LO Media lansert
Tirsdag ble LOs nye mediestiftelse LO Media offisielt lansert med en offisiell markering på taket av folketeaterbygningen på Youngstorget.
nina.hanssen@lomedia.no
– Vi skal større, sterkere og mer synlig, sa daglig leder Tore Ryssdalsnes da han presenterte ny logo, ny hjemmeside og bedriftens framtidsvisjoner for medarbeidere og gjester
Over 100 hadde møtt opp på Stratos for å nyte fingermat, drikke og hilsningstaler for å feire at LOs to mediestiftelser er slått sammen til én ny slagkraftig mediebedrift.
Etter to tidligere forsøk er nå sammenslåingen en realitet. Fra i dag er Stiftelsen Aktuell og gamle LO Media dermed historie.
Omtrent samtidig som Barack Obama skriver historie og blir USAs nye president, laget LO Media sin egen merkedag på Youngstorget. LO Media ble offisielt lansert, en bedrift som da vil ha 60 ansatte og rundt 100 millioner i omsetning.
Mange prominente gjester fra både forbund, presse, kunder og andre hadde møtt opp for å støtte opp under nyskapningen .
Verden største
LO-leder Roar Flåthen som er leder for rådet for LO Media, hadde også stjerner i øynene da han snakket om nyskapningen. Kanskje var han litt ivrig da han kom med følgende hilsning:
– Gratulerer med verdens største og mest slagkraftig mediestiftelse. Vi er i alle fall størst i dette landet, og jeg er sikker på at våre nordiske kolleger vil misunne oss at vi nå har klart å slå sammen våre ressurser på en så god måte. Vi blir nok lagt merke til langt utenfor landets grenser, sa han. Han gratulerte samtidig Fri Fagbevegelse/LO Aktuelt som i år har 20-årsjubileum som stiftelse.
– Vi skal være stolt over våre fagblader som er veldrevet og personlig synes jeg fagbladene blir bare bedre og bedre, sa LO-lederen. Flåthen trakk flere ganger frem historieboken om fagbladenes historie som Odd Harald Røst har ført i pennen og som ble lansert i fjor.
– Her får vi hele historien skrevet på en flott måte, og den viser også at det er viktig med gode eiere som støtter opp under fagbladene, sa han.
Når det gjelder framtiden, mener LO-lederen at det viktigste for den nye stiftelsen er å starte en strategiprosess med klare mål. Den tidligere LO-lederen Yngve Hågensen dukket også opp for å hedre den nye stiftelsen. På sin sedvanlige engasjerte måte trakk også han frem historikken til LOs fagblader og betydningen av et godt informasjonsarbeid innad i fagbevegelsen. Thor Gjermund Eriksen hadde en innledning om hva delvis LO-eide A-pressen er og driver med.
Ny hjemmeside
Tore Ryssdalsnes kunne i dag også stolt presentere bedriftens nye hjemmeside, som ble ferdig noen timer før arrangementet startet i dag.
– Jeg er stolt av at både hjemmesiden og vår logo er utviklet internt i LO Media. Dette sier noe om hvilke ressurser vi har i denne bedriften, sier han.
LO Media har valgt å bruke oransje i logoen. En farge som ifølge daglig leder står for blant annet fysisk velvære, sensualitet, overflod og moro. Fargen kan visstnok også stå for umodenhet, sa han spøkefullt til en lattermild forsamling.
På hjemmesiden kan man finne informasjon om de ansatte og en del informasjon om hvert enkelt blad.
Tre hovedmål
Tore Ryssdalsnes sa at det var tre hovedmål for den nye stiftelsen.
– Vi skal gjennom et større felleskap arbeide for å få til bedre journalistikk, lage bedre produkter og bli en større grafisk aktør i arbeiderbevegelsen, sa han. Ryssdalsnes minnet om at publikasjonene som stiftelsen i dag gir ut har et samlet opplag på over 550.000 hver måned.
– Det gjør oss til den største fagbladprodusenten i Fagpressen. Andre har kanskje større samlet opplag enn oss, men vi er størst i Fagpressen. Dette har jeg sjekket med Fagpressen, smilte han. Tilstede på markeringen var også leder av Fagpressen, Even Trygve Hansen og Berit Nyman. Berit Nyman var eneste kvinne som fikk plass på talerstolen i dag. Hun gratulerte LO Media og roste blant annet nettstedet Frifagbevegelse som hun mener er et av de beste netstedene for nyheter om arbeidslivet. Arrangementet ble avsluttet av forfatter og journalist i Frifagbevegelse, Odd Harald Røst.
– Jeg vil også på vegne av de ansatte i den nye stiftelsen gratulerere. Det blir gøy, spennende og utfordrende å få 60 kolleger, sa Røst før han lattermildt fortalte små historier fra pressens historie. Men arbeidet med historieboken har også lært han mye om at forholdet mellom eiere og redaksjonene ikke alltid har vært like godt. Han trakk frem striden i Fagbladet som førte til at redaktøren gikk etter en strid med forbundet.
– Vi trenger sterke, eller jeg vil heller si profesjonelle eiere, sa han.