JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Lærerne frykter nye krav vil bety mer deltid

Alle lærere må fra 1. august ha nok studiepoeng i faget for å kunne undervise. Det vil bety deltid for mange lærere, mener Skolenes landsforbund.
Kritisk: Forbundssekretær i Skolenes landsforbund Geir Allan Stava, er bekymret for lærerenes framtid som heltidsansatte.

Foto: Sissel M. Rasmussen

Kritisk: Forbundssekretær i Skolenes landsforbund Geir Allan Stava, er bekymret for lærerenes framtid som heltidsansatte. Foto: Sissel M. Rasmussen

Sissel M. Rasmussen

sym@lomedia.no

En lærer som har 30 studiepoeng i matematikk og har undervist i faget i 25 år i ungdomsskolen, er over natten egentlig blitt ukvalifisert. Kravet på ungdomsskolen er nemlig 60 studiepoeng, forklarer forbundssekretær Geir Allan Stava.

Nye regler

Siden 1. januar 2014 har det vært krav om at nyutdannede lærere må ha et visst antall studiepoeng i et fag for å få lov til å undervise i det. 15. juni i år vedtok Stortinget at dette kravet skal gjelde alle lærere.

– Skolenes landsforbund har siden 2011 kjempet mot disse endringene. Nå krever vi at vedtaket reverseres eller modereres, sier forbundssekretær Geir Allan Stava i en pressemelding.

Overfor FriFagbevegelse påpeker han at det er for tidlig å se konsekvensene av vedtaket siden de nye reglene ble innført fra 1. august og da var de fleste lærerne allerede tilsatt. Men konsekvensen av de nye reglene er åpenbare, med mindre da kommuner og fylkeskommuner ser bort fra lovendringen og slik sett bryter loven.

Rammer kompetansen

– Har ikke skolen bruk for dine fag i en full stilling, må du ta til takke med en deltidsstilling. I første omgang vil dette gå mest ut over de nyutdannede, men etter hvert vil det gjelde alle lærere, påpeker Stava.

Men endringen innebærer også at realkompetanse nedprioriteres og at skolelederne ikke får frihet til å utnytte kompetansen blant sine ansatte,

– Nå blir de tvunget til å velge en nyutdannet med nok studiepoeng til en krevende klasse, heller enn en med solid erfaring og realkompetanse. Skolelederne blir fratatt muligheten for å utøve sin pedagogiske og faglige kompetanse, frykter SL-forbundssekretær Geir Allan Stava i pressemeldingen.

Annonse

Flere saker

Annonse