JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Arbeideravisa sliter

Arbeideravisa i Trondheim sliter og må nok en gang ha frisk kapital hvis den skal overleve. Dette er synd for avisa er liv laga, mener styreleder Torstein Johansen.

– Arbeideravisa sliter nå. Styremøtet til uka vil avgjøre om avisa skal fortsette. Det avhenger av hvor mye frisk kapital vi kan få inn. Vi er i dialog med flere mulige støttespillere uten at jeg kan gå i detalj.

– Er situasjonen så alvorlig at det er snakk om at avisa er på vei mot stupet?

– Jeg kan si så mye at vi arbeider for å unngå at det skjer.

– Er LO en mulig bidragsyter?

– Vi har ikke snakket med Roar Flåthen da han er i utlandet.

– Hvor stort beløp er det snakk om?

– Det kan jeg heller ikke opplyse, men det vil være snakk om betydelig høyere beløp enn forrige gang, da målet var 1,75 millioner friske kroner. Det ble nådd, men dessverre har ikke alle som lovet å tegne seg, betalt. Vi må ha inn såpass at avisa kan drives på sikt, forsikrer styreleder Torstein Johansen, til daglig forretningsfører for EL&IT Forbundet i Trøndelag.

Et sett med problemer

– Hva er hovedårsakene til Arbeideravisas problemer?

– Det er ikke en, men et helt sett med ulike årsaker til at vi har havnet i denne situasjonen. Opplaget er på rundt 3 000 eksemplarer, inklusive returen fra løssalgsstedene. Vi har problemer med å synliggjøre avisa i salgsstativene, som domineres av de større lokale og nasjonale avisene. Også vi selger på forsida, men det blir lite salg når vi ikke synes. Vi har også eksempler på at mange ikke er klar over at Arbeideravisa kom ut igjen fra mai i år.

Annonseinntekter

– Hva med annonseinntektene?

– Vi kom ut igjen på et dårlig tidspunkt når det gjelder annonser, nemlig til 1. mai. Annonsørene hadde da bundet seg til avtaler for hele året. Disse åpner ikke akkurat for ytterligere annonsering. Avisa kom ut igjen rett før ferien. I ettertid kan en si at det ikke var et helt fornuftig valg av tidspunkt.

– Er konkurransen med Arbeideravisa og Byavisa i Trondheim hovedårsaken til manglende oppslutning om Arbeideravisa?

– Ikke etter vår mening. Avisa er et nisjeprodukt, som vi mener kan leve sitt eget liv i tillegg til de andre avisene. Etter at Albert H. Collett overtok som redaktør i mai, har vi fått et langt bedre produkt, som også er mottatt med velvilje i lokalmiljøet. Derfor er det trist om vi ikke skal lykkes med å opprettholde driften av Arbeideravisa, sier Torstein Johansen.

Annonse

Flere saker

Annonse