Etisk handel i LO
Før LO går til nye innkjøp, krever sekretariatet at faste leverandører oppfyller LOs etiske retningslinjer.
Det er spesielt tre strenge krav som stilles til leverandørene etter at sekretariatet i LO vedtok retningslinjene for etisk handel.
Leverandørene skal respektere organisasjonsretten, de skal ha egne etiske retningslinjer for innkjøp, som omfatter hele leverandørkjeden, og de skal ta miljøhensyn.
Lokal tilknytning Dersom disse tre hovedpunktene er på plass, skal i hovedsak norske bedrifter, gjerne med lokal tilknytning, velges, har sekretariatet i LO bestemt. Retningslinjene gjelder ikke bare LO sentralt, men også distriktskontorene og datterselskapene.
Dersom faste leverandører ikke har egne etiske retningslinjer, vil de bli henvist til organisasjonen Initiativ for Etisk Handel (IEH). LO bygger sine normer på retningslinjer fra den.
IEHs grunnregler tar utgangspunkt i flere ILO-konvensjoner om forhold i arbeidslivet. Dette gjelder tvangsarbeid eller slavearbeid, fagorganisering og kollektive avtaler, barnearbeid og diskriminering ut fra kjønn, etnisk tilhørighet, religion, politisk tilhørighet og seksuell orientering.
Samfunnsansvar
Eller sagt på en annen måte. Dette er et spørsmål om samfunnsansvarlig næringsvirksomhet som ivaretar menneskerettigheter, arbeidstakerrettigheter, utvikling og miljø i hele verdikjeden. Vedtaket om å innføre retningslinjene krever derfor kontinuerlig arbeid for forbedringer av sosiale og miljømessige forhold knyttet til produksjon av varer og tjenester. Etisk handel betyr også å ta samfunnsansvar i vid forstand, blant annet gjennom å motarbeide ulovlig og uetisk atferd, som korrupsjon og dyreplageri.