HARRY HOLES OSLO: Årlig er det rundt 1000 turister som går i Harrys fotspor. - Det er artig å se stedene fra bøkene i virkeligheten. Og når guiden forteller historiene husker jeg mer fra bøkene jeg har lest, sier en av deltakerne på Mari Lundes omvisning.
Tri Nguyen Dinh
Harry guiding
Mari Atlanta Lunde og andre godkjente turistguider føler seg truet av useriøse byråer som kun er ute etter rask profitt.
tri@lomedia.no
Mari Atlanta Lunde følger oss i Harry Holes fotspor. Fra St. Olavs plass i Oslo er målet Hellige Olga Menighet. I bøkene til Jo Nesbø oppsøker den verdenskjente kriminaletterforskeren Harry Hole denne menigheten for å lære mer om symbolikken i den russisk ortodokse kirken. Og her står vi, en gruppe på 25 personer, og betrakter kirken og den vakre gravlunden som omkranser den.
Nysgjerrige lyttere er med på turen for å lære mer om Oslos små gater, plasser og utesteder. Det hele pakket inn i Harry Holes univers. For dem er dette en artig måte å gjøre en byvandring på. Lunde serverer dem små historier og anekdoter som gjør løypa rundt i Oslo naturlig. De stopper ved Oslo tinghus og får presentert en del av det kriminelle miljøet i Oslo. De stopper ved Sofies gate nummer 5, en liten gate ved vakre Bislett. Det er her Harry bor. Det står Harry Hole på ringeklokken. De ringer på, men ingen åpner opp.
– Harry Hole er nok ute en tur, sier Lunde lattermildt.
– Nesten all handling skjer i gater og bygninger som finnes i virkeligheten. Det er en fin måte å vise fram byen på, men man må kjenne byen godt for å gi de som blir guidet den informasjonen og opplevelsen de ønsker og har krav på, sier Lunde.
Feilinformasjon
Nettopp inngående kunnskap om byens historie og steder er en mangelvare hos flere guider, mener Lunde. For mens hun og andre godkjente guider har tatt tre eksamener og flere kurs, blir de nå utfordret av uautoriserte turistguider som blir ansatt av byråer som er mer opptatt av å tjene penger enn å gi turister god og riktig informasjon om byen.
– Mange autoriserte Oslo-guider er svært bekymret for utviklingen. Vi mener situasjonen er alvorlig. Årsaken er at vi vil miste mange oppdrag framover. Samtidig vil flere turister oppleve byen med en guide som har minimal eller ingen utdanning, sier Lunde.
Lunde er selv lærer i 70 prosent stilling og lever ikke kun av guiding. Men for de som livnærer seg av dette, er det alvorlig at honorarer blir dumpet av byråer i jaget etter profitt.
– Vi brenner for at Oslo må ha et profesjonelt reiseliv. Dette er av felles interesse for byen, kommunen, museene og reiselivsnæringen. Autoriserte Oslo-guider er viktige aktører i byens reiseliv, som omsetter store summer, fortsetter Lunde.
Fritt fram for alle
De seriøse guidene ønsker en formell autorisasjon slik at bransjen blir kvalitetssikret og seriøs, samtidig som guidene kan få det de fortjener. Slik det er i dag kan hvem om helst selge seg som turistguide.
Heinz Georg Windingstad (82) har vært guide i Oslo i 66 år. Han vet hva han selv skal ha og takker alltid nei til dårlige tilbud. Han blir oppgitt over det han mener er en useriøsitet som vokser fram i bransjen.
– Jeg ringte selv til et av byråene jeg mistenkte for å være useriøst og spurte hva de kunne tilby. Svaret var 120-125 kroner i timen. Det er helt latterlig, men likevel klarer de å ansette unge studenter og lignende fra for eksempel Øst-Europa. Mange av dem har ikke vært i byen i mer enn noen uker. Og de skal guide turistene, sier Windingstad oppgitt.
Lunde, Windingstad og guider med utdanning har i det siste registrert at flere turoperatører bruker useriøse guider. De mener det er viktig å innføre ordninger for å sikre god kvalitet når man som guide skal «lære bort» hovedstaden.
– Vi vet allerede at reiseledere og «ikke-godkjente» guider sier ting som er direkte feil om byen, sier Lunde som selv har fått id-kort med ordførerens signatur og jakkenål med kommunes logo, etter omfattende utdanning og flere eksamener.
Det er Oslo kommune som er ansvarlig for å gjennomføre eksamenen som kvalifiserer til godkjenning som Oslo-guide. I praksis skjer dette gjennom Oslo-guide-utvalget, men godkjenningen har liten beskyttelse så lenge det er fritt fram for useriøse aktører.
– Dette er formalisert i mange europeiske land og byer. I praksis betyr det at bare autoriserte guider har rett til å guide i byer, museer og bygninger. Lunde og hennes kollegaer mener at slike ordninger snarest mulig bør innføres i Norges hovedstad.
De har skrevet en bekymringsmelding til ordfører Fabian Stang, Oslo byråd og turistsjefen, men foreløpig har de ikke fått tilbakemelding, ifølge Lunde.
Bente Holm er turistsjef i Oslo. Hun sier til LO-Aktuelt at de foreløpig ikke har noe mandat til å stoppe konkurransen fra uautoriserte guider, og jobber heller ikke for å stoppe dette.
– Selvfølgelig ønsker vi best mulig kvalitet på Oslos turistguider. Vi er med og autoriserer guidene og vet at de har vært igjennom omfattende studier og kurs. Vi vet hva de kan og vil fremheve og synliggjøre de autoriserte guidene. Vi oppfordrer alle byråer og rederier til å bruke autoriserte guider, men jeg tror ikke Oslo kommer til å forby uautoriserte turistguider, sier Holm.
Lunde understreker at hun ønsker alle guider velkommen til bransjen, men ønsker at de skal ha nok kunnskap og ta utdanning og eksamener før de blir hennes kollegaer.
Penger inn, penger ut
Årlig har Lunde rundt 80.000 kroner i inntekt gjennom guidevirksomheten sin. Men dette beløpet blir fort spist opp av etterutdanninger, litteraturinnkjøp, reiser og anskaffelser av nødvendig utstyr slik som klær og sko.
– Som du skjønner er vi i en bransje som er lite beskyttet. Hvis en tur som er avtalt i lang tid i forveien, plutselig blir avlyst på grunn av manglende interesse, så får vi ingen kompensasjon for det, selv om vi har satt av dagen. Håpet mitt er at guidebransjen en dag skal bli litt mer regulert. Vi vurderer faktisk å fagorganisere oss, avslutter Lunde.
Turisme i Oslo
• Oslos historie går tilbake 1000 år, og byen har vært Norges hovedstad siden Norge fikk egen grunnlov i 1814.
• I perioden 1624-1925 het byen Christiania.
• Oslo ligger innerst i Oslofjorden, som brukes til både transport og rekreasjon.
• Over halve kommunen er dekket av skog- og parkområder.
• Frognerparken er en av Norges mest populære turistattraksjoner.
Jeg ringte selv til et av byråene jeg mistenkte for å være useriøst, og spurte hva de kunne tilby. Svaret var 120-125 kroner i timen.
Heinz Windingstad
Turisme i Oslo
• Oslos historie går tilbake 1000 år, og byen har vært Norges hovedstad siden Norge fikk egen grunnlov i 1814.
• I perioden 1624-1925 het byen Christiania.
• Oslo ligger innerst i Oslofjorden, som brukes til både transport og rekreasjon.
• Over halve kommunen er dekket av skog- og parkområder.
• Frognerparken er en av Norges mest populære turistattraksjoner.
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
Jørn Eggum i Fellesforbundet (til venstre) og Knut Sunde i Norsk Industri (til høyre) møttes hos riksmekler Mats Ruland for å planlegge veien videre i frontfagsforhandlingene.
Jan-Erik Østlie
Brudd i lønnsoppgjøret: Kan bli storstreik etter påske
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
Brian Cliff Olguin
Passasjeren skrek til Rebecca at han skulle voldta og drepe henne
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
Leif Martin Kirknes
Telenor-tillitsvalgte har fått nok: – Det er galskap
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
Det var ikke mye varme igjen i Olsens hender etter å ha strevd seg igjennom snøen i Arendal.
Sissel M. Rasmussen
Kim Alexander må velge mellom å fryse på jobb eller søle til private klær
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen