JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

NJF sier nei til at NSB skal «miste» togene

Uten tog er ikke NSB et togselskap, mener de ansatte. Onsdag satte de foten ned i NSB-styret, og stemte imot at togmateriellet skal overføres fra NSB til et nytt statsforetak.
NSB-ansatte protesterer mot jernbanereformen foran Stortinget, hvor slaget skal stå i året som kommer.

NSB-ansatte protesterer mot jernbanereformen foran Stortinget, hvor slaget skal stå i året som kommer.

Anette Karlsen

may.berg@lomedia.no

– Det har vært en vanskelig prosess i styret å jobbe med jernbanereformen. Vi ansatte-representanter er grunnleggende uenige i regjeringens forslag til innhold i jernbanereformen når det gjelder det som handler om konkurranseutsetting av trafikken. Likevel er det mye vi er enige om at jernbanen kan bli bedre på. Men i går måtte vi sette foten ned, sier Jane Brekkhus Sæthre, nestlederen i Norsk Jernbaneforbund.

NSB-styret er i en prosess hvor man jobber med innspill til departementet om jernbanereformen, en prosess som skal være fullført innen nyttår. I går skulle blant annet NSB-styret gi sin anbefaling om hvor togmateriellet skal plasseres i en ny modell for jernbanen.

Les også: Planene for private tog kan komme i starten av oktober

– NSB må eie togene

– Vi ansatterepresentanter har hele tiden vært tydelige på at NSB må eie togene, så får man heller lage ordninger for at eventuelle selskap som vinner anbud får tilført materiell. Persontogene er NSB, uten togene er vi ikke stort mer enn et bemanningsbyrå. Likevel valgte administrasjonen i går å presentere en modell som innebærer at alt materiell skal overføres til det nye statsforetaket (Jernbaneverket i dag, journ.anm.). Det fikk begeret til å flyte over for oss. Da kunne vi ikke være med på flere kompromisser, sier Sæthre.

De tre ansatterepresentantene Jan Audun Strand, Audun Sørreime og Jane Brekkhus Sæthre, vara for fast møtende styremedlem Rolf Jørgensen, stemte imot administrasjonens innstilling.

Les også: «Press på pensjonsordningene i den nye jernbanen»

Fagbevegelsens modell

Norsk Jernbaneforbund, Norsk Lokomotivmannsforbund og LO har laget sin egen modell for hvordan jernbanen bør organiseres i framtida. Modellen består kort fortalt av to selskaper, et infrastrukturselskap og et trafikkselskap, med et holdingselskap på toppen. Denne modellen mener fagbevegelsen vil løse problemene som oppsto da jernbanen ble splittet opp i NSB og Jernbaneverket i 1996.

– Dette er en modell som vi er stolte av, og som vi tror på. Vår modell ligner på den som store jernbanenasjoner som Tyskland, Sveits og Østterrike har valgt. Nå må vi bare være enda tydeligere på at det er dette forbundene og LO går for. Vi vet at vi har Arbeiderpartiet med oss i denne måten å tenke på. Vi føler oss fri til å påvirke så lenge prosessen pågår og det ikke er konsensus rundt jernbanereformen i Stortinget, sier Sæthre.

Les også: AP sier nei til jernbaneprivatisering

Skal møte statsråden

Jernbaneforbundet skal i møte med samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen 28. oktober.

– Det ser vi fram til. Vi har fått en del spørsmål vi skal komme med innspill på. Vi skal prøve å bruke tida godt til å forsøke å påvirke de beslutningene og føringene som ligger i jernbanereformen, sier Sæthre.

Samferdselsministeren har en ambisjon om at den nye organiseringen av jernbanen skal være på plass innen 1. januar 2017.

– Vi synes det er en svært ambisiøs framdriftsplan – og det er valg i 2017, sier Sæthre megetsigende.

Tidligere saker:

(21.05.2015:) Stanser togene i protest mot jernbanereformen

NSB splittes:

All persontrafikk anbudsutsettes fra 2016-17.

NSB mister alle sine tog, verksteder, eiendomsselskapet Rom (som får verkstedbygningene og stasjonene), og planlegging av togrutene.

NSB forblir et selskap som skal kunne håndtere tog, gods og buss.

Jernbaneverket nedlegges og erstattes av et jernbanedirektorat og et infrastrukturforetak.

Infrastrukturforetaket får ansvar 29for både skinner og signalsystemer, utbygging, eiendomsselskapet Rom 29og ruteplanlegging.

Selskaper innen drift og vedlikehold skilles ut.

Direktoratet har overordnet ansvar for jernbanen. Bestemmer togrutene.

Flytoget beholder sine tog og kan konkurrere om persontrafikken.

Gardermoen-ruten settes også ut på anbud.

Kilde: «På rett spor», Stortingsmelding 27 (2014-2015)

Annonse
Annonse

NSB splittes:

All persontrafikk anbudsutsettes fra 2016-17.

NSB mister alle sine tog, verksteder, eiendomsselskapet Rom (som får verkstedbygningene og stasjonene), og planlegging av togrutene.

NSB forblir et selskap som skal kunne håndtere tog, gods og buss.

Jernbaneverket nedlegges og erstattes av et jernbanedirektorat og et infrastrukturforetak.

Infrastrukturforetaket får ansvar 29for både skinner og signalsystemer, utbygging, eiendomsselskapet Rom 29og ruteplanlegging.

Selskaper innen drift og vedlikehold skilles ut.

Direktoratet har overordnet ansvar for jernbanen. Bestemmer togrutene.

Flytoget beholder sine tog og kan konkurrere om persontrafikken.

Gardermoen-ruten settes også ut på anbud.

Kilde: «På rett spor», Stortingsmelding 27 (2014-2015)