Storsatsing skal løse trafikkutfordringene i Oslo
To nye jernbanetunneler. En fra Oslo S til Lysaker, og en mellom Alnabru og Nationaltheatret via Ullevål sykehus og Bislet stadion. Nye trikkelinjer, og bedre for syklister og fotgjengere. Slik ser utrederne for seg den nære framtid.
TOG OG BUSS: Befolkningen rundt Oslo vokser også sterkt, og nye Ski stasjon kan bli et viktig knutepunkt.
illustrasjon: Ruter
oystein.braathen@lomedia.no
I tillegg haster det med ny t-banetunnel i hovedstaden. Det er noen av konklusjonene i en utredning om framtidas løsninger i hovedstadsområdet.
– Vi må komme tilbake til rekkefølgen og prislappen, sier jernbanedirektør Elisabeth Enger.
Innfører S-tog
Helt nytt er forslaget om å ta i bruk S-tog, kjent fra København og Berlin, med et skarpere skille mellom lokaltog og annen trafikk.
– Løsningene er veldig mye basert på skinner, og gode knutepunkter er viktig. Samtidig skal alt gi grunnlag for mer sykling, sier Enger.
Den ene nye jernbanetunnelen skal gå parallelt med eksisterende løp. Den andre på strekningen Nationaltheatret-Alnabru, der den kobles til Hovedbanen utenom Romeriksporten videre nordover. Her kommer det flere stasjoner underveis. Bislet, Ullevål sykehus og Økern blir knutepunkter, der S-tog og t-bane knyttes sammen.
Utfordringene
Utredningen ble presentert av Enger, fungerende vegdirektør Lars Aksnes og administrerende direktør i Ruter, Bernt Reitan Jenssen. Beregninger for vekst i innbyggertall går fra 1,5 millioner i hovedstadsområdet i år, til 1,9 millioner i 2030 og 2,3 millioner i 2060. Det er så langt fagfolkene har sett inn i glasskulen for å foreslå løsninger på transportutfordringene som kommer av befolkningsveksten. Oppgaven gikk ut på å finne alternativer der kollektivtrafikk, sykling og gåing tar økningen.
Omfattende
Forslagene kommer i en såkalt konseptvalgutredning (KVU) kalt Oslo-navet. En KVU skal skissere prinsipielle løsninger på et overordnet nivå. Arbeidet er et oppdrag som Samferdselsdepartementet, Oslo kommune og Akershus fylkeskommune har gitt Jernbaneverket, Statens vegvesen og Ruter i fellesskap.
– Det er et ambisiøst prosjekt og et omfattende samarbeid vi snart er i mål med. Selv om arbeidet ikke er helt sluttført, er vi trygge på å ha funnet løsninger som gjør det mulig å møte behovet for kollektivtransport fram mot 2030 og 2060, sier Elisabeth Enger.
Den ferdige KVU-en skulle vært klar i juni, men er nå varslet i slutten av september.
Høring i høst
En konseptvalgutredning (KVU) er en faglig utredning for et byområde, en lengre strekning eller et stort prosjekt.
Hensikten er å vurdere alternativer.
"KVU-Oslo-navet" skal vurdere løsninger som kan ta veksten i persontrafikken i hovedstadsområdet med vekt på kollektivtransport, sykling og gåing.
Involverer stat, fylke og kommuner.
Startet med 900 innspill til løsninger. Satt sammen til 17, deretter redusert til først åtte, så fire alternativer.
Til slutt mest fra ett konsept, med elementer fra de tre andre.
Ferdig utredning kommer i slutten av september.
Skal være et grunnlag for regjeringens arbeid med Nasjonal transportplan 2018-2029 og annen planlegging.
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.
Flere saker
Høring i høst
En konseptvalgutredning (KVU) er en faglig utredning for et byområde, en lengre strekning eller et stort prosjekt.
Hensikten er å vurdere alternativer.
"KVU-Oslo-navet" skal vurdere løsninger som kan ta veksten i persontrafikken i hovedstadsområdet med vekt på kollektivtransport, sykling og gåing.
Involverer stat, fylke og kommuner.
Startet med 900 innspill til løsninger. Satt sammen til 17, deretter redusert til først åtte, så fire alternativer.
Til slutt mest fra ett konsept, med elementer fra de tre andre.
Ferdig utredning kommer i slutten av september.
Skal være et grunnlag for regjeringens arbeid med Nasjonal transportplan 2018-2029 og annen planlegging.