JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Sjekker ikke lønna til utenlandske sjåfører

Siden 1. juli har utenlandske sjåfører hatt krav på norsk lønn når de utfører oppdrag internt i Norge. Men ingen sjekker om de faktisk får det.
Forel.øpig er foprskriften om at utenlandske trailersjåfører som utfører såkalte kabotasjeoppdrag i norge skal ha norsk lønn en rein papirtiger. Ingen kontrollerer at dne blir fulgt.

Forel.øpig er foprskriften om at utenlandske trailersjåfører som utfører såkalte kabotasjeoppdrag i norge skal ha norsk lønn en rein papirtiger. Ingen kontrollerer at dne blir fulgt.

Martin Guttormsen Slørdal (illustrasjonsfoto)

fredrik.ljone.holst@ntb.no

Å drive transportvirksomhet internt i et annet land enn der selskapet holder til, såkalt kabotasje, er i utgangspunktet forbudt, men EU tillater det med visse begrensninger. I sommer ble de norske tariffavtalene allmenngjort, noe som betyr at de også gjelder utenlandske sjåfører som kjører kabotasje i Norge.

LES OGSÅ:

Transportarbeiderforbundet positiv til allmenngjøring (12.05.2015)

Ny allmenngjøring i dag - av tariffavtalen for lastebilsjåfører (11.05.2015)

Forskriften om allmenngjøring av tariffavtalene for godstransport på vei (Tariffnemnda 11.05.2015)

Det er Arbeidstilsynet som skal sjekke at avtalene blir etterlevd, men så langt har de ikke gjennomført en eneste kontroll, bekrefter tilsynet overfor ABC Nyheter.

Norges Lastebileierforbund var for allmenngjøring, fordi det ville begrense de utenlandske operatørenes mulighet til å utkonkurrere norske bedrifter.

– Vi var for, forutsatt at det ble etablert systemer som gjør forskriften mulig å håndheve og kontrollere, sier forbundets generalsekretær Geir A. Mo.

– Forskriften er imidlertid vanskelig å kontrollere, og foreløpig er den nok dessverre ikke effektiv.

Den største utfordringen for næringen er ifølge Mo de useriøse aktørene med dårlig teknisk standard, brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelser og andre regler.

– Disse bryter også kabotasjeregelverket og allmenngjøringsforskriften. De kjører rett og slett ulovlig, sier Mo. (©NTB)

Annonse
Annonse