JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Fattignorge utfordrer LO

I går stiftet Fattignorge lokallag i hovedstaden. De vil ha LO med på laget.

Lokallaget ble stiftet etter at det er kommet mange oppfordringer fra sosialhjelpsmottakere og andre fattige om å følge opp initiativet fra Ålesund tidligere i år. Da opprettet interesseorganisasjonen Fattignorge sitt første lokallag. Laget har fått mye lokal mediaoppmerksomhet og besøk av politikere som Odd Einar Dørum (Venstre) og Bård Vegard Solhjell (SV).

Fattignorge sentralt ble stiftet høsten 2004, som en selvhjelpsgruppe og et talerør overfor myndigheter og politikere. Organisasjonen drives ved hjelp av bidrag, og ønsker å hjelpe folk med gjeldsproblemer, med sosial- og trygdesaker eller vanskeligheter i arbeidslivet.

Nå har foreningen mellom 400 og 500 medlemmer, og et nettforum.

Roser Davidsen

– Mange sosialhjelpsmottakere skammer seg, de trenger hjelp for i det hele tatt å klare å gå på sosialkontoret. Vi håper å kunne hjelpe flere ved å starte et lag her i Oslo, sier Georg Rønning, daglig leder i Fattignorge.

Rønning er full av lovord om Fagforbundet og forbundsleder Jan Davidsen, som støtter foreningen med pc, litt penger og noe advokathjelp.

– Uten Fagforbundet hadde det ikke gått. Men Jan Davidsen har et genuint engasjement for fattige, et engasjement jeg håper hele LO kan la seg inspirere av, sier Rønning.

– Med mektige LO på laget kan det bli mer fart i sakene. Fattiges sak handler om solidaritet, og er en sak LO burde fronte, mener han.

Like satser

Blant hjertesakene for Fattignorge er like og forutsigbare sosialsatser landet rundt. Det er omtrent 135.000 sosialhjelpsmottakere i Norge i dag ifølge foreningen, og de møter svært ulike vilkår avhengig av hjemkommune. Likeså jobber organisasjonen for at folk som trenger hjelp skal møtes på en skikkelig måte i systemet.

– Vi kaller NAV for Nesten Alltid Vanskelig, og vi erfarer ofte at saksbehandlingen ikke fungerer. Men førstelinjen må styrkes dersom sosialkontorene skal kunne hjelpe folk, og ikke bare holde dem nede, sier Georg Rønning.

Annonse
Annonse