Jernbanepensjonistene kritiske til oppsplitting
Trygdeoppgjøret og verving av nye medlemmer sto på agendaen under pensjonistenes landsmøte, som ble avholdt samme dag som alle tog sto stille i tre timer.
INKLUDERT: Konsernsjef Lars Fritzø i Jernbanepersonalets bank og forsikring (til venstre) og leder Harald Lund i JPF opplyser at tidligere medlemmer i NJF og NLF omfattes av fordelene i avtalen «Prioritert».
Øystein Bråthen
oystein.braathen@lomedia.no
I Sverige er persontrafikken liberalisert. Jurister er den yrkesgruppen som vokser mest i jernbanesektoren.
– Alle selskapene må ha sine egne for å diskutere gråsonene og hvor grensene går, fortalte Ståle Rooth, konserndirektør HR, It og juridisk i NSB.
Han ser store utfordringer for konsernet etter hvert som reformen gjennomføres, og de varslede pakkene i persontrafikken legges ut på anbud.
– Vi skal delta i konkurransene, samtidig som vi i en overgangsperiode skal kjøre togene som ennå ikke er konkurranseutsatt. Vi må tilpasse oss vår nye rolle. Konsernet kommer ikke til å forbli som før. Taper vi de tre første anbudspakkene kommer heller ikke NSB til å være et morsomt sted å jobbe, mente Rooth.
Skepsis
I alt deltok 200 medlemmer og ledsagere på landsmøtet. Blant de 49 stemmeberettigede var det stor skepsis til regjeringens forslag.
– Dette har gått veldig fort. Det hastverket vi nå ser er veldig betenkelig, sa Asbjørn Wold fra Oslo-foreningen.
– Ingen med kunnskap om jernbanen har tro på at denne reformen er løsningen på utfordringene. Å kjøre over fagforbundene på den måten som er gjort her, går ikke an, mente forbundsleder Harald Lund.
Reidar Reksten, leder i Osloforeningen, tok opp det økende byråkratiet.
– Vi får flere selskaper, og alle må ha sin egen administrasjon, fra toppsjefen og nedover, sa han.
God stemning
Ståle Rooth kunne for øvrig vise tall som forteller at de cirka 13 000 ansatte trives bedre enn gjennomsnittet av arbeidstakere i Norge, og betydelig bedre enn resten av transportsektoren.
Kundene blir spurt om sin oppfatning av NSB to ganger i året, og de blir stadig mer fornøyde med togtilbudet. I fjor ble det registrert 69 millioner togreiser. Nå er datterselskapet Tågkompaniet med i anbudskonkurransen om lokaltrafikken i Stockholmsområdet, en pakke med 80 millioner reiser i året.
Store utfordringer. Gods var blant temaene i innledningen fra kommunikasjonsdirektør Svein Horrisland i Jernbaneverket. Infrastrukturen har et etterslep på fornyelser beregnet til 17,9 milliarder kroner.
– Det kommer en stor utredning om gods denne høsten. I den forbindelse vurderer vi også om det er behov for flere terminaler i Østlandsområdet, opplyste Horrisland.
Som del av beredskapen etableres det omlastingsterminaler som kan brukes hvis en strekning blir stengt. Langs Bergensbanen er det snakk om Palmafoss i Voss kommune, Nesbyen og Ål. Over Dovre er Støren aktuell, samt Kvam, der det ble åpnet en ny tømmerterminal i november 2014. Jernbaneverket leaser også fire diesellokomotiver som kan settes inn ved behov.
Lokal motstand
Asbjørn Wold bor i nærheten av Alnabruterminalen, og vet at det er sterke krefter i området som ønsker den fjernet på grunn av trafikken til og fra.
– Er det alternativer på Østlandet, spurte han.
Horrisland svarte at Jernbaneverket regner med å bli på Alnabru, som trenger oppgradering. Opprinnelig var planen å tredoble kapasiteten, nå er det justert til dobling. I utredningen vurderes om det kan etableres avlasting nær Oslo.
På spørsmål om det fortsatt er planer for å sette inn dobbeltdekkere mener Jernbaneverket disse har mange ulemper. Nå er plattformene standardisert til 76 centimeters høyde for å sikre universell utforming, tilpasset NSBs tog. Dobbeltdekkere trenger lavere plattformer, og har innvendige trapper.
Profilering
JPFs medlemstall har gått ned fra 4612 i januar 2012 til 3665 i år, en reduksjon på 947 i løpet av tre år. Et utvalg har sett på tiltak for verving, og kom med en rekke forslag:
Få med flere av de som alt er pensjonert. Jobbe for at forbundene og deres lokale foreninger anbefaler medlemskap, og at de gir ett års kontingent i avskjedsgave. Invitere mulige interesserte til åpne møter, sosiale sammenkomster og turer. Det bør også åpnes for at 62-åringer kan melde seg inn, og at yrkesaktive kan bli støttemedlemmer.
Arbeidsutvalget tok gjenvalg og består av Harald Lund (leder), Roald Nyheim (nestleder), Ulf G. Johansen (kasserer) og Lars Borgen (sekretær).
Tidligere JPF-leder Torgrim Elsrud ble ny leder av kontrollkomiteen.
Til bladet «Pensjonisten» ble det bevilget
2 500 kroner, og landsmøtet vedtok også å betale ett års abonnement på «For Jernbane» til alle foreningene, samt ett til forbundet. Utgiver er organisasjonen med samme navn.
Medlemsfordeler
NJF og NLF har tidligere i år inngått avtale med Jernbanepersonalets bank og forsikring, kalt «Prioritert». Denne omfatter også tidligere medlemmer i de to forbundene som nå er pensjonister. Blant fordelene er 15 prosent rabatt på forsikringer, og for bil gjelder gratis leiebil i reparasjonstiden ved kaskoskade, inntil 0,15 prosentpoengs reduksjon av renten som i utgangspunktet tilbys på lån etter vurdering av sikkerhet og økonomi, og det er gebyrfritt å flytte lån fra en annen bank. Jbf betaler etablerings-, depot - og tinglysingsgebyr.
Alle som ønsker å flytte forsikringer og lån anmodes om å ta kontakt for en samtale med en rådgiver.
Snart 70 år
Jernbanepensjonistenes Forbund ble stiftet i 1947.
Landsomfattende sammenslutning.
Foreninger i Oslo, Drammen, Hamar, Trondheim, Bergen, Stavanger, Kristiansand og Narvik.
Enkelte større steder er det også underavdelinger.
Formålet er å ta vare på, og fremme, medlemmenes sosiale og økonomiske interesser.
Samarbeider med Norsk Jernbaneforbund, Norsk Lokomotivmannsforbund, LO Stat og Pensjonistforbundet.
Åpent for alle som har vært tilsatt i jernbanerelaterte virksomheter.
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.
Flere saker
Snart 70 år
Jernbanepensjonistenes Forbund ble stiftet i 1947.
Landsomfattende sammenslutning.
Foreninger i Oslo, Drammen, Hamar, Trondheim, Bergen, Stavanger, Kristiansand og Narvik.
Enkelte større steder er det også underavdelinger.
Formålet er å ta vare på, og fremme, medlemmenes sosiale og økonomiske interesser.
Samarbeider med Norsk Jernbaneforbund, Norsk Lokomotivmannsforbund, LO Stat og Pensjonistforbundet.
Åpent for alle som har vært tilsatt i jernbanerelaterte virksomheter.