JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Blir ikke disse enige, kan det bli tomme bensinpumper over hele landet

I morgen starter forhandlingene om ny oljeavtale. Blir man ikke enige i verken forhandlinger eller mekling, kan det bety fly på bakken og tomme bensinpumper over hele landet.
Både fly og biler kan bli rammet dersom det ikke blir enighet om ny oljeavtale mellom Norsk Industri og Transportarbeiderforbundet og Parat.

Både fly og biler kan bli rammet dersom det ikke blir enighet om ny oljeavtale mellom Norsk Industri og Transportarbeiderforbundet og Parat.

Sissel M. Rasmussen

res@lomedia.no

Det bekrefter forbundssekretær Ole Einar Adamsrød overfor Transportarbeideren. I morgen får han for første gang med seg et bransjeutvalg bestående av medlemmer fra Transportarbeiderforbundet når forhandlingene starter om en ny avtale for ansatte som blant annet står for fuelling på de store flyplassene og oljedepoter over hele landet. Norsk Industri er arbeidsgiverpart, mens NTF og Parat representerer arbeidtakersiden i en avtale som omfatter rundt 250 ansatte på landsbasis i selskapene Esso Norge, Gardermoen Fuelling Services, Vestkai, Smart Fuel og Bunker Oil.

Økt minstelønn

Adamsrød forteller at i 2014 ble partene enige om en minstelønn på kroner 181,18. Den ble økt med drøyt seks kroner i fjorårets mellomoppgjør.

– Den minstelønna må økes ytterligere. I tillegg må vi få klargjort overtidsbestemmelsene i avtalen. Der har vi hatt noen tvistesaker, sier han.

Forbundssekretæren mener kravene gjør at det bør være mulig å unngå mekling.

- Jeg tror kravene våre er så realistiske at vi kan unngå mekling, sier Ole Einar Adamsrød, forbundssekretær i Norsk Transportarbeiderforbund.

- Jeg tror kravene våre er så realistiske at vi kan unngå mekling, sier Ole Einar Adamsrød, forbundssekretær i Norsk Transportarbeiderforbund.

Roy Ervin Solstad

– Vi synes selv at kravene er så realistiske at vi bør bli enige i forhandlinger, understreker han.

Balansegang

Skulle det likevel bli mekling og et eventuelt brudd der også, kan konsekvensene bli store.

– Vi kan stoppe vanlig flytrafikk og utkjøring av drivstoff til bensinstasjoner. Det vil folk merke, men samtidig er det en balansegang for å unnga tvungen lønnsnemnd. Vi kan blant annet ikke stoppe helikoptertrafikken til og fra Nordsjøen eller ramme sykehusene eller syketransporten med fly. Da vil en streik bli stoppet umiddelbart, sier Ole Einar Adamsrød.

Forhandlingene starter tirsdag klokka 12 og det er satt av to dager til forhandlingene.

Annonse
Annonse