NSB og Jernbaneverket fornøyd med budsjettet
Nye tog og mer til vedlikehold, men mindre til investeringer. Slik er utsiktene for jernbanen i 2016, ifølge regjeringens budsjettforslag.
- Året 2016 vil bli et aktivt jernbaneår, sier Jernbakeverket direktør Elisabeth Enger etter å ha lest regjeringens forslag til statsbudsjett.
Ole Palmstrøm
MAY BERG
may.berg@lomedia.no
Regjeringen foreslår å bevilge 8,1 milliarder kroner til vedlikehold og fornying av jerenbanen. Det er en økning på 1,4 milliarder fra i fjor. Det er direktøren i Jernbaneverket, Elisabeth Enger, fornøyd med.
Jernbaneverket glad for satsing
– Dette er en svært viktig satsing som vil bidra til å gjøre jernbanen mer pålitelig, sier Enger i en pressemelding.
Enger påpeker at med dette budsjettforslaget vil man ytterligere redusere vedlikeholdsetterslepet som er opparbeidet gjennom mange år.
Ifølge Jernbaneverket vil den største vedlikeholdsinnsatsen legges ned på Dovrebanen for å gjøre banen bedre rustet mot ekstremvær og klimaendringer, på Sørlandsbanen for å fornye gammelt kontaktledningsanlegg og på Bergensbanen for å sikre mot flom og ras. Jernbaneverket skal også bruke betydelige midler i Oslo-området for å redusere feil på signalanlegg, kontaktledningsanalegg og sporveksler.
Investeringsbudsjettet kuttes med en prosent, fra 21,5 milliarder til 21,3 milliarder. Ifølge Jernbaneverket har de store prosjektene ressursene som skal til for å holde optimal framdrift i 2016. Arbeidet med den nye jernbanestrekningen på Vestfoldbanen gjennom Holmestrand vil bli fullført i 2016. Intercity-planleggingen fortsetter, og det samme gjelder planlegging av Ringeriksbanen.
– Året 2016 vil bli et aktivt jernbaneår, til glede for alle som er opptatt av et velfungerende transporttilbud for passasjerer og gods. Budsjettet legger også til rette for fortsatt vekst og gode rammebetingelser for alle som leverer tjenester og utfører oppgaver for jernbanen, sier Elisabeth Enger.
NSB er glad for nye tog
Regjeringen foreslår i statsbudsjettet for 2016 å gi NSB klarsignal til å kjøpe 26 nye tog. Det gleder konsernsjef Geir Isaksen i NSB.
– Det betyr at vi i NSB kan fortsette å bytte ut våre eldste tog med nye, moderne og miljøvennlige tog, samtidig som vi kan tilby mer kapasitet til våre kunder, sier Isaksen.
Togene som nå skal kjøpes inn, settes inn i lokaltrafikken i Bergen og på Gjøvikbanen, til erstatning for eldre materiell.
Med bestilling av ytterligere 26 togsett fra den sveitsiske togleverandøren Stadler, vil NSB få totalt 107 nye tog.
Isaksen synes det er gledelig at regjeringen fortsetter å satse på vedlikehold av jernbanens infrastruktur, flere krysningsspor, bedre strømforsyning og parkeringsanlegg for tog.
Les mer:
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i staten og virksomheter med statlig tilknytning.