JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Omstridt havneavtale i Tromsø ble ikke politisk behandlet

Havnedirektøren i Tromsø ga Nor Lines eksklusiv bruksrett på hurtigrutekaia i Tromsø, slik at selskapet skulle slippe å bruke de registrerte havnearbeiderne.
En Nor Lines-ansatt låser provisoriske porter ved kaia Prostneset i Tromsø i september 2014. Da hadde ikke Nor Lines eksklusiv bruksrett på kaia. Den fikk de ikke før snaut to måneder senere.

En Nor Lines-ansatt låser provisoriske porter ved kaia Prostneset i Tromsø i september 2014. Da hadde ikke Nor Lines eksklusiv bruksrett på kaia. Den fikk de ikke før snaut to måneder senere.

Roy Ervin Solstad

res@lomedia.no

I den opprinnelige leieavtalen mellom Tromsø Havn KF og Nor Lines AS for kaia på Prostneset i Tromsø, ligger det ikke inne noen passus om eksklusiv bruksrett til kaiområdet der hurtigruta legger til i Ishavsbyen.

• NHO vil omgå sympatistreikene

La til setning

Slik stod avtalen fra 14. november 2012 også da havnearbeiderne i byen ble tatt ut i sympatistreik i desember 2013. Først den 3. november 2014 ble en tilføyelse til leieavtalen signert av havnedirektør Halvar Pettersen og Håkon Emil Bayard i Nor Lines. I paragraf 4 i avtalen stod det opprinnelig:

«Leieforholdet omfatter leie av Rubbhall og to brakker. Hallen består av lager, varmerom, kjølerom og frys. Brakkene brukes til ekspedisjon, garderobe og spiserom».

Avtalen om eksklusiv bruksrett for Prostneset kai  i Tromsø ble signert av havnedirektør Halvar Pettersen og Håkon Emil Bayard i Nor Lines.

Avtalen om eksklusiv bruksrett for Prostneset kai i Tromsø ble signert av havnedirektør Halvar Pettersen og Håkon Emil Bayard i Nor Lines.

Faksimile

Det samme står også i den oppdaterte avtalen, men der er det lagt til følgende setning: "Leietaker har eksklusiv bruksrett på beskrevne fasiliteter i tillegg til kaiarealer ihht anvisninger i vedlagt kartutsnitt."

• Varsler to uker med sammenhengende blokade av havna

Havnestyret ikke involvert

Transportarbeideren ønsket svar på om dette var behandlet i havnestyret, og sendte derfor spørsmål til leder for havnestyret, Frid Einarsdotter Fossbakk fra Høyre. Hun ba imidlertid havnedirektør Halvar Pettersen svare, og i eposten fra ham kommer det klart frem at kun den opprinnelige avtalen ble behandlet i havnestyret.

Det bekreftes både i havnestyrets møteprotokoller for 2014 som Transportarbeideren har fått innsyn i, hvor tilføyelsesavtalen ikke er nevnt med ett ord, og av havnedirektør Pettersen selv.

– Utvidelsen av leiearealet er en presisering som er behandlet av havnedirektøren, sier han.

Vil ikke endre

Verken havnestyrets leder Einarsdotter Fossbakk eller Pettersen som har skrevet eposten, mener det var naturlig at havnestyret fikk utvidelsen av leiekontrakten på bordet, siden utvidelsen til eksklusiv bruksrett kun ble lagt til for at Nor Lines skulle kunne omgå kravet om å bruke de registrerte havnearbeiderne til losse- og lastearbeidet.

– Havnestyret finner ingen grunn til å endre eller innskrenke havnedirektørens fullmakter, står det i eposten fra Halvar Pettersen.

• Transport tapte havnesak i Arbeidsretten

Ikke overrasket

Leder for Tromsø havne- og transportarbeiderforening, Geir Ingebrigtsen er ikke overrasket over at havnestyret ikke har behandlet eksklusivitetstilføyelsen i leieavtalen med Nor Lines.

– Sammen med lederen i LO Tromsø, Ronny Johansen har vi forsøkt å få ut disse papirene, men ikke fått noe. Vi har skjønt at dette har måttet være havnedirektør Halvar Pettersen sitt verk, sier Ingebrigtsen.

• LO tapte saken, men vant streikeretten

Erstatningssøksmål

Han mener det er utrolig at havnedirektøren har kunnet styre kommunens eiendommer på havna i Tromsø som han selv vil.

– Den avtalen kom på plass rett etter dommen i arbeidsretten 8. oktober 2014. Det er ikke tilfeldig, men arbeidsrettens dom fra 25. august i fjor sa jo at Nor Lines egen lossing og lasting av hurtigruta på Prostneset er å betrakte som streikebryteri, da det ikke var noen eksklusivitetsavtale den gang. Dermed har jo både havnedirektøren og Nor Lines med den avtalen i realiteten signert bekreftelsen på at det har vært streikebryteri på Prostneset, sier Ingebrigtsen.

Geir Ingebrigtsen, leder i Tromsø havne- og transportarbeiderforening.

Geir Ingebrigtsen, leder i Tromsø havne- og transportarbeiderforening.

Erlend Angelo

Det mener han gir argumentet for å gå til erstatningssøksmål mot Nor Lines, enda større tyngde.

– NTF har hele tiden sagt at søksmål vil komme mot bedriften, så dette er veldig interessant, avslutter Geir Ingebrigtsen.

Annonse

Flere saker

Annonse