70 000 får billigere bensin
Av de 850 000 LO-medlemmene med LOfavør-kortet, bruker 70 000 kortet til kjøp av bensin med rabatt, mens 140 000 LO-medlemmer bruker fordelskortet til rabatt på bilforsikring.
Tilbudene om forsikring er så absolutt de mest populære når det gjelder tilbudene knyttet til LO-medlemskapet og dermed til bruk av LOfavør. Tilslutning til en av de kollektive forsikringene er selvsagt størst, men medlemmene utnytter også fordelene på individuell basis. Mellom 70 000 og 80 000 LO-medlemmer har tegnet reiseforsikring med rabatt.
Selv om tallene er store, er de sammenliknet med LOs totale medlemstall på rundt 850 000 fortsatt beskjedne. Oppslutningen er faktisk på under 10 prosent.
Tilsvarende finner vi i Danmark, som opererer med LO Plus rabatkort. En undersøkelse viser at hvert 12. LO-medlem benytter seg av kortet og dermed får rabatter. LO i Danmark konstaterer tørt at ”rabattkortet forblir i lomma”. Om dette vil endre seg når kortet presenteres som kredittkort, gjenstår å se, men flere i dansk fagbevegelse påpeker at konkurransen på kortmarkedet er stor.
En vesensforskjell mellom markedsføringen av tilbudene fra de to landsorganisasjonene er at norske leverandører krever at LOfavør selv markedsfører varer og tjenester, mens dette er en oppgave som leverandørene selv står for i Danmark.