JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Roy Ervin Solstad

Heltene på brygga: Mer enn to år i kamp



05.01.2016
12:08
21.08.2023 17:14

LESERINNLEGG: Tid for å reise mistillitsforslag mot en LO-ledelse som er ute av stand til å føre kamp for sine medlemmer?

Havnearbeiderkonlikten er i ferd med å gå over i historia som Norges lengste arbeidskonflikt, lengre enn kampen ved Folldal Gruber som varte fra 1929 til 1931.

Boikotten av Risavika terminal starta 1. november 2013. Den blei siden utvida med sympatistreiker i Mosjøen og Tromsø i desember samme år.

4. februar 2015 skjedde en ny opptrapping da Norsk Transportarbeiderforbund (NTF) iverksatte boikott av containerhavna i Oslo fordi den nye operatøren Yilport nekter å inngå tariffavtale. Også Color Line og andre aktører har latt seg «inspirere» til å bryte gjeldende tariffavtale med bryggearbeiderne. Sommeren og høsten 2015 har sjauerne i Oslo gjennomført markeringer mange ganger i uka i hovedstaden og på de ulike terminalene på havneområdet.

Politiet har vært satt inn mot blokadevakter i Tromsø og Oslo, og både streikende og faglige sympatisører har blitt arrestert og idømt skandaløse bøter. Fra toppen i LO har det aldri kommet et kny av protest mot denne bruken av statens voldsmakt mot LO-medlemmer, dette på tross av at denne konflikten fra dag én har vært tariffrettslig lovlig i tillegg til at den sjølsagt er rettferdig.

Bryggesjauerne kjemper som aldri før, men Norsk Transportarbeiderforbund er pressa på defensiven. Det er fare for at det snekres på en «løsning på kammerset» mellom NHO og LO.

Revolusjon har kommentert og omtalt bryggekonflikten hyppig helt siden blokaden begynte. Her skal vi bare repetere at det har foregått og stadig foregår et skittent spill på flere nivåer og på flere fronter for å tvinge havnearbeiderne i kne. Noen stikkord er streikebryteri, politi mot blokadevakter, LO-sabotasje, mediekampanjer om «verdens dyreste lunsj», klassejustis med tilslutning fra LOs oppnevnte dommere i Arbeidsretten, politisk renkespill, eiendomsspekulasjon, snikprivatisering.

NTF på defensiven

En feilslått strategi fra forbundsleder Roger Hansen og Youngstorget har bidratt til å svekke et av LOs udiskutabelt mest kampvillige forbund. Streiken har kosta Transportarbeiderforbundet dyrt. Til tross for store bevilgninger fra andre forbund, sist fra Fellesforbundets landsmøte, og innsamla streikestøtte utenom de vanlige LO-kanalene, har den langvarige konflikten hittil kosta NTF rundt 20 millioner kroner. Forbundet tvinges nå til å skjære ned på sin egen administrasjon for å dekke opp noe av underskuddet i streikekassa. Men den største prisen ble betalt tidlig i høst da splittelsen i forbundsledelsen om hvordan kampen skulle føres videre, ble kunngjort for all verden av forbundslederen sjøl (FriFagbevegelse 9. september 2015).

Dette var i realiteten et bakholdsangrep på de streikende, og sånn ble det da også oppfattet. En hurtig og effektiv opptrapping og utvidelse av konflikten ble med dette umuliggjort. Forsoninga som siden kom i stand mellom de to fløyene i forbundsledelsen, sørget for at forbundet igjen framsto samlet utad. Ikke desto mindre ble forbundets ømme punkt synlig for alle og enhver.

Når dette skrives er det duket for en mulig opptrapping av konflikten etter at styret ved Borg Havn overkjører tariffavtalen med stuerne i Sarpsborg og Fredrikstad. Spørsmålet er om den trange økonomien til forbundet kan bli et argument for å vente med ei opptrapping som burde ha skjedd for lenge siden.

Fra i høst er forhandlinger gjenopptatt mellom NHO Logistikk og NTF omkring avtalen i Risavika, men det har ennå ikke ført til enighet rundt en ny omfangsbestemmelse som skal gjelde for alle havner. Etter det vi vet, har sjauerne i andre havner ingen ønsker om å adoptere denne avtalen. Likevel fortsetter forhandlingene i januar, ifølge forbundsleder Roger Hansen.

Imens jobber tida for NHO. For hver dag som går kommer NTF mer på defensiven.

Kommunalt blir «privat»

Arbeidsrettsdommene av 8. oktober 2014 og den 25. august 2015 ga NHO blod på tann. Tariffavtalen gjør et unntak for bedrifter med private kaianlegg som kan bruke egne ansatte til å losse og laste bedriftens egne produkter. Noe helt annet er når disse blir brukt til å losse og laste skip og varer som har helt andre eiere. Men klassedomstolen valgte sin egen «fortolkning». Den innebærer enkelt fortalt at NHO får gjøre som de vil så sant de klarer å sannsynliggjøre at lasting og lossing foregår på private kaianlegg. NHO støtter seg på dommene og insisterer på at kommunalt eide havneanlegg som blir forpaktet bort til private operatører (som i Oslo), eller terminaler på ei kommunal havn som leies ut til private aktører, er «private kaianlegg».

EU-kommisjonen og ESA har – med lignende grunngiving og med henvisning til EØS-avtalen – blandet seg inn ved å instruere norsk Høyesterett om å dømme enhver NTF-boikott mot Holship i Drammen Havn for ulovlig. Så mye for domstolenes uavhengighet!

Her skal vi for ordens skyld understreke at ILO-konvensjon 137 ikke gjør noe unntak for private havner. Konvensjonen krever at registrerte (organiserte) havnearbeidere som har jobben på brygga som sin hovedinntektskilde skal sikres fortrinnsrett til laste- og lossearbeid. Punktum finale.

Nyttige idioter i kommunestyrene

I Oslo og nå i Fredrikstad har NHO fått god hjelp fra kommunepolitikere som toer sine hender og lar kommunalt oppnevnte havnestyrer privatisere eller «bortforpakte» kommunal eiendom og la spedisjonsselskapene gjøre jobben til havnearbeiderne. «Siden havna eies av fellesskapet – det vil si kommunene Fredrikstad og Sarpsborg – bør dette være en sak som har politikernes interesse. Men dessverre; vi har blitt møtt med unnfallenhet så langt. Det virker på oss som alle beslutningene allerede er tatt», sa lederen av Fredrikstad Stuerarbeiderforening, Tom Solgaard, til Demokraten før nyttår.

Etter kommunevalget som ga såkalt «rødt flertall» i blant annet Tromsø og Oslo, har flere byråd og formannskap avgitt fine erklæringer om at de vil sørge for at ILO 137 blir fulgt i havnene. Men det politisk oppnevnte havnestyret i Oslo havn KF sitter fremdeles på sin post snart fire måneder etter valget. I Fredrikstad og Sarpsborg var det «røde» flertallet enda mer solid: Arbeiderpartiet aleine fikk rundt femti prosent av stemmene …

Sosial dumping gir «innsparing»

Påstandene om «eksklusiv rett» og fiffige fortolkninger av hva som er private kaianlegg ser nå ut til å føre til at havnearbeidere i Drammen og Fredrikstad mister jobben. I praksis betyr det at forskjellige speditører og rederier kan bruke egne ansatte eller sjøfolk, med eller uten tariffavtale. Bare i Drammen regner havnedirektøren med å spare opptil en million pr. skip som anløper havna ved å bruke egne ansatte istedenfor registrerte havnearbeidere. Gjett hva det er de sparer på!

Alt dette har bryggesjauerne kjempa innbitt mot i 26 måneder. De har stått på som løver, ikke minst i Tromsø og Oslo, og de gjør det fortsatt. Det samme gjelder for mange av støttespillerne, som for eksempel Osloforeninga til Lokomotivmannsforbundet.

Løsning på topplan?

Ledelsen i Transport ved Roger Hansen antyder at LO og NHO sentralt må på banen for å sluttføre forhandlingene. Det lover ikke godt. Er det noen som har forrådt havnearbeiderne i gjerning, så er det LO-ledelsen. Den har i to år gjort alt i dens makt for ikke å ta i bruk de maktmidlene som kunne ha løst konflikten seierrikt for lenge sia. Nå kan pampene muligens se sitt snitt til å «bringe konflikten i havn» ved å «redde Transportarbeiderforbundet ut av knipa». Ei knipe som LO har satt forbundet i ved å omfavne dem ihjel med tomme støtteerklæringer.

Havnekonflikten kunne ha vært avgjort i løpet av noen dager eller uker – hvis LO-toppen hadde villet det. Det var bare å pumpe penger inn i forbundskassa til NTF og mobilisere hele LO-systemet til sympatistreik. Men det har reformistene i det faglige apparatet aldri villet, sjøl om det er aldri så tariffrettslig lovlig.

Plagsom konflikt

De vil sjølsagt aldri si det høyt, men pampene har felles interesse med NHO i å bli kvitt kampvillige og egenrådige havnearbeidere som truer med å splintre klassesamarbeidsidyllen. Sett i lys av den framstormende EØS-motstanden i egne rekker, er det også særs ubehagelig for Ap/LO at ESA åpenlyst blander seg inn i tariffavtaler og arbeidsrett. Ikke minst av den grunn ønsker LO-toppen konflikten ut av verden. For fagpampene er den delikate balansegangen at de på den ene sida må unngå å miste ansikt, mens de på den andre vil gi bryggearbeiderne og NTF en lærepenge om at kamp og grunnplansmobilisering ikke fører fram.

Utfallet av havnekonflikten er likevel ikke gitt. Det henger som før på sjauerne sjøl, men de kan vanskelig vinne uten at den massive støtten fra fagbevegelsen blir omsatt fra ord og til handling. Det siste og avgjørende slaget kan komme til å stå ved hovedoppgjøret til våren, om ikke LO og NHO i mellomtida prøver å tre et råttent kompromiss ned over hodet på bryggearbeiderne.

Mistillit mot LO-ledelsen?

I mellomtida bør både NTF og andre forbund, foreninger og klubber diskutere om ikke tida er inne til å reise mistillitsforslag mot en LO-ledelse som ikke fører faglig kamp, men bare valgkamp – og dermed har forsømt gode muligheter til å slå tilbake en endeløs rekke av angrep på fagbevegelsen og hele den offentlige velferden. Det har aldri stått på kampviljen på grunnplanet. Svikerne sitter på toppen.

Jan R. Steinholt, HK-medlem

05.01.2016
12:08
21.08.2023 17:14



Mest lest

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

Erlend Angelo

Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

Jan-Erik Østlie

Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Eirik Dahl Viggen

Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg

Roy Ervin Solstad

Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

Leif Martin Kirknes

Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Leif Martin Kirknes

Økt kokainbruk blant unge elektrikere

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Erlend Angelo

Potetmangel gir permitteringer i Bama

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

Colourbox.com

Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

Eirik Dahl Viggen

Jørgen (29) overlever på overtidstimer

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Jonas Fagereng Jacobsen

Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

Herman Bjørnson Hagen

Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

Brian Cliff Olguin

Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben

Knut Viggen

Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger

Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.

Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.

Privat

Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben

Brian Cliff Olguin

Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene

Håvard Sæbø

Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt

LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.

LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.

Eirik Dahl Viggen

Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene

Per Backer

Fikk stoppet søndagsåpen butikk i Vinje

Næringsminister Jan Christian Vestre er svært fornøyd med den nye handelsavtalen som EFTA-landene har forhandlet fram med India.

Næringsminister Jan Christian Vestre er svært fornøyd med den nye handelsavtalen som EFTA-landene har forhandlet fram med India.

Erlend Angelo

Nå skal norsk laks erobre India: – En «game changer»

Kathrine Geard

Yngve sier sjelden hva han jobber med: – Da må jeg forklare resten av kvelden


Flere saker