JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Cargolink avvikles – 70 ansatte mister jobben

Styret i Cargolink har vedtatt å legge ned virksomheten. Økonomien er for dårlig til å drive videre, og de kan heller ikke tilby nye oppgaver til sine ansatte.
SLUTT: Cargolink overtok godstrafikken på Raumabanen i 2013. Her er et av deres tog på Dombås stasjon.

SLUTT: Cargolink overtok godstrafikken på Raumabanen i 2013. Her er et av deres tog på Dombås stasjon.

Wikipedia

oystein.braathen@lomedia.no

– Det er en beslutning vi ikke har tatt med lett hjerte, men som vi ikke så noen mulighet til å unngå, skriver selskapet i en pressemelding.

Selskapet har ikke lykkes i å skape positive økonomiske resultater, er begrunnelsen.

– Vi forsøker å redusere ulempene for kundene, leverandører og våre 70 ansatte, og prøver å opprettholde driften fram til 18. mars, sier styreleder Lars Olsen.

Cargolink har godstog på Bergens-, Sørlands- og Dovrebanen. I tillegg overtok de trafikken på Raumabanen i 2013 etter at konkurrenten CargoNet bestemte seg for å avvikle der. To ansatte på terminalen i Åndalsnes sa ja til ny jobb i Cargolink.

De er for tiden ikke i dialog med andre selskaper om å overta driften på noen av banestrekningene.

Hjelper medlemmene

Norsk Jernbaneforbund (NJF) har 16 medlemmer i Cargolink. De prøver å finne løsninger i samarbeid med CargoNet og datterselskapet Railcombi, som står for selve driften på terminalene. Der har de Cargolink-ansatte også hatt sine oppgaver.

– Jernbaneforbundet er i dialog med Railcombi, og forsøker å tilpasse avviklingen så flest mulig får tilbud om jobb der. Vi gjør det vi kan for å redde flest mulig arbeidsplasser, sier fungerende forbundsleder Jane Brekkhus Sæthre.

For de to ved terminalen i Åndalsnes er det vanskeligere.

– Det er ikke lønnsomhet i å kjøre tog på Raumabanen, så der ser det ikke ut til å gå tog lenger.

Sæthre mener den styrte avviklingen kan føre mer gods over fra bane til vei.

– Markedet er sånn at de selskapene som ikke tjener penger ikke er liv laga. Vi beklager at dette har skjedd. Forhåpentlig får politikerne øynene opp for at rammevilkårene må bedres. Jernbanen taper, volumet på bane går jo ned når vi ser på den totale godsmengden som transporteres.

Det settes inn tiltak for å begrense problemene for kundene som risikerer å bli rammet.

– Cargonet vil gjøre det de kan for å hjelpe kundene og finne løsninger for alle som blir berørt. Det settes inn flere tog på de strekningene Cargolink betjener, sier Jane Brekkhus Sæthre.

• Følg oss på Facebook og Twitter

Vanskelig

I pressemeldingen peker Cargolink på svært krevende konkurranseforhold som en av årsakene til at selskapet gir seg etter åtte års drift:

– Jernbane-Norge er mer enn andre sektorer preget av statlig byråkrati og laugsinteresser som har bremset utviklingen av sunn konkurranse. Vi har hatt statlige konkurrenter med offentlig finansiering i ryggen og har opplevd flere alvorlige initiativer for å avvikle konkurransen på godsterminalene.

Dette er landene som lykkes med jernbanen

Tungt byråkrati

Statens jernbanetilsyn får også hard kritikk.

– Det handler særlig om den tilnærming Jernbanetilsynet har til handlingsrommet for togselskapene. Stadige og svært ressurskrevende revisjoner, vilkårlige og skiftende tolkninger av lovverk og forskrifter, og periodiske varsler om å trekke tilbake sikkerhetssertifikatene og dermed fjerne hele grunnlaget for forretningsvirksomheten, kjennetegner tilsynets virksomhet, heter det i pressemeldingen.

Slik blir den blåblå jernbanen

Dette mener Cargolink har påført selskapet millioner av kroner i juridisk- og annen konsulentbistand. De mener også at det er av enda større betydning at tilsynet skaper en uforutsigbar situasjon:

– De stadige, og etter vår vurdering grunnløse, truslene om å trekke tilbake sikkerhetssertifikatene skaper en fullstendig uforutsigbar situasjon for selskapet, ansatte og kundene, heter det i pressemeldingen, der de konkluderer med at de ikke kan drive under slike forhold.

De 70 ansatte som berøres av nedleggelsen er varslet.

Ny arbeidsgiver

På sine nettsider beklager Norsk Lokomotivmannsforbund (NLF) at en viktig aktør må gi seg.

– Forbundet vil nå sørge for at alle våre medlemmer i Trainlink, som bemanner Cargolinks tog, sikres videre jobb. NLF har allerede hatt et møte med CargoNet. Vi forventer at de som ønsker jobb i CargoNet vil få det, og får fortsette å kjøre godstog, skriver NLF.

Cargolink

• Etablert av biltransportselskapet Autolink.

• Tillatelse til å frakte gods på norsk jernbanenett fra 17. september 2008.

• Opprinnelig opprettet for å kjøre Autolinks biltog.

• Utvidet til å kjøre gods på bane.

• Togtrafikken deres tilsvarer 200 vogntog på veiene daglig.

Nettside: cargolink.no

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

Cargolink

• Etablert av biltransportselskapet Autolink.

• Tillatelse til å frakte gods på norsk jernbanenett fra 17. september 2008.

• Opprinnelig opprettet for å kjøre Autolinks biltog.

• Utvidet til å kjøre gods på bane.

• Togtrafikken deres tilsvarer 200 vogntog på veiene daglig.

Nettside: cargolink.no