JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Havnearbeiderne i Fredrikstad mister jobben

Men de fleste vil få tilbud om fortsatt jobb hos de ulike operatørene på havna.
Operatørene på havna i Fredrikstad vil heretter bruke egne ansatte framfor registrerte havnearbeidere, men har tilbudt de oppsagte havnearbeiderne jobb i sine selskap.

Operatørene på havna i Fredrikstad vil heretter bruke egne ansatte framfor registrerte havnearbeidere, men har tilbudt de oppsagte havnearbeiderne jobb i sine selskap.

Roy Ervin Solstad

res@lomedia.no

Det forteller Pål Sandholtet, talsmann for havnearbeiderne i Fredrikstad til Transportarbeideren.

– Tirsdag 17. november fikk den daglige lederen på losse- og lastekontoret beskjed om at det skulle være styremøtet dagen etter, men agendaen for møtet ble holdt hemmelig. På onsdag ble det holdt et styremøtet som varte bare en halvtime. Der ble det orientert om at samtlige havnearbeidere blir oppsagt fra 1. desember, med virkning fra 1. mars, fortsetter han.

Havnekonflikten i Risavika er like låst

Arbeidsrettsdommen

Transportarbeiderforbundet har tariffavtale med Denofa, NorLines og Andersen & Mørck på havna i Fredrikstad. Hvert av de selskapene har en representant i styret, mens havnearbeiderne har to.

– Arbeidsgiverne pekte på arbeidsrettsdommen fra oktober i fjor som sa at havner med eksklusiv bruksrett til havna, kunne bruke egne ansatte til lossing og lasting av skip, framfor å bruke de registrerte havnearbeiderne. Så oppsigelsene bunner i den dommen, forklarer Sandholtet.

At det har vært noe i gjære på havna i Fredrikstad, har Sandholtet skjønt for lenge siden.

– Dette kom ikke som noen bombe. Hvis noen er overrasket over dette, har de ikke fulgt med i timen, sier han.

Havnearbeidere blokkerte havna i Oslo

Tilbud om jobb

Oppsigelsene betyr derimot ikke at alle de 14 havnearbeiderne settes på gata.

– Kanskje er jeg for optimistisk, men det verste som kan skje er egentlig at de fleste av oss bytter arbeidsgiver, men fortsetter å gjøre den samme jobben. Så godt som alle har nemlig fått tilbud om jobb i de respektive bedriftene, sier han.

Han varsler likevel at det vil bli et press mot arbeidsgiverne, havnestyret og politikerne i Fredrikstad.

– Allerede på et tidlig tidspunkt startet vi å jobbe både fagligpolitisk og politisk her i Fredrikstad. Jeg er mye i kontakt med lederen i Fredrikstad Arbeiderparti, og hun vil bli den nye styrelederen i Borg Havn. Jeg er likevel usikker på om et press direkte mot arbeidsgivere vil omgjøre oppsigelsene. At jeg likevel er optimistisk og tror at det ordner seg, skyldes nok at vi alle er sikret jobb - om vi ønsker det, sier Pål Sandholtet.

Følg oss på Facebook og Twitter

Ni-ti stillinger

Torsdag ettermiddag møtte Transportarbeideren de tre bedriftene samt havnedirektøren i Borg Havn i Fredrikstad. De fire bekrefter langt på vei det Sandholtet sier.

– Vi har ikke sagt opp noen, men vi vil ikke lenger bli bundet til å bruke Fredrikstad Losse- og Lastekontor, sier daglig leder i Andersen & Mørck, Geir Teistung.

Det betyr at etter 1. mars 2016 vil hans selskap sammen med NorLines og Denofa i Fredrikstad i stedet benytte egne ansatte. En del av dem håper de vil være havnearbeidere som ikke lenger vil ha arbeid gjennom losse- og lastekontoret.

– Hvis aktiviteten fortsetter som i dag, kan vi tilby ni-ti fulle, faste stillinger i de tre selskapene, sier Teistung.

Tre måneder etterlønn

Disse stillingene vil bli utlyst så fort som mulig. I tillegg vil de tre selskapene sammen med havnearbeidernes tillitsvalgte forsøke å skaffe jobb til de som ikke får eller vil fortsette å jobbe på kaia. Det skjer i samarbeid med Personalhuset.

– Etter 1. mars vil de som ikke har fått jobb, få tre måneders etterlønn, sier Teistung.

– Betydelig beløp

Både distriktssjef for Norlines i Fredrikstad, Jan Vidar Martinsen og administrerende direktør i Denofa, Bjarne Rask Thomsen understreker at årsaken til at man nå vil benytte egne ansatte, skyldes økonomi.

– Vi sparer et betydelig beløp, men før hele prosessen er ferdig, er det vanskelig å si nøyaktig hvor mye, sier Thomsen.

– Ved å bruke egne ansatte vil vi også få langt større mulighet til å rullere på arbeidsoppgaver på de ansatte, legger Martinsen til.

To-årig avtale

Denofa sitt anlegg i Fredrikstad ligger allerede innenfor definisjonen av eksklusivt anlegg som arbeidsrettsdommen fra i fjor gir anledning til å bruke egne ansatte ved. For NorLines og Andersen & Mørck, er det derimot inngått en toårig avtale med Borg Havn IKS.

– Havna sitt formål er å legge til rette for konkurransedyktig drift, og vi ser ikke på dette som at vi legger til rette for å omgå tariffavtalene. Her skal vi følge lover og regler, sier havnedirektør Tore Lundestad i Borg Havn IKS.

Ikke sosial dumping

På direkte spørsmål fra Transportarbeideren om hvem som skal stå for lossingen og lastingen om bord i skipene, er de fire helt samstemte.

– Det vil være akkurat som i dag. Det er ikke skipets mannskap, men de ansatte på kaia. Den eneste forskjellen blir at det blir de tre selskapene som er havnearbeidernes arbeidsgivere, ikke losse- og lastekontoret, avslutter Geir Teistung.

Her bestiller du nyhetsbrevet vårt

Transport samlet seg i havnekampen

Kanskje er jeg for optimisitisk, men det verste som kan skje er egentlig at de fleste av oss bytter arbeidsgiver, men fortsetter å gjøre den samme jobben.

Pål Sandholtet, leder for havnearbeiderne i Fredrikstad

Annonse
Annonse