JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Grafisk-leder ber LO selge seg helt ut av Amedia

Lederen av Grafisk Forening Midt-Norge ber LO selge seg helt ut av Amedia. Eierstrukturen i mediekonsernet skal nå gjennomgås av konsulenter.
Lederen av Grafisk Forening Midt-Norge, Erling Weydahl, er klar på at det nå er på tide at LO selger seg helt ut av Amedia.

Lederen av Grafisk Forening Midt-Norge, Erling Weydahl, er klar på at det nå er på tide at LO selger seg helt ut av Amedia.

Erlend Angelo, Magasinet for fagorganiserte

hanne@lomedia.no

Fredag ble det kjent at ABG Sundal Collier er engasjert som rådgiver i en prosess som skal vurdere framtidig eierstruktur i mediekonsernet Amedia som eier 78 aviser, nettaviser og andre publikasjoner rundt i landet. På eiersida er LO størst med 44,6 prosent, Telenor har 44,2 prosent og Fritt Ord 3 prosent av aksjene.

Telenor har signalisert at de gjerne vil kvitte seg med hele porteføljen. Det samme har Fritt Ord. I LO har det aldri vært snakk om å selge seg helt ut, men organisasjonen har fortsatt som mål å være en langsiktig eier i mediekonsernet, ifølge tidligere LO-leder Roar Flåthen som er nestleder i konsernstyret.

Til Magasinet for fagorganiserte sier han at alt er åpent, og at det også kan ende med at LO ikke selger noen av sine aksjer. Prosessen vil vise det.

– Rått eierskap

Erling Weydahl er leder av Grafisk Forening Midt-Norge. Han har lenge tatt til orde for at LO ikke burde være på eiersida i konsernet og han gjentar sitt standpunkt på Magasinets spørsmål.

– Det er helt feil at LO sitter som eier. Det mente også Norsk Grafisk Forbund før vi gikk inn i Fellesforbundet. Jeg har sett en råskap fra konsernet de siste årene i hvordan de har behandlet våre medlemmer med nedleggelser og sluttpakker. Nå har vi nesten ingen grafikere igjen i vårt område, som dekker begge Trøndelag-fylkene og Møre og Romsdal. Den siste grafikeren forlater nå Tidens Krav i Kristiansund. Siden 2003 har vi mistet 60-70 grafiske medlemmer, sier Weydahl.

Han har bistått medlemmer i mange nedbemanninger og nedleggelser og sier mange av dem har sagt de gjerne ville fortsette i Fellesforbundet, men at de hadde villet melde seg ut av LO om det hadde vært mulig. De har følt at det var LO som var motparten i prosessene, forteller Weydahl. Han er ikke i tvil om at LO burde selge seg helt ut av mediekonsernet.

– Kvitt sterke klubber

Han karakteriserer det som fagforeningsknusing. Om det ikke har vært intensjonen, så har det vært resultatet, mener han.

– De har blitt kvitt noen sterke klubber, som han sier, og undrer seg over at de samme avisene som har kvittet seg med faglærte typografer, nå ansetter grafisk designere uten svennebrev.

– Har du ikke forståelse for at de må kutte og omstrukturere når annonsemarkedet svikter på papirproduktene og opplaget går ned?

– Villet utvikling

– Jeg skjønner at de må tjene penger. Men dette er en villet utvikling. De har selv snakket ned avisproduktene sine og sendt leserne over på digitale utgaver som de ikke tjener det samme på. Hadde de villet satse på papir, så hadde de greid det. Se på Klassekampen og Dagsavisen. De øker, sier Weydahl.

Varierende eierandel

Roar Flåthen sier det ikke er LO som har «trigget» dette nå, men at alle eierne har samlet seg om målsettinger og strategi- og forretningsplan for Amedia fram til 2020, i samarbeid med ledelsen og de tillitsvalgte. Målet med å vurdere eierstrukturen er å få et eierskap som kan tilføre den kompetansen de trenger i møte med utfordringene de står overfor, blant annet på det digitale annonsemarkedet.

– Historisk har jo LOs eierandeler variert, men vi har alltid vært eiere sammen med andre. Og det er jo alltid en fordel når eierne står samlet, sier Flåthen til Magasinet.

Han viser til at de tidligere har samarbeidet godt med utlendinger, da finske Sanomat var på eiersida, som kommentar til at røster i Arbeiderpartiet har varslet at hensynet til å bevare et norsk eierskap må veie tungt.

Frykter oppsplitting

På Lillestrøm er Anne Rønningsbakk tillitsvalgt. Hun har tidligere sittet i konsernstyret, men er nå lokalt tillitsvalgt på trykkeriet til Amedia. Hun kan ikke se hvor Telenor og LO skal kunne finne kjøpere til sine aksjer og er redd det blir oppsplitting i stedet. Hun er heller ikke med på at LO bør selge seg ned. Hun frykter at de vil miste den makta og innflytelsen de har i konsernet med å være så stor eier.

På sidelinja sitter blant andre Schibsted, Aller, Polaris og Hamar Media og andre enkeltinvestorer og følger med på hva som skjer. Dagens lovverk setter en en grense for hvor mye en enkelt medieeier kan ha, til 33 prosent av det totale avisopplaget. En eventuell oppsplitting av dagens Amedia kan føre lokale medier inn i andre mediekonsern.

Amedia

• Norges nest største mediekonsern (etter Schibsted) etter at A-pressen kjøpte Edda fra britiske Mecom i 2012.

• Eier 78 lokalaviser, nettaviser og andre publikasjoner.

• På eiersiden er LO sammen med noen forbund størst med 44,6 prosent, Telenor eier 44,2 prosent og Fritt Ord eier 3 prosent.

• Amedias ulike utgaver har daglig 2,5 millioner lesere.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell- og restaurant.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

Amedia

• Norges nest største mediekonsern (etter Schibsted) etter at A-pressen kjøpte Edda fra britiske Mecom i 2012.

• Eier 78 lokalaviser, nettaviser og andre publikasjoner.

• På eiersiden er LO sammen med noen forbund størst med 44,6 prosent, Telenor eier 44,2 prosent og Fritt Ord eier 3 prosent.

• Amedias ulike utgaver har daglig 2,5 millioner lesere.