JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Med denne kan han klatre 50 meter på få sekunder

Høytsvevende teknologi i blir tatt i bruk i linjeinspeksjon. SE VIDEO!

Leif.kirknes@lomedia.no

Nettpartner prøver seg på et nytt konsept for å effektivisere linjeinspeksjon. I stedet for å sende ut to som må gå langsmed hele strømlinjestrekket i ulendt terreng og klatre opp på hver bidige stolpe for å sjekke, er det nå i gang med å hente inn godkjenning fra Luftfartstilsynet for å tilby droneflyving til oppgaven.

Da er det mulig å sende en kar av gårde med sekk på ryggen. I sekken, som kanskje veier fem kilo, ligger både flymaskin, fjernkontroll, rotorblader og HD-kamera. Så er det bare å bruke to minutter på å montere og koble opp, og vipps så er man klar for take-off.

– Med drona ser du over ting du ikke kan se fra bakken. Om det for eksempel ligger et tre på linja og linja er falt ut, så kan du sende opp drona for å få mer totaloversikt og få dannet deg et bilde av nøyaktig hvor feilstedet, samt hva slags utstyr som trengs for å fikse problemet, sier Egil Amtedal hos Nettpartner, prosjektkoordinator og flyveleder.

Kan fly hjem selv

Sju dronepiloter har Nettpartner klare, fordelt på Agder, Buskerud og Oslo. Foreløpig bruker de dronene Phantom 2, med prislapp rundt 15.000 for proffutgaven. Den kan styres innenfor synsrekkevidde, har innebygget GPS for å holde seg svevende når styre-stikkene slippes. Dronen kan flys i opptil frisk bris, har kameraoverføring til mobiltelefon og en fly-hjem-funksjon som skal få den til å lande der den tok av i tilfeller der batteriet er i ferd med å gå tomt.

– Det er en fordel med en litt lett modell som kan bæres langt inne i heia, i skauen, steder med ulendt terreng. Vi har også tenkt til å skaffe en litt større drone på rundt en meter i diameter for litt større oppdrag, sier Egil.

Høy oppløsning

De startet så vidt å bli kjent med dronene i april, og har i løpet av mai gjennomført dronekurs både med teori og med nærflyving av energistolper. Samtidig laget de søknad om operatørtillatelse til Luftfartstilsynet, som omfatter en operasjonsmanual på over hundre sider som blant annet omhandler sikkerhet. De satser på å få tommel opp i september, og da kunne være klare til å rykke ut med droner for inspeksjon og andre tjenester der det er behov for et overblikk.

– Men hvor nærme kan dere komme linja med dronen? Eller hvor nærme tør dere å komme?

– Det er litt opp til piloten som også må vurdere ut fra vær og vind. Men stort nærmere enn en meter er ikke nødvendig, fordi bildet som blir tatt er såpass høyoppløselig, sier Egil, og viser oss et bilde der det ganske riktig er fullt mulig å se om stolper har sprekker, om splinter er bøyd, klemmeforbindelsen er god og øvrige tegn på om noe må gjøres eller ikke.

Mange muligheter

Den store modellen de tenker å anskaffe seg kan attpåtil zoome inn fra 30 meter unna. Kamera kan også byttes til varmesøkende eller topografisk. Videre ser også Nettpartner for seg å anskaffe en LiDAR (laserskanner) som kan skanne terrenget og derifra etablere en 3D-modell som kan legges inn i Nettpartners nye nettinformasjonssystem (NIS). Via NIS-et kan man videre prosjekter og dokumenter linjen, forklarer Egil. Den store skal også klare å holde seg stabilt i lufta i vinner opp mot 20 m/s, altså selv om det blåser sterk kuling.

– Men jo mer det blåser, jo mer batteri går det, for drona må jobbe mer for å holde seg stille i lufta, sier Egil, som fra fritiden har erfaring med radiostyrte biler.

Også andre bransjer

Dronene kan gjøre helikoptre overflødige. De vil i alle fall ha et klart fortrinn om det er tåke og helikoptrene ikke kan lette. De vil også være svært presise ved bruk under innmåling til netteiernes kartdatabaser, på grunn av muligheten til å komme nærme med GPS-posisjonering. Men det Nettpartner tenker ikke nødvendigvis bare på nettlinjer med sitt droneprosjekt.

– Blant annet har jernbaneverket invitert droneaktører til dialogkonferanse rundt bruk av droner til observasjon av ras, skred og andre naturhendelser langs skinnene. Der vil dronene være raskere, sikrere og rimeligere, sier Egil.

Med drona ser du over ting du ikke kan se fra bakken

Egil Amtedal, Nettpartner

Game of drones

Også Hålogaland Kraft har flyvende farkoster på agendaen. Fly- og energimontørutdannet IT-ansvarlig står bak.

Hos Hålogaland Kraft er dronene tuftet på et samarbeid med skyleverandøren Powel (- i denne sammenheng greit å presisere at det er snakk om (Inter)nettskyen, nærmere bestemt Microsoft Azure, som kombineres med Esri ArcGIS).

Til forskjell fra Nettpartner er det her snakk om en såkalt «Beyond Line of Sight»-modell, som altså kan flys uten at piloten har den fysisk i syne. Hålogaland Kraft er sertifisert til å fly slike droner og å utdanne nye piloter.

På kort sikt satser også dette selskapet på å levere tjenester til andre kraftselskaper, men også her er det potensielle ambisjoner om å kunne tilby droneflyving til også andre bransjer etter hvert som erfaringen vokser.

Det er Lars Sletten, som er systemansvarlig for IT hos Hålogaland Kraft, som har fått i gang prosjektet. Han sitter på flyverutdannelse fra USA og har også jobbet som flyinstruktør i samme land, men har også bakgrunn som energimontør. Han er nå i sluttfasen med å utdanne Hålogalands tredje dronepilot. Alle pilotene vil ha bakgrunn som energimontør.

– Vi har erfart at det er mye å spare på bruk av droner i stedet for helikopter til befaring av høyspentlinjer sier Sture Hellesvik, Nettsjef i Hålogaland Kraft, i en pressemelding fra sommerferien.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte innen elektro, energi, telekom og IT.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse