva vil skje med dem?
– Jeg vil ikke gå inn i det nå. Vi mottok strategien akkurat nå. Nå må vi gå inn i dette, selvsagt i god dialog med de tillitsvalgte, sier Mathisen.
Skipsregistre
Det finnes to skipsregistre i Norge: NIS og NOR.
NOR-registeret
• Norsk ordinært skipsregister.
• NOR-registrerte skip har norske lønns- og arbeidsbetingelser. De seiler i norske farvann og i Nordsjøen.
NIS-registeret
• Norsk internasjonalt skipsregister.
• Det er norske skip i utenriksfart som er registrert i NIS.
• Mannskapet på NIS-registrerte skip har i all hovedsak andre lønnsbetingelser enn norske.
Noen hovedpunkter i strategien
• Regjeringen åpner for at flere skip kan være registrert i norsk internasjonalt skipsregister (NIS). Regjeringen foreslår en begrenset åpning for utenriksferger med ruter til havner utenfor Norden, NIS-skip som driver frakt mellom norske og europeiske havner og konstruksjonsskip i NIS på norsk sokkel.
• Regjeringen forslår å fjerne taket på nettolønnsordningen for NOR-skip i kystfart og utenriksfart.
• Regjeringen vil etablere en tilskuddsordning tilpasset NIS, som erstatter dagens refusjonsordning med tilskudd fra første sjømann.
• Regjeringen foreslår endringer i regelverket, slik at NIS-registrerte skip kan frakte last og passasjerer mellom havner på Svalbard og mellom Svalbard og fastlandet.
FrP har lovet og lovet at de vil sikre norske sjøfolk. Nå har de solgt oss ut.
Ronny Øksnes, hovedtillitsvalgt
Skipsregistre
Det finnes to skipsregistre i Norge: NIS og NOR.
NOR-registeret
• Norsk ordinært skipsregister.
• NOR-registrerte skip har norske lønns- og arbeidsbetingelser. De seiler i norske farvann og i Nordsjøen.
NIS-registeret
• Norsk internasjonalt skipsregister.
• Det er norske skip i utenriksfart som er registrert i NIS.
• Mannskapet på NIS-registrerte skip har i all hovedsak andre lønnsbetingelser enn norske.
Noen hovedpunkter i strategien
• Regjeringen åpner for at flere skip kan være registrert i norsk internasjonalt skipsregister (NIS). Regjeringen foreslår en begrenset åpning for utenriksferger med ruter til havner utenfor Norden, NIS-skip som driver frakt mellom norske og europeiske havner og konstruksjonsskip i NIS på norsk sokkel.
• Regjeringen forslår å fjerne taket på nettolønnsordningen for NOR-skip i kystfart og utenriksfart.
• Regjeringen vil etablere en tilskuddsordning tilpasset NIS, som erstatter dagens refusjonsordning med tilskudd fra første sjømann.
• Regjeringen foreslår endringer i regelverket, slik at NIS-registrerte skip kan frakte last og passasjerer mellom havner på Svalbard og mellom Svalbard og fastlandet.
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin