JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Krever Telenor-erstatninger

Telenor må presse mobilselskapet Grameenphone til å gi de etterlatte erstatning etter dødsulykkene i Bangladesh, mener generalsekretær Petter Eide i Norsk Folkehjelp.

– Telenor må legge press på Grameenphone slik at de holder en tilstrekkelig standard, men også slik at selskapet kompenserer familiene for de tapene de har hatt. Umiddelbart synes jeg det ville vært en god respons fra Telenor. Det er snakk om fattige som har mistet sine egne og som ikke har råd til å gå til rettssak, sier Eide til Dagbladet.

Informerte statsråden

Nylig måtte Telenor-ledelsen ta turen til næringsminister Sylvia Brustad for å informere om at gjennomgangen av forholdene hos underleverandørene i Bangladesh har avdekket flere nye dødsfall.

Ifølge selskapets egne opplysninger er det nå avdekket ni dødsulykker ved Grameenphones leverandører i Bangladesh siden mai 2007.

I tillegg har to sivile personer omkommet i bilulykker der biler fra Grameenphone var involvert.

Ifølge Dagens Næringsliv ble ytterligere to dødsulykker rapportert til Verdensbanken i juli 2007. Begge ulykkene skjedde før mai 2007. Det ene dødsfallet skyldtes fall fra et tårn og det andre skyldtes elektrisk sjokk.

Bratt lærekurve

Telenor eier 62 prosent av Grameenphone. Fredsprisvinner Muhammad Yunus og Grameen-gruppen eier de resterende 38 prosentene.

Til sammen har Telenor datterselskaper i 12 land, og det gjennomføres nå en omfattende gransking for å få oversikt over helse, miljø- og sikkerhetssituasjonen i alle selskapene.

– Dette har vært en lang og bratt lærekurve for oss. Dessverre får vi rede på ting vi ikke visste om. Vi har hatt konsentrasjon om egne selskaper, men ikke hatt fokus på underleverandører, sier Telenor-sjef Jon Fredrik Baksaas til Dagens Næringsliv.

Frykter flere avsløringer

Han frykter at granskingsteamet på 145 personer som nå reiser rundt og sjekker HMS-tilstanden vil avdekke flere kritikkverdige forhold.

– Dessverre er det ikke bedre bakover i rekke i Pakistan sier Baksaas.

Petter Eide i Norsk Folkehjelp sier at noe av utfordringen for Telenor er å sikre at det som er etiske retningslinjer for ansatte i Norge også gjelder for ansatte hos sine underleverandører. Han er ikke imponert over Telenors håndtering av dødsfallene så langt.

Dette er Telenors egen oversikt over dødsulykker ved Grameenphones leverandører i Bangladesh:

11. mai 2007: En ansatt hos leverandøren Concrete Steel Technologies Ltd. omkom etter å ha falt fra et tak under besøk på en av Grameenphones installasjoner.

6. juli. 2007: En ansatt hos leverandøren Confidence Steel omkom etter å ha falt i et kar med varm væske på leverandørens fabrikk.

11. oktober 2007: En ung jente omkom etter å ha kommet i kontakt med en strømførende kabel i et gjerde utenfor byggeplass.

21. november 2007: En ansatt hos leverandøren Hitachi Refrigeration and Engineering Works omkom som følge av hjertestans under arbeid utført hos Grameenphone.

25. februar 2008: En ansatt hos leverandøren Rocky International omkom etter å ha falt ned fra et stillas under oppussingsarbeider hos Grameenphone.

24. mars 2008: To ansatte hos leverandøren OOH Add Firm omkom etter å ha kommet i kontakt med strømførende ledninger da de skulle henge opp et reklameskilt for Grameenphone.

3. mai 2008: En ansatt hos leverandøren Mak Consortium omkom etter å ha falt ned fra en av Grameephones antennemaster.

27. mai 2008: En ansatt hos leverandøren Brothers Construction Company omkom etter å ha blitt utsatt for slangebitt under arbeid for Grameenphone.

I tillegg er to sivile personer omkommet i trafikkulykker der en biler fra Grameenphone var involvert, 20. juni 2007 og 25. april 2008.

Annonse
Annonse

11. mai 2007: En ansatt hos leverandøren Concrete Steel Technologies Ltd. omkom etter å ha falt fra et tak under besøk på en av Grameenphones installasjoner.

6. juli. 2007: En ansatt hos leverandøren Confidence Steel omkom etter å ha falt i et kar med varm væske på leverandørens fabrikk.

11. oktober 2007: En ung jente omkom etter å ha kommet i kontakt med en strømførende kabel i et gjerde utenfor byggeplass.

21. november 2007: En ansatt hos leverandøren Hitachi Refrigeration and Engineering Works omkom som følge av hjertestans under arbeid utført hos Grameenphone.

25. februar 2008: En ansatt hos leverandøren Rocky International omkom etter å ha falt ned fra et stillas under oppussingsarbeider hos Grameenphone.

24. mars 2008: To ansatte hos leverandøren OOH Add Firm omkom etter å ha kommet i kontakt med strømførende ledninger da de skulle henge opp et reklameskilt for Grameenphone.

3. mai 2008: En ansatt hos leverandøren Mak Consortium omkom etter å ha falt ned fra en av Grameephones antennemaster.

27. mai 2008: En ansatt hos leverandøren Brothers Construction Company omkom etter å ha blitt utsatt for slangebitt under arbeid for Grameenphone.

I tillegg er to sivile personer omkommet i trafikkulykker der en biler fra Grameenphone var involvert, 20. juni 2007 og 25. april 2008.