JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Koblet til landstrøm på kaien

Med oppkobling til strømnettet sørger supplyskipet Normand Ranger både for bedre bymiljø og lavere driftskostnader når det ligger til kai i Bergen.
OMBYGD: Supplyskipet Normand Ranger er nå bygd om slik at det kan kobles til landstrøm ved landligge i Bergen. Det bidrar til diesel-kutt og bedre miljø.

OMBYGD: Supplyskipet Normand Ranger er nå bygd om slik at det kan kobles til landstrøm ved landligge i Bergen. Det bidrar til diesel-kutt og bedre miljø.

Elektroarbeidernes Fagforening

nettverk@lomedia.no

Bergen opplever i likhet med flere andre byer i Norge store problemer med luften på kalde vinterdager. Noe av problemene skyldes at biler med forbrenningsmotor spyr ut avgasser. Datokjøring og forbud mot dieselbiler er noen av tiltakene som er blitt lansert.

I Bergen er det en faktor til som forverrer problemet. Byen er en stor havneby og båter bruker diesel ved landligge.

I forbindelse med oljekrisen har svært mange av supplyskipene blitt liggende til kai.

Landstrøm

Nå har havnevesenet i Bergen sammen med rederne funnet løsningen: Landstrøm. Nettverk var på besøk da supplyskipet Normann Ranger fikk landstrøm. Før den kunne kobles til var det gjort ombygging på båten for rundt en halv million kroner. Ombyggingen bestod av nye skap med tilførsler til hovedtavlen samt ombygging i hovedtavlen.

Det er Austevoll-bedriften Electro Automation Austevoll som har stått for arbeidet.

Halvering

Landstrøm koster ca halvparten av det diesel koster slik at kostnadene per døgn er sunket fra 20.000 kroner til 10.000 kroner. Slik markedsutsiktene er kan supplyskipene dessverre bli liggende lenge. For Bergen betyr dette at vi kan fortsette å være havneby slik vi har vært i tusen år.

Bergen havnevesen har nå bygget for at én båt om gangen kan få landstrøm, men havnevesenet har søkt Enova om i alt 185 mill. kroner i støtte slik at flere båter kan få landstrøm samtidig.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte innen elektro, energi, telekom og IT.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse