JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Oppsigelsesboom i svensk handel

Antall varsler om oppsigelser er nesten doblet siden i fjor.
Konkurransen fra netthandel fører til omfattende oppsigelser innen tradisjonell handel i Sverige.

Konkurransen fra netthandel fører til omfattende oppsigelser innen tradisjonell handel i Sverige.

Colourbox.com

frifagbevegelse@lomedia.no

I løpet av første halvår i år fikk 3.851 handelsansatte varsel om at de kan bli sagt opp. Det er nesten 80 prosent flere enn i samme tidsrom i fjor, melder det svenske telegrambyrået TT.

Hardest rammet er Stockholmsregionen og Västra Götaland. Nesten to tusen av varslene om mulige oppsigelser er komet i disse to regionene.

I Sverige er det vanlig at bedriftene forhåndsvarsler oppsigelser. Deretter skal det forhandles med fagforeningene. Resultatet blir ofte at det faktiske antallet oppsigelser blir lavere enn det som er varslet.

Utfordres av netthandel

Ifølge representanter for bransjen er det prispress og konkurranse fra netthandel som tvinger fram oppsigelsene. Fra 2010 til 2014 økte omsetningen via netthandel fra 25 til 43 milliarder kroner, og i år antas omsetningen å komme opp i 50 milliarder.

«Multikanalstrategi»

Lena Larsson, som er direktør ved handelens egen utredningsinstitutt, HUI Research, beskriver netthandel som detaljhandelens største utfordring noensinne. Derfor er «multikanalstrategi» - det vil si at man satser på salg gjennom flere, ulike kanaler - i ferd med å bli det nye moteordet i den svenske handelsbransjen, forteller hun.

Problemet er at en slik strategi krever penger til investeringer i ny teknologi. Noe som igjen kan tvinge butikkjedene til å kutte i bemanningen, sier Jens Norfält, doktor i butikkmarkedsføring.

- De vet heller ikke om veksten vil komme i den tradisjonelle eller den digitale handelen. Det gjør at de er avventende med nyansettelser, legger han til.

Annonse

Flere saker

Annonse