JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Mellom fem og sju millioner tonn gods kan flyttes fra veiene

All transport øker, men lastebilen tar mest av veksten. Flere terminaler kan gi mer gods på bane.
VEKST: De siste fem årene er den totale godsmengden over Drammen havn doblet. Byggevarer, korn og biler kommer i tillegg til containere.

VEKST: De siste fem årene er den totale godsmengden over Drammen havn doblet. Byggevarer, korn og biler kommer i tillegg til containere.

Øystein Bråthen

oystein.braathen@lomedia.no

Hvert år transporteres rundt 270 millioner tonn på norske veier. Av dette fraktes litt over 20 millioner tonn over lengre avstander.

– Ved bruk av sterke virkemidler kan fra fem til sju millioner tonn overføres til jernbane og sjø, går det fram av en fersk rapport om situasjonen.

– Det vil jo utgjøre enormt mange trailere. En desentralisert struktur på terminalene, med god tilgang til områdene, kan øke godsmengden på jernbane, sier jernbanedirektør Elisabeth Enger.

Les også: Alnabru har gått ut på dato

Punktligheten

– Tilbudet må bli mer pålitelig, med store forbedringer på infrastrukturen, og Alnabru som navet for transporten mellom storbyene, samt Østlandet og Nord-Norge, går det fram av utredningen.

Enger leder transportetatenes og Avinors styringsgruppe for arbeidet med neste Nasjonal transportplan (NTP) for perioden 2018-2029.

– Arbeidet med rapporten har gitt oss ny kunnskap. Nå har vi et langt bedre grunnlag for å gi våre anbefalinger, oppsummerer Enger.

Aller viktigst er vedlikehold av jernbanenettet sammen med bedre terminaler, og økt innsats for å få godset på bane allerede før det kommer inn i landet. For jernbanens del blir det sentralt å sikre dagens transportandel mellom de store byene. Transportetatene skal lage en felles godsstrategi som en del av arbeidet med NTP-en.

Ikke konkret

– Desentraliserte terminaler har det vært snakk om tidligere fra tid til annen. Da som en del av beredskapen, en plan B hvis det går ras eller andre problemer så ikke godstrafikken stopper helt opp. Ellers er inntrykket at det dukker opp flere og flere planer der alt blir skjøvet på, og det bare blir småjusteringer rundt om. Hittil er det lite som er konkret på datoer, sier Kåre Wikdahl, leder i Cargo landsrådet i Norsk Jernbaneforbund.

– På Alnabru er signalanlegget et lappverk, og det eldste er veldig gammelt. Vi kan heller ikke vente lenge med nye terminaler i Trondheim og Bergen. Ulike aktører ønsker forskjellige løsninger, men det er ikke ubegrenset med ressurser. Jeg er spent på hvor dette ender, sier Kåre Wikdahl.

Lite konkurranse

Over 90 prosent av gods på veg er så korte transporter at sjø og bane ikke er aktuelt. Mye er lokal varelevering eller tilknyttet bygge- og anleggsarbeider.

– Noe av det viktigste vi har funnet gjennom analysearbeidet er at «Mer gods på sjø og bane» blir en for enkel problemstilling, forteller jernbanedirektøren.

– Vi mener at det kommer en økning innenfor alle transportformer. Derfor må de bli sikrere og mer miljøvennlige. Der jernbane er et alternativ, det vil si transportene mellom de store byene og mellom landsdelene, kan andelen som går på bane økes, sier Elisabeth Enger.

Med målrettet satsing kan bane konkurrere over avstander ned mot 400 kilometer. Det er også viktig å få gode løsninger mot Europa. Fraktes godset på bane tidlig, er mulighetene gode for at transporten fortsetter fram til leveringsterminalen.

Storbruker

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen fikk overlevert rapportene på Drammen havn. Der benyttes nåde sjø-, vei og banetransport. Hit kommer det fire skip med biler hver uke, i alt 120 000 nye kjøretøyer i løpet av et år. Av disse fraktes 40 prosent videre på bane.

Noe gikk tidligere til Kristiansand, men nå går alt på veien dit fordi avstanden er for kort til at tog kan konkurrere. Det er derimot mulig på strekningene til Stavanger, Bergen, Åndalsnes, Trondheim og Narvik.

Nå skal Cargolink også begynne å kjøre tog der de mikser bil- og containervogner.

Jernbaneverket bygger fem hensettingsspor og to for atkomst, lengre enn de gamle. Skinnene på havna har vært for korte til godstogene, så de har stått med vogner inn i hovedsporet og forstyrret persontrafikken, som har økt mye de siste årene.

I tillegg til bilfrakten kommer det tre containerskip i uka, og antall containere dobles i år sammenliknet med 2014.

Ser mot 2018-2029

Sluttrapport fra prosjektet «Den brede samfunnsanalysen av godstransport».

Overlevert samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Utredningsarbeid gjennom to år. Er en del av grunnlaget til Nasjonal transportplan 2018-2029.

Målet er å bidra til sikrere, mer miljøvennlig og samfunnsøkonomisk effektiv godstransport.

Prosjektleder er Else-Marie Marskar i Statens vegvesen.

«Mer gods på sjø og bane» blir en for enkel problemstilling.

Elisabeth Enger, jernbanedirektør

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

Ser mot 2018-2029

Sluttrapport fra prosjektet «Den brede samfunnsanalysen av godstransport».

Overlevert samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Utredningsarbeid gjennom to år. Er en del av grunnlaget til Nasjonal transportplan 2018-2029.

Målet er å bidra til sikrere, mer miljøvennlig og samfunnsøkonomisk effektiv godstransport.

Prosjektleder er Else-Marie Marskar i Statens vegvesen.