JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Utvidet togtilbud Oslo-Stockholm

Nå er det tre daglige avganger i hver retning mellom de to hovedstedene, mot to tidligere. Færre stopp underveis og nytt materiell kutter reisetiden.
Nytt togsamband: (Fra venstre) Kommunal- og moderniseringsminister, Jan Tore Sanner, samferdselsminister Ketil Solvik Olsen, og SJs administrerende direktør Christer Fritzson knyter sammen norske og svenske bånd i anledning av jomfruturen til det nye moderne hurtigtoget mellom Stockholm og Oslo.

Nytt togsamband: (Fra venstre) Kommunal- og moderniseringsminister, Jan Tore Sanner, samferdselsminister Ketil Solvik Olsen, og SJs administrerende direktør Christer Fritzson knyter sammen norske og svenske bånd i anledning av jomfruturen til det nye moderne hurtigtoget mellom Stockholm og Oslo.

Ole Palmstrøm

oystein.braathen@lomedia.no

ole.palmstrom@lomedia.no

SJs første morgentog fra Stockholm stoppet ved plattform 19 på Oslo S presis etter å ha brukt fire og en halv time. Da er reisetiden redusert fra om lag seks timer.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen ønsket velkommen.

– Nå har de reisende et bedre tilbud med kortere reisetid. SJ og Jernbaneverket har jobbet mye for å få til dette, sa Solvik-Olsen.

Nesten avlyst

Opprinnelig skulle arbeidene med å skifte kjøreledningen på Kongsvingerbanen starte nå. Dermed ville SJ legge vekk planene om å sette inn sine nye X2000-sett og utvide rutetabellen. De to ansvarlige departementene i Norge og Sverige ble involvert, og løsningen ble å utsette oppgraderingen på norsk side i minst to år.

Konkurrent til fly

Administrerende direktør Christer Fritzson i SJ la også vekt på samarbeidet i forkant.

– Norge er vår viktigste handelspartner, og nå har vi fått et miljøvennlig tilbud som gir passasjerene mulighet til å jobbe om bord, sa Fritzson.

Sammen med Jernbanens musikkorps Oslo og representanter fra norske og svenske samferdselsmyndigheter var også byrådsleder Stian Berger Røsland i velkomstkomiteen. Han understreket at forbindelsen mellom de to hovedstedene har en lang historie.

– Nå har vi fått et godt alternativ. Kanskje et foretrukket alternativ? Jeg håper det blir et tilbud mange vil bruke, særlig fra Stockholm og hit, så vi kan ta godt i mot våre svenske naboer, sa Berger Røsland.

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse